Fråga oss här!
Vi erbjuder
När solen inte räcker till.

Behövs tillskott av D-vitamin så här års?

Hur mycket D-vitamin behöver vi och hur märker man om man lider av brist på det livsviktiga vitaminet.

Publicerad:

D-vitaminbehovet tillgodoses sommartid främst med hjälp av solen, och under hela året av vår föda – som emellertid ofta är relativt D-vitaminfattig. Fet fisk är kanon, men det räcker inte – fiskkonsumtionen är inte så hög som den borde. En portion stekt strömming täcker hela eller åtminstone stora delar av dagsbehovet av D-vitamin.

Riskgrupper för utveckling av D-vitaminbrist är bland annat individer som sällan vistas i solen, mörkhyade individer, personer med heltäckande klädsel och veganer. Dessa bör således överväga extra tillskott med D-vitamin.

Bristtillstånd är associerade med rakit, försämrad skelettkvalitet, diffus smärta och i uttalade fall psykiska symptom och kramper. Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag av 400 enheter D-vitamin (10mikrogram) men många forskare på området anser att detta inte är tillräckligt för att uppnå optimal nivå av D-vitamin i kroppens olika organ.

Text: Johan Malm, Professor/överläkare i klinisk kemi vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus

Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies