Frågor & svar
Nyheter

Konsten att leda sig själv

För att utvecklas och må bra på jobbet är självledarskap en nyckel. Det handlar om att förstå sina egna känslor och beteenden, som när man till exempel retar upp sig på kollegan som har kameran avstängd på videomötet.

Publicerad:

Att kunna leda sig själv har blivit ännu viktigare i pandemin.

– Att jobba hemma ställer större krav på självledarskap. Hemarbete under obestämd tid är förknippat med ovisshet och brist på kontroll. Vad som händer i höst vet vi inte riktigt heller, även om bilden börjar klarna, säger Elizabeth Kuylenstierna, föreläsare och författare i personlig utveckling.

Nyckeln till att må bra

Hon ska tala på ett webbinarium för naturvetare under Akademikerveckan i september.

– Det är roligt att inspirera och få deltagarna att reflektera. En aktiv publik som ställer frågor betyder att de verkligen använder mig när jag är där för dem.

Hennes poäng är att självledarskap är nyckeln till att må bra och utvecklas på jobbet.

– Det handlar om att förstå sina egna beteenden och känslor. Och utifrån det dra slutsatser och agera. I det ligger att vara flexibel och fungera med andra för att kunna anpassa sig till olika situationer.

Går den förmåga att träna upp?

– Ja, den mentala förmågan går att träna upp, om man gör det på ett strukturerat sätt. Avsätt gärna en stund på morgonen och kvällen för att reflektera över dina egna beteenden.

Konkret kan det handla om att inför ett kundmöte fundera på vilka förväntningar det finns på dig och vad du själv vill få ut. Elizabeth menar att man inte behöver gå några kurser för att göra det, utan den övningen kan man göra själv i vardagen.

– Tänk att du är på Ica och fastnar i en kö som inte rör sig ur fläcken. Du kan välja att bli irriterad eller hitta ett förhållningssätt, som gör att du inte störs. Detsamma kan till exempel gälla möten på zoom, där man kan bli irriterad på den som inte har kameran på eller att någon inte behärskar tekniken.

Lär av misstagen

Irritationen ligger ofta hos en själv, som triggas i gång av någon annan. Det är besläktat med skuld, där det är så lätt att skuldbelägga andra som göra misstag.

– Se i stället misstag som ett tillfälle för lärande, vilket kan vara lättare sagt än gjort då misstag kan få ödesdigra konsekvenser. En bättre strategi än att hitta syndabockar är att dra lärdom och säkerställa att det inte händer igen.

Men egna misstag kan var tunga att bära och tär på självkänslan.

– Ja, men blanda inte ihop dina prestationer med din person och var kärleksfull mot dig själv. Ofta känns det bättre när man har lugnat ner sig och analyserat vad som gick fel.

Väx med feedback

En annan källa till irritation är kollegor som inte håller deadlines. Ska jag fortsätta att tjata och hoppas på bättring?

– Nej, tjat fungerar inte. Prata om det på riktigt och berätta om följderna för dig själv och verksamheten när jobb kommer in sent. Att vara öppen och prata om detta kan utveckla och fördjupa en relation.

Hon förklarar att det är bättre att vara sann än att låtsas att allt är bra. Här är det viktigt att ha goda intentioner och att man vill kollegan väl.

– Vi är ofta rädda för att ge feedback i vår strävan att inte göra våra medmänniskor upprörda eller ledsna, orsaka dålig stämning eller konflikter. I själva verket är all feedback en önskan om att fortsätta relationen och samarbetet.

Elizabeths poäng är att människor växer av feedback.

Läs mer om webbinariet med Elisabeth Kuylenstierna

Palle Liljebäck

chefredaktör

Kommentarer

Kommentera