Frågor & svar
Nyheter
Johan Åkesson, vd för Verto, ger goda råd till företagare.

Nysatsning på service till företagare

Naturvetarna höjer ribban och förbättrar sin service till företagare. Det gör vi i samarbete med konsultföretaget Verto. Där finns kvalificerad hjälp att få för den som vill utveckla sitt företag.

Publicerad:

”Vad ska jag ta betalt?” är den vanligaste frågan från företagare i Naturvetarna. Det gäller främst nystartade som har gått från en anställning. De är ofta högutbildade och skickliga inom sitt område, men saknar vana att skriva säljbrev och att marknadsföra sina tjänster eller produkter.

– Det finns inga tabeller att gå in och titta i. Arvodesnivåerna skiljer sig mycket åt mellan branscher och vad man har för erbjudande, säger Anders Sandvik, företagsrådgivare på Verto.

Olika branscher

Den typen av rådgivning handlar om ett resonemang om bland annat bransch och hur kvalificerade tjänsterna är.

”Vi får ofta frågor om hur man ska nå kunderna genom marknadsföring och försäljning.”

– Lika ofta får vi frågor om hur man ska nå kunderna genom marknadsföring och försäljning, liksom hur erbjudandet ska se ut. Här är de viktigt med formuleringarna på hemsidan och i säljbrevet.

Kolla marknaden

Han tipsar om att berätta vilket problem du som företagare kan lösa för kunderna, eller hur deras vardag kan underlättas.

– Ta gärna hjälp av fokusgrupper för att göra en marknadsanalys. Det kan ge svar på om ditt erbjudande går hem.

Faktafrågor som till exempel olika företagsformer hittar de flesta information om på webben.

– Här vill medlemmen mer ha ett bollplank inför olika beslut, som att starta eget, liksom praktiska tips och råd om utmaningar som dyker upp i företagarens vardag, säger Johan Åkesson, vd på Verto.

Många vill också tanka ny motivation om företagandet gått lite trögt, förklarar Johan.