Frågor & svar
Nyheter
Katarina Herbst.

Katarina vill få unga att bli naturvetare

Mitt i livet växlade kemisten spår och utbildade sig till lärare i NO-ämnen. I dag känner Katarina Herbst stolthet över att hon vågade lämna en trygg tillvaro och jobba med något som är viktigt på riktigt.

Publicerad:

Att byta karriär är inget nytt för Katarina Herbst. Efter tio år som ekonom insåg hon att det var naturvetenskap hon brinner för.

– Som 30-åring satte jag mig i skolbänken igen och pluggade till kemist efter ett naturvetenskapligt basår. Planen var att jobba med läkemedelsutveckling på Astra Zeneca, men det var i samma veva som forskningen i Södertälje lades ner.

I stället hamnade hon på botaniska institutionen vid Stockholms universitet.

– Jag forskade om växters försvar mot bladlöss och hur det kunde förbättras genom att byta ut gener, GMO.

När pengarna tog slut lockades hon till ett startup-bolag inom life science och äntligen fick hon sitt drömjobb som synteskemist på ett labb i Uppsala. Pendlingen till jobbet från Huddinge blev tufft med småbarn och efter några år fick Katarina erbjudande om att sadla om till sälj och affärsutveckling.

– Men det var inte min grej, så jag sa upp mig och gick till en karriärcoach.

Då föll alla bitar på plats.

– Av en slump blev jag blev tipsad om Teach for Sweden, som gör det möjligt för naturvetare att sadla om och bli lärare. Upplägget är att man pluggar samtidigt som man jobbar som lärare och får lön.

Under två intensiva sommarveckor – lite som att vara på kollo – lärde de sig grunderna i klassrumsledarskap.

– Det var fantastiskt och jag kände direkt att jag hamnat rätt. Jag lärde mig att leda ett klassrum, i det ligger att vara tydlig och skapa struktur. Ännu en nyckel är att vänta in eleverna för att skapa lugn, liksom att ha en genomtänkt plan och tydligt lärandemål för lektionen.

Att ge upp fanns inte på kartan

Efter två år med i huvudsak studier på distans leder hon nu sitt eget klassrum på högstadiet.

– I början var det en chock och emellanåt föll tårarna. Det var tuffare än jag trodde, ibland kunde det vara riktigt stökigt i klassrummet.

Men skam den som ger sig.

– Att ge upp fanns inte på kartan och man får inte ta det personligt. Ofta handlar det om att eleverna vill testa en. Många elever har det tufft också och mår inte alltid så bra.

Katarina Herbst lärde sig att sätta gränser och bygga förtroende med goda relationer.

– När man har kommit dit får man så mycket tillbaka. I dag känner jag mig trygg i rollen som lärare, även om jag har mycket kvar att lära. Men jag gillar utmaningar och det är aldrig tråkigt, säger hon övertygande.

En sådan är att klasserna är stora och det skiljer mycket i kunskapsnivå mellan eleverna.

– Det handlar om att försöka skapa intresse för NO-ämnena och göra eleverna nyfikna. Ofta går det bra, men naturvetenskap och matematik är inte så hett och uttryck som ”jag hatar matte”, är inte ovanligt.

Vad är din hemlighet?

– Jag försöker hänga upp det på saker som eleverna kan relatera till. Det finns mycket naturvetenskap i frågor kopplade till människokroppen, som många tycker är spännande. Även antibiotikaresistens engagerar eleverna. Alla har ju någon gång haft en bakterieinfektion som botas med antibiotika.

När det kommer till kemi och biologi känner sig Katarina trygg, medan matematik och fysik kan vara lite mer utmanande.

– Då jag själv inte var någon stjärna i matematik på högstadiet så kan jag relatera till dem som tycker det är svårt. Desto större glädje när polletten trillar ner hos eleverna och de fattar galoppen.

Nobelpris och Covid-19

På friskolan ”Skapaskolan” i Huddinge jobbar man ämnesintegrerat. På till exempel idrotten fick eleverna mäta pulsen och lägga upp studier, som tangerar forskning. Det finns också beröringspunkter mellan naturvetenskap och samhällsorienterade ämnen.

– En stark drivkraft för mig är att få fler att satsa på en framtid som naturvetare. Jag hade själv en kemi- och fysiklärare som ledde in mig på det spåret. Så det gäller att hitta pedagogiska grepp som skapar det intresset.

Ett sådant grepp för Katarina Herbst är att låta eleverna ha rollspel och spela teater om forskning, gärna genom att fånga upp ett aktuellt ämne som jordskred, covid-19 och Nobelpriserna.

Så du ångrar ingenting?

– Nej knappast. Jag är så stolt över det här steget, att jag vågade lämna tryggheten mitt i livet och jobba med något som är viktigt på riktigt. Så häftigt att föra kunskapen vidare till de unga.

Så du kan rekommendera andra att följa dig i spåren?

– Ja absolut, men det bygger på att man är dedikerad och gillar att undervisa. Men man ska vara beredd på allt kan hända i klassrummet.

 

Katarina Herbst
Aktuell: Har bytt karriär och gått från kemist till lärare i NO-ämnen och matematik.
Arbetsplats: Skapaskolan som är en friskola i Huddinge.
Ålder: 48 år.
Familj: Man och två barn, 13 och 18 år.
Kopplar av med: Hänga på landet i stugan med familj och vänner.
Läser just nu: ADHD hjälpen, för ett liv i balans av Katarina A. Sörngård

Teach for Sweden
Teach for Sweden arbetar för att skapa en likvärdig skola för alla barn. Akademiker rekryteras till ett tvåårigt ledarskapsprogram på distans och utbildningen leder till en lärarlegitimation med behörighet i ämnen som har lärarbrist. Parallellt med studierna jobbar man med lön som lärare på en högstadieskola med stora behov.

Palle Liljebäck

chefredaktör