Fråga oss här!
Vi erbjuder

Marknadsplan för företagare

En affärsplan är något som de flesta företagare hört talas om och även gjort. I den brukar man också inkludera en marknadsplan, men vad är det och hur bör den se ut?

Publicerad:

Pantea Ansari är Naturvetarnas rådgivare för företagare. Hon berättar här vad du uppnår genom att ha en marknadsplan.

Vad vill du uppnå med din marknadsföring?

Hitta det som skiljer dig från konkurrenterna. Vilken bild vill du att dina kunder ska ha av dig och ditt företag? Vad vill du att kunderna ska få för information i din reklam. Vad vill du att de ska tycka och till sist, vad vill du att de ska göra?

Vem ska du påverka?

När du funderar på din målgrupp är det bra om du ser en människa framför dig. Du måste försöka förstå hur den här människan tänker för att kunna påverka hen i din marknadsföring.

Vad är ditt ämne?

Vad är det du egentligen vill säga i din marknadsföring?

Vad händer runt om?

Vad händer i världen och i samhället där du finns? Vad pratar folk om? Om du kan knyta an din produkt med saker som händer i samhället i ditt budskap så kan du utnyttja en port in till folks medvetande som redan är öppen.

Var ska du informera?

När du ser din målgrupp framför dig och vet vad det är för typ av människor, så vet du oftast också hur du ska nå dem. Det blir mycket enklare att välja rätt om du har gjort ett bra jobb med att bestämma vem du vill nå.

Vad uppnådde du?

Följ upp dina aktiviteter! Vad gick bra på kundmötet/mässan/föreläsningen? Vad gick sämre? Vad kunde du gjort annorlunda? Lär dig och bli bättre till nästa gång!

Pantea Ansari

ombudsman