Frågor & svar
Vi erbjuder
Nikita föreläser om psykisk hälsa och är ansvarig för våra studentmarknadsförare ute i landet. Foto: Omid Amin

Nikita tipsar: Så hanterar du din inre kritiker

Vi alla har en inre kritiker inom oss. En kritiker som, varje gång vi försöker göra något utanför vår komfortzon, säger "Nej, det här klarar du inte av, det vet vi ju!" eller kanske inför en tenta "Du har ju inte pluggat tillräckligt, det här kommer att gå åt helvete!"

Publicerad: Uppdaterad:

Känner du igen den rösten? Den inre kritikern, som gärna tar ton i tid och otid och gör oss osäkra. Rösten som får oss att ifrågasätta vår kompetens eller kapacitet att testa nya saker. Eller som låser oss i tanken genom att måla fan på väggen innan väggen ens är i sikte.

Dessa tankar tar vi på alldeles för stort allvar. Dvs vi ger rösten många gånger alldeles för stor plats och påverkan i våra liv. För varken du eller den inre kritikern kan ju se in i framtiden och veta hur utfallet blir innan du ens har försökt.

En vis person sa till mig en gång, att den du ger mat växer. Han gjorde liknelsen med hundar. Tänk dig att det sitter en hund på din vänstra, respektive din högra axel. Den hund du väljer att ge mat växer ju och blir starkare eller hur? Men hur skulle det vara om du istället gav mat till hunden som hela tiden peppar dig? Då skulle den växa sig starkare och orka skälla högre än den kritiska hunden.

Hur du slutar mata din inre kritiker:

1. Fråga kritikern

Prova fråga kritikern, dvs dig själv: Är detta verkligen sant? Kan jag redan nu veta att jag inte kommer att klara det här? Kan jag redan nu, innan jag ens har sett tentan, veta att det kommer att gå åt helvete? Nej det kan du inte, för du kan inte se in i framtiden.

2. Våga prova och se vad som händer

Sätt kritiken på plats! När de kritiska tankarna kommer svara då tillbaka: Hur vet du det? Jag tänker i alla fall prova. Och gör då det. Våga prova och se vad som händer.

3. Och prova igen

En elitidrottare eller forskare skulle aldrig ge upp när det gick dåligt. För de vet att man måste testa igen för att kunna se resultat. De har ett öppet tankesätt och ser på deras utveckling likt en muskel som genom träning och ansträngning blir starkare. Samma sak gäller när man vill bryta tankemönster. Man måste öva.

4. Du är inte dina tankar

Och dina tankar är inte din självbild. Om du skulle ställa dig framför en spegel skulle du säkert tänka olika saker om dig själv, beroende på dag, känsla eller minnen. Viktigt är att förstå att du inte är dina tankar och dina tankar är inte din självbild. Du är så mycket mer.
Detta är något jag själv hade väldigt svårt att förstå. Många sa flera gånger till mig: "Om du bara kunde se dig själv genom mina ögon." Men jag kunde inte det. För min inre kritiker var så stark och jag hade under så lång tid gett den uppmärksamhet. Men det var när jag istället riktade fokus och började lyssna till den snälla rösten i mitt huvud som jag kunde se att det fanns andra saker hos mig, saker som jag faktiskt tyckte om.

5. Post-its

Se din inre kritiker som gråa post-it lappar, ståendes på rad i ditt huvud. Varje gång du står inför en jobbig situation eller liknande så dyker dessa upp. Du börjar automatiskt tänka negativt, för det finns bara gråa post-its att använda. Men du kan hjälpa din hjärna att byta spår. Skriv ned positiva saker om dig själv på färgglada post-its och sätt upp dessa i ditt hem. Omedvetet registrerar din hjärna dem. Kan verka konstigt, men jag lovar dig att det är den bästa medicinen du kan ge till dig själv och din självkänsla. Du byter helt enkelt ut dina gråa post-its mot färgglada i ditt huvud.

Nikita Zeiloth

Journalist & marknadsförare

Kommentarer

Kommentera