Frågor & svar
Vi erbjuder
Foto av Erik Huss på skidor
Företagaren Erik Huss är i sitt esse - han älskar skidåkning!

”Det vi älskar måste vi jobba för”

Att Erik Huss brinner för naturen och frågor om hållbarhet är en underdrift. Hans förmåga att entusiasmera borde kunna generera energi nog att driva ett vindkraftverk under en vindstilla dag.

Publicerad:

Två decenniers erfarenhet inom kommunikation, undervisning, hållbarhetsfrågor och forskning i extrema miljöer har givit Erik många insikter. I sitt företag Husstainability har han utbildningar och workshops för att få företag och organisationer att anamma en mer ansvarsfull verksamhet gentemot planeten.

– Hur mycket människan påverkar Moder Jord är något jag vill föra in i näringslivet. Vi måste se till att hålla oss inom planetens gränser på ett ansvarsfullt sätt! säger Erik.

Hans liv som entreprenör började 2016, när han insåg hur stort gapet är mellan allt som behöver göras inom hållbarhet och hur lite företag tar hänsyn till naturen. Han fick idén att utbilda ledningsgrupper och förmå dem att ta hållbarhetsfrågorna på allvar. Många företag har svårt med hållbarhet för att de inte vet hur de ska gå till väga. Ordet ”hållbarhet” fanns ofta i företagens kommunikation, men som ett ord som få hade koll på. God lönsamhet och ökad försäljning var det viktigaste.

– Jag hittade min nisch, för ingen hade samma affärsidé och kompetensmix som jag, berättar han.

 

Gör det enkelt att få koll

För att komma i gång på ett snabbt och billigt sätt köpte han upp ett vilande bolag och bytte namn på det. Nu hjälper han bland annat sina kunder att på ett enkelt vis göra en ”sustainable sanity check”, baserat på GHG Protocol, Science Based Targets och World Resources Institutes kriterier. Denna analys inkluderar bland annat miljö- och klimatpåverkan från energi, transport, kommunikation och kompetens inom hållbarhet.

Han inleder sina pass med att utbilda gruppen i hur planeten fungerar – 25 års forskning river han av på en timme. För planeten är människor ofta en belastning, vilket kan vara en jobbig insikt för en del.

– Varje ton utsläpp av fossil koldioxid är ett misslyckande för ett företag, säger Erik.

Trots det pratar Erik inte om skuld, skam och ångest, utan ger i stället kunskap om något som kan bli en tillgång - en konkurrensmässig fördel. Han understryker hur viktigt det är att inte bara tänka på att tjäna pengar, utan på planetens bästa. Att kunna ändra den stora okunskap som finns på alla nivåer är en drivkraft för honom. Företag behöver insikt om hur deras affärsmodell står sig mot vad planeten klarar och vad man kan man göra bättre, i stället för att fatta ogenomtänkta beslut.

– Tänk inte ”om inte vi pumpar upp oljan gör någon annan det, och vi gör det bättre”, säger Erik och syftar på svenska banker som pratar hållbarhet och samtidigt finansierar ny oljeutvinning i det mycket känsliga Barents hav.

Fossilberoende industri får stöttning i allt för hög utsträckning och när det gäller coronastöd till olika industrier är Sverige bland de värsta OECD-länderna, enligt honom. I världen dör 25 000 människor per dag av luftföroreningar från fossila bränslen. Det konsumtionsfrosseri som pågått länge gör att han vill ”tända upp i lokalen och be folk sluta partaja med fossila drinkar”.

 

Omstart på naturens villkor

Pandemin har gjort att vi till viss del stängt ner planeten och bara köper det vi behöver. Hans förhoppning är att folk har återupptäckt naturen under den här tiden. Kanske får man en annan respekt för den framöver. Gör vi en omstart på naturens villkor, så har vi en framtid. Det gäller att inse att vi inte kan vänta, göra senare, eller tycka att det är någon annans ansvar. Han trycker också på att varje enskild person måste göra ett val och ta ansvar, oavsett om man är medarbetare på ett litet företag eller chef på ett stort bolag.

När han utbildar jobbar han genom Sokrates förlossningsteknik, att ställa frågor och låta deltagarna själva komma fram till svaren. Har man själv formulerat en insikt blir det sedan svårt att säga emot sig själv. Han ställer frågor som:

  • Har företaget gjort rätt eller kan vi tänka oss en annan lösning?
  • Vad blir effekten av att företaget gör så här?
  • Om vi inte har tid att engagera oss i en hälsosam framtid, vad är det då för framtid vi vill ha?
  • När korallreven är döda, på vilken ”fri marknad" ska vi köpa ett nytt?

 

Jobba för det du älskar

Viljan att åstadkomma en förändring är också en stor drivkraft. Han är engagerad i Protect Our Winters och hyser en stor kärlek till berg, snö och skidåkning. Att fråga vd:ar som har det gott ställt vad de tycker om skidåkning brukar vara effektivt. Eller att krasst berätta att ”din livsstil och det du gör hotar allvarligt den skidåkning du älskar”.

– Den passion vi älskar måste vi jobba för, konstaterar han.

När han väl har skakat om gruppen ordentligt, leder han dem vidare, inspirerar och får personerna att gå därifrån med ett leende. Han jobbar med allt från små bolag till miljardbolag.

Han har också debatterat med politiker, och säger att det finns de som är satta att jobba med hållbarhet, men som ändå har stor okunskap om frågorna.

– Om makthavare ska besluta om vår framtid, men inte har kompetens att se hur den naturliga systemen på jorden fungerar – hur ska vi då kunna ta tag i klimatfrågan? funderar han.

Rättviseaspekten, att rika länders utsläpp skadar tredje världen, är också något han trycker på. Ett exempel är trädplantering som klimatkompensation, som han tycker riskerar att bli ett sätt att kolonisera. Planteringar som inte görs på invånarnas villkor, riskerar att hindra dem från att odla sina grödor, allt för att dessa träd ska suga upp våra fossila utsläpp. Eller att vi kritiserar Kina som bygger kolkraftverk i fattiga länder, och sedan köper billiga saker därifrån. Allt för att marknaden premierar pris före en frisk framtid.

 

Vad har du för tips till andra företagare?

  1. Fundera över vad du drivs av och varför. Att tjäna pengar är ingen drivkraft. Är din idé bra för planeten? Om inte, så är det ingen bra idé.
  2. Om du ska starta nytt - köp ett existerande bolag och byt namn. Det sparar mycket pappersarbete, kostar mindre och går snabbare.
  3. Gör ett pressmeddelande som säger ”Företaget XXX ska lösa problemet med YYY”. Lägg en arbetsdag på att hitta bra journalister. När Erik startade upp gjorde han så med sitt gratiskonto på Mynewsdesk. 63 journalister skrev om Husstainability när det lanserades!
  4. Bygg förtroende och samarbeta med många andra parter. Var aktiv på LinkedIn. Liera dig med folk som förstår vad du jobbar med. Hur klok och stark du än är – du är helt beroende av att andra tycker du är bra.
  5. Var modig och stå för det du gör! Erik har tyvärr förlorat en kund men å andra sidan fått fyra nya när han kritiserade hur klimatkompensation hanteras samt de problematiska begreppen klimatneutral och klimatpositiv.

 

Varför är du medlem i Naturvetarna?

– Det har jag varit sen urminnes tider och det kan jag rekommendera alla som har naturvetarbakgrund. När jag var i forskarvärlden handlade det om trygghet och stöd i lönesamtal och utveckling. Det är så värdefullt att kunna bolla med experter. Och kul att få att möta folk med olika bakgrunder, det var perfekt att knyta kontakter när jag startade mitt företag. Tidningen Naturvetaren är rena fortbildningen.

 

Och lite kuriosa till dessert…

– Mitt första uppdrag i mitt företag tisdagen var den 8 november 2016. Övningen vi hade satt upp handlade om hur olika myndigheter skulle agera om en snöstorm stängde ner landet. Krishantering, helt enkelt. När jag sedan klev ut från deras lokaler hade just detta hänt – en rejäl snösmocka som gjorde att bussar och bilar knappt kunde ta sig fram. I slutet av övningen meddelade en av myndigheterna som trycktestades att de fick blåsa av övningen – för att just det vi övade på hade inträffat! Kunden ringde och skojade ”Det var en lyckad övning, men nu kan du avbryta den”. Vad är oddsen att just detta skulle inträffa just under övningen? Samma dag valdes Trump till president i USA. Denna dag glömmer jag aldrig.

Christina Jägare

kommunikatör

Kommentarer

Kommentera