Den 3-23 maj kan du som är medlem rösta fram ombud till kongressen. Det gör du genom att logga in via ett mejl från Survey Generator. Tack för din röst!

Frågor & svar
Nyheter
Nikita föreläser om psykisk hälsa och är ansvarig för våra studentmarknadsförare ute i landet.Foto: Omid Amin

Nikita tipsar – Låt kroppen tala

Att studera på distans är inte bara en utmaning psykiskt utan också fysiskt. Att röra på sig är avgörande för att undvika smärtor och för att den mentala stressen inte ska sätta sig i kroppen. Därför har jag listat fem saker på vad du själv kan göra för att din kropp inte ska bli lidande när ditt hem numera är din arbetsplats.

Publicerad:

1. Gympa

Viktigt att du skiftar position regelbundet och att du rör på dig. Variera dina studier med tid för rörelse. Rulla axlarna bakåt och framåt, stretcha nacken, dansa eller trampa på stället för att få igång blodcirkulationen i kroppen.

2. Walk and talk

Under pågående pandemi kan de bli svårare att komma upp i de 10 000 steg man bör gå dagligen. Ett möte är fullt möjligt att genomföra samtidigt som du tar en promenad. Se över ditt schema och markera ut vilka möten/gruppövningar du skulle kunna ta över telefon. Kanske kan ni alla starta med en walk and talk där ni går igenom strategin och punkter. Den fysiska aktiviteten ökar koncentrationsförmågan och ju mer du rör på dig desto gladare blir kroppen i ditt hemmakontor på sikt.

3. Stå upp under lektioner

Ställ upp datorn på en höjd, förslagsvis på en strykbräda eller liknande. Då kan du lätt stå upp under lektionen utan att tappa koncentrationen. På så sätt kommer blodcirkulationen igång och du varierar din position så att du inte blir stel i muskler och leder.

4. Var inte en struts

Sitter du med din dator för långt ner så att nacken får en för stor böjning riskerar du att få nackspärr eller andra problem. Ta hjälp av några böcker eller annat som får datorn att komma upp. Detta förutsätter förstås att du har ett separat tangentbord. Det är också viktigt att dina axlar hamnar i rätt höjd, så se till att datorn inte är för högt upp så att dina axlar kan slappna av.

5. Sök dig till ljuset

Dagsljuset är din bästa vän. Nu när det fort blir mörkt om dagarna är det viktigt att du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Har du inte tid att ge dig ut på en promenad på lunchen öppna då fönstret några minuter och exponera din hud för UV-strålarna. Försök också att resten av dagen söka dig till ljuset genom att sätta dig nära ett fönster.
Nikita Zeiloth

Journalist & digital innehållsproducent

Kommentarer

Kommentera