Fråga oss här!
Vi erbjuder
Foto: Johanna Rösth

Bli framgångsrik med personlig hållbarhet

Stress kan göra att du missar möjligheter som livet bjuder. Så hur balanserar man plugget och fritid för att må bra? Anna Arenfeldt från Hållbar vardag gav konkreta tips på studentkongressen som hölls i november.

Publicerad:

Att plugga kan precis som arbetslivet vara påfrestande och innebära att stress och press tar överhand. För att få ett framgångsrikt liv, både med studier, jobb och privatliv, är nyckeln ett stressfritt liv, menar Anna Arenfeldt från Hållbar vardag. De jobbar med att ge individer stöd och verktyg för att hitta balans i vardagen.

– Förr rekryterades personer endast på meriter, och efter det var det förmågor. Nu är det dags för en tredje kompetens – personlig hållbarhet, säger Anna Arenfeldt.

Personlig hållbarhet innebär bland annat att vara välmående, att ha fokus och att vara tydlig i sin kommunikation. Och det är nåt man kan träna sig i.

– Genom att välja att byta från stress och oro till lycka, kan du vinna ökad känslomässig och social kompetens, och mer kreativitet och inflytande. Det är verkligen är värdefullt, säger Anna Ahrenfelt.

Dagens prestationsfokuserade syn på framgång har ofta ett allt för högt pris för den psykosociala hälsan. Men för att övervinna bruset av måsten runtomkring oss finns det knep för hur du själv kan välja din vardag.

– Det är viktigt att etablera vanor som man mår bra av. Gör en lista på sånt som laddar dina batterier och som gör dig mer personligt hållbar. När du känner att du tappar fotfästet kan du kolla på den för att påminna dig om vad som är viktigt för dig.

Vad som kan vara goda vanor är individuellt. Det kan det vara att stänga av telefonen när du pluggar, tända ljus till frukosten eller träna tre gånger i veckan.

Ett tips för dig som vill skapa en hållbar vardag är appen Sustain You. Med den får du hjälp att definiera dina goda vanor och koll på din energinivå!

Så här byter du stress mot positiv energi enligt forskaren Emma Seppälä:

  1. Sluta multitaska. Gör en ska i taget, meditera och teknologifasta då och då.
  2. Växla ner för att hitta balans mellan aktivitet och vila. Sov och umgås med folk som ger dig energi.
  3. Hushåll med dina känslor.
  4. Gör ingenting och våga vara mer lat. Släpp fokus, ha kul, lek och låt det vara tyst.
  5. Bli vän med dig själv – byt från självkritik till självmedkänsla. Skriv en tacksamhetslista som du kan återgå till när du slår på sig själv.
  6. Var vänlig mot andra. Börja lyssna och ställ följdfrågor.

Leila Hussein, studerar kandidatprogrammet i fysik på Stockholms universitet

Leila var delegat på kongressen och valdes sen in som ledamot i studentrådets styrelse.

Vad tar du med dig från seminariet med Hållbar vardag?

– Att lära sig vara personligt hållbar är viktigt. Jag tycker det vore bra om man fick lära sig mer om det redan under tiden på universitetet, för man lär sig bättre när tar hand om sig själv. Det är bra att komma ner i varv ibland och inte behöva prestera och vara på topp hela tiden.

 

Johanna Rösth

kommunikatör
08-466 24 57

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies