Fråga oss här!
Vi erbjuder

Månadens fråga: Hur hanterar du stress på jobbet?

Allt fler drabbas av stressrelaterade sjukdomar. Kvinnor löper större risk än män, enligt en färsk undersökning. Men det finns metoder för att klara stressen, som fysisk aktivitet och mindfulness. Nu undrar vi vad du och din arbetsgivare gör för att klara det uppskruvade tempot?

Publicerad:
Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Charlotta 2017-01-19

Jag har dels lagt om kosten till en lågkolhydratkost och undviker livsmedel som stressar just min kropp. Jag har därför slutat äta och dricka gluten, enkla sockerarter, kaffe, alkohol mm och äter enbart hel ren mat lagat från grunden. Undantagen är när jag går ut med vänner. Jag går till och från jobbet, totalt 7,5 km varje dag. Jag gör andningsövningar och mindfulness under dagen och på kvällen. Jag undviker övertid, försöker fika med jobbarkompisarna och är noga med sömn. Appen Sleep Cycle hjälper mig att hålla koll på sömnen. Jag har gentestat mig för att se mina genetiska svagheter. Jag har filtrerat vatten och luftrenare hemma, undviker parfymer och andra giftiga kemikalier. Nästa projekt är inköp av IR-bastu för daglig detox i samband med min dagliga mindfulness.

Sandra 2017-01-16

Försöker prioritera och sortera bort onödiga tidsätare. Har klassisk musik på i bakgrunden och ser till att ha ordning på skrivbordet. Sen kan det bli för mycket ändå, men det skapar ändå en bra bas att stå på.

Melker 2017-01-16

Sade upp mig i rena ilskan för tre månader sedan, arbetar sista veckan nu. Problemet är inte företagets strategier utan alla extremt korkade och lata kunder som vägrar att fylla i sina beställningar rätt, tycker att vi ska kunna reäkna ut vad de vill ha och sedan skäller de ut oss när vi inte gissat rätt. Det går tyvärr inte att gardera sig mot den sortens fel och jag vill inte tillbringa mitt yrkesliv med att ta oförtjänad skit från illiterata korkskaft.

Melker 2017-01-16

Sade upp mig i rena ilskan för tre månader sedan, arbetar sista veckan nu. Problemet är inte företagets strategier utan alla extremt korkade och lata kunder som vägrar att fylla i sina beställningar rätt, tycker att vi ska kunna reäkna ut vad de vill ha och sedan skäller de ut oss när vi inte gissat rätt. Det går tyvärr inte att gardera sig mot den sortens fel och jag vill inte tillbringa mitt yrkesliv med att ta oförtjänad skit från illiterata korkskaft.

Jackis Lannek 2017-01-16

Vi arbetar enligt Lean i vår arbetsgrupp och det hjälper att vi är överens om prioriteringar och vad som är rimligt att göra. Trots det makalöst mycket som väller in över oss och det är en viss stress även för det som vi prioriterat ner. Jag är lyckligtvis matte till två hundar, vilket innebär att jag kommer ut på promenader och jogging med dem, samt att vi gör roliga saker ihop som att jaga och träna in konster. Det blir ett slags mindfulness i vardagen. När jag går från jobbet på kvällen brukar jag alltid fråga mig vad jag gjort för bra idag. Alltid hittar man något!

Albert 2017-01-16

Jag stressas inte av jobbet, mycket på gång är bara stimulerande problem lösning. Det är livs pussel pysslet som tar knäcker på en. Jag försöker vara så mycket som möjligt i naturen för att ladda batterierna. I år fick jag för mig att jag ska börja kryssa fåglar och se hur många arter man får ihop på ett år?

Mary 2017-01-15

Sover extra mycket. Skulle behöva mer kunskap om varningstecknen, hur man kan få gehör för att det faktiskt är för mycket och stresshantering eller stressreducering (kanske ännu hellre).

karin 2017-01-14

Inget plingljud när jag får mail. Gör prioriteringslistor och struntar i det som inte är viktigt. När jag känner stressen i magen tar jag en promenad eller umgås med familjen.

Katarina Horn 2017-01-13

Jag tror jag har provat det mesta när det gäller stresshantering. Det som fungerar bäst har jag upptäckt är fysisk aktivitet i olika former. Det läker också en sönderstressad hjärna. Vi människor är byggda för att kroppen ska användas, inte bara huvudet. Jag brukar varva högintensiv träning (t ex spinning, skivstång) med lågintensiv återhämtande träningsformer (yoga, flex, promenader). Friskvårdsbidrag från arbetsgivaren borde vara obligatoriskt för att främja personalens hälsa.

