Fråga oss här!
Vi erbjuder
Foto: Colourbox

Månadens fråga: Vad gör du för att må bra till kropp och själ?

I ett allt mer pressat arbetsliv gäller det att hitta strategier för att behålla hälsan. Det kan lika mycket handla om att cykla till jobbet som att prata med sina kollegor. Nu undrar vi hur du gör för att klara stress och annat som kan påverka din hälsa negativt?

Publicerad:

Läs mer om hur ni kan ha en plan för bättre hälsa på jobbet.

Kommentarer

professor andreas roiha 2018-08-25

nästan alla människor drabbas av stressreaktioner i sitt vardagsliv. eller stress förknippas med arbetsliv. vilket man bör vara vaksam till. då även detta kan leda till att människor väljer att stanna hemma. stress reaktioner kan uppstå pga. yttre omständigheter från sin sociala omgivning. som i sin tur leder till inre stress reaktioner. själv utvecklade jag min akademiska förmåga inom meditations träning. för att lära mig om stress hantering. vilket kan ge ett lugnare sinne. och en viss meditiv självmedvetande. så man blir mer vaksam om sig själv. träningen sker främst genom andnings meditation. för att lära sig att sätta samman kropp och sinne. för att bli medveten. då man efter mycket övning lär sig att flytta sin magandning upp till diafragmans rörelse. genom denna typ av träning vart jag efter många års studier spirituellt inteligent. och fick även en akademisk utbildning på köpet. och vart tids nog professor. träningsformer som tex. yoga är starkt att rekomendera vid behanfling av olika stess syndrom

A.J 2018-04-27

Försöker leva efter mottot "Jag jobbar för att kunna leva" istället för att "Jobbet är livet". Värdesätter min fritid och försöker koppla bort jobbet då. Tränar löpning och på gym för att kroppen ska hålla. Men det är i stallet jag kopplar av på riktigt. På hästryggen får jag min dos av mindfulness. Då existerar inte världen utanför. Det är bara jag och hästen i nuet.

Desireé 2018-04-26

Styrketränar på gym, vandrar i naturen på helgen, yogar vid behov samt ser till att hitta andningspauser för kortare meditation i vardagen.

Monica 2018-04-20

Jag lever billigt och jobbar mindre!

Mats Brännström 2018-04-20

cyklar till o från jobbet året runt. Undviker rusdrycker måndag-torsdag Försöker gå 15000 steg om dagen Försöker nå BMI 26, har nu 29,9 började på 34,1

Fossilet 2018-04-20

Jag cyklar till jobbet, men bor i Stockholm så frågan är om detta inte är mer stressande än avstressande. Min återhämtning sker timmen mellan jobbet och middagen i sällskap med en god bok och en liten fin-öl. Rent allmänt underskattas de positiva effekterna alkohol i små mängder har på det psykiska välbefinnandet. En annan strategi är att jag reserbort från bekymmren när tillfälle ges.

Karin 2018-04-20

Försöker inse att jag inte kan göra allt, varken på jobbet eller privat. Mat, motion, frisk luft och sömn är givetvis också viktigt, men tyvärr är det lättare att hålla på det en lugn period än när det är stressigt.

Emanuel 2018-04-19

3 x 45 min konditionsträning med en intensitet om ca: 75 % av maxpuls. Omega 3 fiskolja med citronsmak. Pardans (fox) där oxytocin utsöndras.

Henrik 2018-04-19

Jag fiskar och styrketränar.

Albert 2018-04-19

Hälsokompetent moi?! Nog har man reagerat på att arbetslivet blivit allt mer stressat? Men jag kan ju känna att det ligger ett arbetsgivar ansvar i detta. Att nu skuldbördan förskjuts till den enskilde blir ju bara ännu ett stressmoment? Men vad jag gör? Förmodligen bränner jag ljuset i båda ändar, det finns dagar där man undrar om man ens kommer överleva till pensionen. (Personligen undrar jag om inte stressen i "arbets"livet snart kommer börja visa sig i sänkt medelålder.)

Anna G 2018-04-19

Framför allt bytte arbete från en destruktiv arbetsmiljö till en positiv arbetsmiljö och arbetsplats. Tog en paus mitt i livet mellan jobben, hann reflektera och var med barnen mer (var ensamstående då). Vara utomhus mycket, promenera, vara i trädgården, umgås med vänner, ha trevligt på jobbet. Vara med familjen.
Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies