Frågor & svar
Nyheter

Pressmeddelande: Naturvetarna ger veterinärer schyssta och enhetliga arbetsvillkor

Fackförbundet Naturvetarna och Evidensia Djursjukvård har tillsammans tagit fram ett gemensamt lokalt kollektivavtal för samtliga veterinärer på Evidensia. Med ett komplett heltäckande kollektivavtal som reglerar OB- och beredskapsersättning får alla lika villkor.

Publicerad:

Fram till nu har Evidensias djurkliniker och djursjukhus haft sina egna lokala kollektivavtal som komplement till ett centralt kollektivavtal. Avtalen har sett olika ut från enhet till enhet.

- Fördelarna med ett gemensamt lokalt kollektivavtal är många. För oss som fackförbund innebär det att vi kan ge bättre råd, stöd och service till våra medlemmar. Veterinärerna som byter OB-ersättning från tid till pengar får en större trygghet med högre pension, sjukpenning och föräldrapenning. Dessutom blir det enklare att byta arbetsplats inom Evidensia, säger Per Klingbjer, förbundsdirektör Naturvetarna.

Från svårtolkat till transparent avtal med samma villkor

Naturvetarna, som sköter den fackliga servicen åt Sveriges Veterinärförbund, tog initiativ till ett gemensamt lokalt kollektivavtal i början av året.

- Vår rådgivning till medlemmarna försvårades genom att de lokala avtalen skiljde sig åt och många av dessa var svårtolkade. Vi framförde därför en önskan till Evidensia om att teckna ett likadant lokalt kollektivavtal för alla enheter som är transparent och innehåller samma villkor, säger Malin Weidenhaijn, ombudsman privat sektor Naturvetarna.

Pia Madsen, HR-chef Evidensia Sverige, kommenterar:

- Vi är glada att Naturvetarna tog kontakt och att vi i samråd tagit fram en bra lösning. Vårt fokus som arbetsgivare har varit omtanke om våra medarbetare och Evidensias veterinärer är betydelsefulla representanter när vi tillhandahåller bästa möjliga djursjukvård. Att de har schyssta villkor är viktigt för oss.

Verksamhetsutveckling som kan inspirera branschen

Evidensia är det ledande djursjukvårdsföretaget i Sverige. Att införa gemensamt lokalt kollektivavtal är ett steg i att utveckla verksamheten, en förändring som kan få genomslag i hela veterinärbranschen.

Processen att inplacera djurklinikerna och -sjukhusen till det gemensamma lokala kollektivavtalet börjar i månadsskiftet augusti-september och beräknas vara slutförd under våren 2020.

För ytterligare information, v.v. kontakta: Johan Ahlgren, chef Kommunikation och påverkan, Naturvetarna, tfn 073-366 24 05