Vi erbjuder

Månadens fråga: Hur klarar du höstmörkret?

Brist på ljus påverkar oss fysiologiskt och många blir hängiga. Men det finns saker man kan göra för att må bra även under den mörka årstiden. Nu undrar vi vad du gör att hålla humöret upp?

Publicerad:

Läs experternas bästa tips

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

professor " Andreas Roiha" 2018-12-13

Det är ett känt faktum att människans sinne blir påverkad av vilket typ av ljus vi befinner oss i. På sommaren blir vi mer glada av solens strålar och när hösten och vinter faller in på blir vi mer deppiga av vädrets lekar. och många människor drabbas tyvär av depresioner under denna tidsperiod. pga. det mörka ljuset vilket påverkar vårat humör och välmående. något som jag själv har tillämpat är något som jag har valt att kalla ljusterapi. vilket går ut på att vistas i en viss typ av miljö med ljus i. vilket i sin tur påverkar våra sinner i positiv bemärkelse. I mitt eget fall är jag aktiv idrottsman. och brukar ägna mig åt hård idrottsträning inomhus. undet höst och vinter perioden. ända fram till sommaren. vilket i sin tur kan bota en del av människors depresioner. vi alla människor drabbas. inomhus aktiviteter inom hus i upplysta miljöer. ger även en möjlighet till sociala kontakter vilket alla typer av människor är i behov av. då det finns många människor som lider av viss ensamhet. vilket för många kan vara ett svårlöst problem. att hitta människor vi tycker om och kan komma i kontakt med. det kan vara svårt att veta på vilket bästa sätt man kontaktar en annan människa socialt. då inte alla människor har lika hög social kompetens. och kan ha svårt för den sociala biten. vilket alla människor skulle behöva bli mer kompetenta på. var även vaksam för yttre påverkan av andra människor som kan föra med sig att många människor mår dåligt.

Sara 2018-12-06

Det är inställningen till omständigheterna som är viktigast. Jag försöker alltid att anpassa mig efter det aktuella vädret/årstiden som är just nu oavsett om det är sommar eller vinter. Är det en kall sommar kan man promenera i skogen, är det kallt novemberregn kan man träna eller meditera. En god bok eller film är också bra. Och sällskapsspel.

Albert 2018-11-19

Med hjälp av Whiskey, höll jag på att svara men en god bok är också bra. Att försöka ta tid för en promenad i solljus men kan vara lättare sagt en gjort så här års.

MW 2018-11-16

D-vitaminer okt-mars Skogspromenader med hunden, ridturer

Annika 2018-11-15

Vi borde följa naturens lagar. Gå ner i arbetstid för att hinna vila mer och ladda upp vår energi. När våren kommer vaknar naturen och vi med den. Att vi ska hålla samma tempo både sommar och vinter är helt vansinnigt för mig. Helt naturligt bli vi tröttare av mörkret. Det löser vi inte med socker och kaffe för att få tillfälliga kickar. Kroppen behöver vilan ( och lagom motion). Ta hand om er i vintermörkret...
Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies