Viktigt! Uppdatera dina uppgifter på Mina sidor, som exempelvis aktuell arbetsgivare inför lönerevisionen.

Frågor & svar
Nyheter
Foto: Colourbox

Vem har ansvar för arbetsmiljön hemma?

Jag jobbar hemma nu i coronatider och känner att ryggen och nacken blir stelare för varje dag och smärtan kommer smygande. Att jobba vid köksbordet tär på kroppen. Kan jag begära från min arbetsgivare att min kontorsstol och mitt höj- och sänkbara skrivbord levereras hem till mig? Och vilka försäkringar gäller om skadan skulle vara framme?

Publicerad:

Svar: Det är många som har fått uppmaningen att jobba hemifrån för att minska smittspridningen av Covid-19 i samhället. Arbetsgivaren har ansvar för din arbetsmiljö även vid hemarbete. I den nuvarande situationen där det rör sig om långt sammanhängande hemarbete för många är just tillgången till rätt utrustning extra viktig. Förenklat kan man säga att du kan ställa högre krav ju större del av arbetet du utför hemifrån. Om du jobbar hemifrån flera veckor, eller till och med månader i följd, på grund av Covid-19 så är det fullt rimligt att arbetsgivaren tillhandahåller skrivbord och stol som du nämner.

Även den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ligger under arbetsgivarens arbetsmiljöansvar. När medarbetarna är utspridda och inte ses som vanligt kan det vara svårare att läsa av hur de mår, eller få en uppfattning om hur arbetsbelastningen ser ut. Därför kan det vara lämpligt att ha tätare uppföljningar och diskutera arbetsmiljön med närmsta chef vid långvarigt hemarbete.

Vid hemarbete gäller arbetsskadeförsäkringen (TFA, TFA-KL och PSA). Till skillnad från arbete på arbetsplatsen krävs att olycksfallet har ett direkt samband med det arbete du ska utföra. Med det menas att du har skadat dig i samband med att du utför dina arbetsuppgifter. Om du till exempel skadar dig när du kokar kaffe i köket räknas det inte som ett arbetsolycksfall, även om det sker under fastställd arbetstid.

Kommentarer

Kommentera