Pernilla 2017-01-13

Försöker att låta bli att kolla email på kvällar och helger, ser till att ta pauser och fika med kollegorna, gå ut och promenera mycket; till jobbet, på lunchen tio min, och hem från jobbet. Läser bok på kvällarna innan jag somnar för att tankarna ska kunna vandra runt storyn i boken hellre än morgondagens jobb när jag ska sova. Min arbetsgivare tar just nu krafttag med stressen på arbetsplatsen (det gjordes en arbetsplatsundersökning sdär svaren visade på att många upplever hög stress på jobbet) med seminarium och workshops för att de anställda ska kunna hitta rätt arbetsbalans.

Helena 2017-01-13

Jag tar succesivt bort sådant som jag tycker tar min energi t ex puchnotiser på mail (måste aktivt gå in och titta, vilket gör att jag inte blir störd lika ofta). Tidsplanering som är realistisk och till och med pessimistisk. Promenader och träna med sådant som är kul (varierar från badminton, dans (spontan och par), löpning styrketräning). Vara med personer som ger energi. Behöver man vara med "energitagare" planera in återhämtningstid.

Anna 2017-01-13

Har en bra chef som hjälper mig att tänka rätt, dvs att vi har en resurser vi har och att ingen tjänar på att vi arbetar ihjäl oss. Så trots den höga produktivitet jag anser oss ha så klarar vi det. Men visst känns det av ibland. Att ta ett steg tillbaka då ger perspektiv och att träna mycket. 😁

Annica 2017-01-13

Styrketräning och Yoga en gång per vecka. Promenader så gott som varje dag. Var dock tvungen att sjukskriva mig två veckor när det blev som värst och äter nu antidepressiv medicin i ett halvår.

Micael Nilsson 2017-01-13

Hej det verkar som om "besparingarna" som görs är viktigare än allt annat, även om det i egentligen inte är besparingar som görs. Stressen tycks drabba de som verkligen är ambitiösa och vill göra ett bra jobb. De är de som är kvar på arbetsplatsen som får sköta det som egentligen skulle ligga på de resurser som är besparade. Arbetsgivaren tycker inte att det är arbetssituationen som gör att allt fler av oss är tvungna att sjukskriva oss på grund av arbetssituationen. Vi som arbetar 100% får täcka upp för allt högre frånvaro i form av deltidsanställningar, sjukskrivningar och vabbande. Situationen är ohållbar och vi kan inte påverka våran arbetssituation överhuvudtaget, enda sättet i så fall är i så fall att gå ned i arbetstid för att orka om man får det godkänt, eller säga upp sig eller långtidssjukskriva sig, som många redan har "valt" att göra. Det tycks då vara ett sätt att hantera stressen på jobbet, att hålla sig därifrån. PS. nytt år nya möjligheter

Evelyne Hamacher-Barth 2017-01-13

Zenmeditation en halvtimme varje dag, och mycket struktur, på jobbet och hemma; löpträning och promenader så oft jag hinner

Karin 2017-01-13

I mitt jobb har jag möjlighet att tänka "vad gör det om hundra år?", vilket jag använder mig av när det blir mycket. Försöker tänka på vad som egentligen är viktigt i mitt liv och var mina prioriteringar ligger.

Helen 2017-01-13

Läs boken Hjärnstark av Anders Hansen

Maria Johansson 2017-01-13

förestagshälsans antistresskurs och 25% sjukskrivning för att hinna gå den

Mariga Marie 2017-01-13

Skapar struktur, struktur och åter struktur. Lunchpromenad, motionstränar på fritid och MYCKET qigong!

Helena 2017-01-13

Löpträning& lyssna på intressanta radioprogram, mysa med familjen, läsa böcker och gå på teater är bra mot stress!

Pär Leijonhufvud 2017-01-12

Mindfullnessmeditation varje morgon, och så drar jag ut i skogen så ofta jag hinner.

Frida 2017-01-12

Jag kör yoga med kollegor (utanför arbetstid) en gång i veckan, plus ett par träningspass och roliga fritidsaktiviteter. Jag har å andra sidan svårt att drabbas negativt av stress. Min arbetsplats gör inte så mycket jämfört med mina tidigare arbetsplatser för att minska stressen hos personalen, men en kvart kortare arbetstid per vecka och friskvårdsbidrag är åtminstone något. Hade gärna sett att ni verkar för att få motion och mindfulness på arbetstid.

Ingela 2017-01-12

Promenad i dagsljus. Fokusera på någon uppgift i taget istället för att bolla mellan många olika saker samtidigt (tappar fokus lättare då).

Lotta Svensson 2017-01-12

Vi har vissa dagar som kan vara ganska hektiska då det kan vara många patienter på kliniken på grund av akuta olycksfall och dylikt men vi arbetar lugnt och metodiskt och jag känner ingen direkt stress. Har ett mycket bra arbetsklimat och är fullständigt nöjd på mitt jobb. Har hundar som jag tar en promenad med efter jobbet och känner inte att jag behöver någon annan aktivitet för att koppla av.

Maj 2017-01-12

Just nu genom två veckors sjukskrivning....
Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies