Tekniskt fel med löneenkäten är nu åtgärdat. Ni som har svarat behöver inte göra det igen.

Frågor & svar
Nyheter

Hur leder jag mångkulturella team?

Jag är chef för en grupp medarbetare med olika kulturella bakgrunder. Vid sidan av språkförbristning kan det till exempel skilja sig i synen på att komma i tid till möten. Hur ska jag göra för att klara den typen av utmaningar?

Publicerad:

Alison Sjöström, chefsrådgivare hos Naturvetarnas samarbetspartner Verto AB, svarar:

Ett första steg är att förstå att det finns kulturella barriärer och skillnader. DuAlison Sjöström_200.jpg som ledare är förmodligen medveten om det, medan medarbetare kan bli irriterade på att kollegan kommer sent till jobbet. Och varför känner den tyska gruppmedlemmen att hen har rätt att fatta beslut över ditt huvud, och varför kan den japanska medlemmen aldrig ge svar på en direkt fråga?

Hemligheten handlar om att höja din kulturella känslighet och medvetenhet genom att förstå att dina teammedlemmar har unika värderingar, kommunikationsstilar och arbetsvanor.

För att övervinna språkbarriärer kan skriftlig kommunikation vara ett sätt att ge dina anställda tid att förstå vad som har diskuterats och beslutats. Vid muntlig kommunikation kan man att säkerställa att man har förstått varandra genom att fråga det. Men det finns också indirekta kommunikationshinder i kroppsspråket, subtila tips och i vilket sammanhang budskapet förmedlas. I vissa kulturer kan det handla om en vilja att rädda ansiktet eller att inte vara oartig. Här måste du ha tålamod och ägna särskild uppmärksamhet åt ickeverbala signaler.

Team building är ett effektivt sätt att bygga enighet och kamratskap inom teamet. Detta kan vara ett bra sätt att utveckla förmågan att lösa konflikter som tar hänsyn till teamets kulturella skillnader. I det ligger att öppet kunna diskutera kulturella skillnader, värderingar och övertygelser som leder till ömsesidig respekt och skapa en gemensam förståelse.

Slutligen, försök som ledare att implementera en kultur där feedback ges och tas emot, och där ständiga förbättringar prioriteras.

Palle Liljebäck

chefredaktör