Fråga oss här!
Vi erbjuder
Nikita föreläser om psykisk hälsa och är ansvarig för våra studentmarknadsförare ute i landet. Foto: Omid Amin

Hitta tillbaka till ditt fokus efter sommaren - Nikita tipsar

Sommarens lata dagar är över. Allvaret har börjat. Många kan känna att det är svårt att komma tillbaka till samma tempo som innan trots att motivationen finns där. Här finner du tips på hur du kan hitta tillbaka till ditt fokus efter semestern.

Publicerad: Uppdaterad:

Växla upp långsamt

Mjukstarta om möjligt dina första dagar i skolan. Se till att beta av det som absolut ligger i pipen just nu. Framför allt, var inte så hård mot dig själv för att du inte har samma tempo som innan. Din kropp har en längre startsträcka från semesterdagarna än du.

Hjälp din hjärna

Skriv ned en lista på det du måste göra idag och i morgon. Planera så att du varvar ansträngande uppgifter med de lite mer enkla. På så sätt hjälper du din hjärna att sakta komma tillbaka efter semestern och minskar risken för utmattning.

Förläng sommaren

Försök att fortsätta njuta av sensommarens kvällar. Planera in något du kan se fram emot och något som får dig att må bra. Att ha något att se fram emot efter skolan gör att veckan flyter på lättare.

Sätt upp mål

Sätt mål för hösten och fokusera på det positiva. Fundera ut hur du kan utvecklas på bästa sätt och skapa dina mål därefter. Börja med långsiktiga mål och bryt sedan ner dessa till delmål. På så sätt blir du inspirerad att komma igång.

Ta pauser

Kan verka tjatigt men det är så viktigt att du tillåter dig pauser under dagen för återhämtning. Det kan vara en promenad, ett träningspass eller bara att sitta tyst en stund i solen. Tro mig, din kropp kommer att tacka dig sen.

Var snäll mot dig själv

Gasa inte på i 100 och tro att du kommer ha samma energi som du hade i slutet på förra terminen. Ta små steg och hjälp din kropp att sakta komma tillbaka till vardagen. Att springa snabbt under första biten av ett lopp går sällan bra. Du måste ha energi kvar till resten. Och du, det är helt ok att vara lite omotiverad och trött. Du är mänsklig. Snart hittar du tillbaka till dina rutiner igen.

Nikita Zeiloth

Journalist & marknadsförare

Kommentarer

Kommentera