Frågor & svar
Vi erbjuder
Nikita föreläser om psykisk hälsa och är ansvarig för våra studentmarknadsförare ute i landet. Foto: Omid Amin

Så klarar du dina studier på distans - Nikita tipsar!

När regeringen gick ut med att alla lärosäten skulle stängas och att studier skulle ske på distans förändrades vardagen för dig som student. Läs våra 10 tips på hur du som student kan vara hållbar, effektivisera din tid samt må bra i dessa tider.

Publicerad:

Så klarar du dina studier på distans

1. Sätt upp ett schema

På samma sätt som du gör i ordning dig när du ska till skolan, ska du fortsätta göra nu. Visst är det mysigt att sitta i mjukiskläder och plugga. Men det förringar inte det faktum att du måste gå upp. Under dessa tider är det väldigt viktigt med rutiner så att du får ut det mesta av dagen. Gör skillnad på fritid och pluggtid. Sätt upp ett schema med studietider, pauser och när du ska äta mat. Tro mig, det kommer du att tacka dig själv för i längden.

2. Pauser

Det är väldigt viktigt med pauser, som alltid när du pluggar. Den tid du brukade röra dig mot skolan, ska du även röra på dig nu. När det nu inte finns samma tydliga gräns mellan studier och fritid är det extra viktigt att du får till riktiga pauser.

Gå ut och gå på platser där det inte finns mycket folk. Sätt på en bra låt och dansa lite i köket eller gör ett Artbingo med dina vänner och leta efter vårtecken. Allt detta kommer att göra dig mer effektiv!

3. Gör en prioriteringslista

Punkta ned alla saker som ska göras och bocka av när de har blivit gjorda. Det hjälper din hjärna att varva ned plus att du också får en chans att fira när saker blivit gjorda.

4. Studera tillsammans digitalt

Även om ni nu inte kan ses fysiskt på ert lärosäte kan ni studera tillsammans via Teams eller Skype. Att få in det sociala under denna tid är väldigt viktigt. Ni kan lätt hjälpas åt när ni stöter på ett problem genom att ni är uppkopplade digitalt. Plus att ni kan peppa varandra och ge positiv feedback vilket leder till bättre arbetsmoral och ökat engagemang.

5. Skapa en arbetsplats

Vi har alla någon gång pluggat från sängen, soffan, framför tv:n eller på balkongen. Det är ju superhärligt! Men problemet är att dessa platser hämmar din koncentration, gör dig trött och är inte bra ergonomiskt. Men det är inte allt. Fortsätter du att plugga så kommer du snart att associera dessa platser med måsten. En bra arbetsplats är därför a och o. Bor du på en liten yta kan det vara lättare sagt än gjort. Men försök att hitta dig en hörna och gör den till din. Låt din dator stå där, bara där, och när du går upp på morgonen så är det till den platsen du tar dig. Det underlättar också din tidsplanering. Är det rast eller lunch så lämnar du ditt kontor för att sen återgå till arbetet.

6. Sätt upp en gräns för nyhetsrapportering

I och med sociala mediers framväxt är det idag väldigt lätt med ryktesspridning som på många sätt kan påverka oss och vårt välmående negativt. För att citera Anders Hansen:

”Ryktesspridning under en kris kan skapa stark ångest. Men det finns sätt att motarbeta våra starka instinktiva rädslor.”

Sätt upp en gräns för dig själv genom att endast se på nyheterna, eller andra medier, två gånger per dag och lyssna på de experter som arbetat hela sitt yrkesverksamma liv med att bekämpa virussjukdomar. Som naturvetare vet du om någon hur viktigt det är att lyssna till fakta och inte till ryktesspridning. Men här kan din hjärna behöva hjälp att motarbeta instinktiva rädslor genom att begränsa nyhetsintryck.

7. Boka in eftermiddagsfika

I dessa tider ska man inte underskatta det sociala småpratet som vi annars är vana vid. Även om ni inte kan ses fysiskt så ta digitala fikastunder via Teams eller Skype.

8. Prioritera dina studier

När man studerar hemifrån finns det x antal saker som kan distrahera en. Man vet att man har en stor uppgift att göra men det kan lätt bli att man tänker ”Det där kan jag ta tag i sen”. Så ställer man sig med disken istället, eller tänker helt plötsligt ”Att sortera mina bestick är något jag alltid har velat göra!”. Men som bekant kommer uppgiften inte att försvinna. Du fördelar bara arbetet över flera dagar, vilket kan göra dig mer stressad i slutändan. Håll dig till ditt schema och din prioriteringslista så kan du somna med gott samvete sen.

9. Håll kontakten med nära och kära

Jag vet att många just nu har dåligt samvete för att de inte kan hälsa på sina äldre familjemedlemmar. Lika viktigt som det är för er att ha en social kontakt är det också för dom, om inte mer. Blocka några tider i ert schema där ni avsätter tid att ringa till era nära och kära. Försök då att inte prata om corona utan om något positivt och glatt. Ge dom något att se fram emot och passa på att skratta tillsammans.

10. Var snäll mot dig själv

Dessa tider ställer allt på sin spets. Det är svårt att inte dras med i negativa tankar och saknad av det som tidigare varit självklart. Se till att göra det bästa av situationen. Följ råden ovan. Gör något annat av den tiden du innan lade på att ta dig till och från skolan. Laga dig en god hemlagad middag. Ta en digital aw med dina vänner. Se på en feel good-film. Sätt igång ett pysselprojekt. Var kreativ. Viktigast av allt är att du är hållbar i dessa tider. Och skulle du behöva prata med någon professionell så har ni medlemsförmånen ”Tusen frågor ett nummer”.

Nikita Zeiloth

Journalist & marknadsförare

Kommentarer

Kommentera