
Man brukar säga att generation Z är lättrörlig och hela tiden vill ha feedback. Hur ska jag tänka för att de ska trivas och bli kvar i organisationen? Alison Sjöström, karriärcoach på Verto AB, svarar.
Visst är det så att unga medarbetare vill ha löpande feedback. Och då inte bara vid utvecklingssamtalet en gång om året, utan ge konkret feedback direkt, både när det går bra och när saker behöver förbättras. Lika viktigt är att uppmuntra Gen Z att också ge feedback uppåt. Att kunna säga vad som inte fungerar är en viktig del av en sund arbetskultur och skapar trygghet och förtroende.
Byter gärna jobb ofta
Det är heller ingen hemlighet att Gen Z är öppna för att byta jobb. Därför är det så viktigt att visa att det finns en framtid här. Prata om karriärvägar, utvecklingsmöjligheter och ge dem möjlighet att vara med och påverka. Många yngre vill känna att deras arbete gör skillnad, så en bra idé är att koppla det dagliga arbetet till något större. Och såklart: erbjuda flexibilitet så långt det är möjligt, både var och när de ska utföra sitt arbete.
Gen Z bryr sig också om världen, klimatet och sociala frågor. Det gör att de utmanar organisationen att vara mer värderingsdriven. Se det som en möjlighet att bli bättre och utvecklas. Chefer borde vara beredda på att detta är något som kommer att påverka arbetsplatsens kultur och värderingar på ett positivt sätt.
Släpp kontrollen
Ännu ett tips till chefer är att släppa kontrollen lite. Var nyfiken och ställ frågor. Och var beredd på att få frågor tillbaka som du kanske inte har tänkt på. Det är en del av utvecklingen – både för dig som chef och för ditt team. Det hjälper till att bygga förtroende och ett mer öppet arbetsklimat.

Palle Liljebäck
chefredaktör