Vi erbjuder

Expertfrågan: Hur fungerar arbetsgivarservice?

Jag funderar på att jobba som företagare, men inte ha ett eget företag. Jag har hört termer som selfemployment, självanställning och självfakturering. Är det samma sak? Vilka regler finns och vad behöver jag tänka? Vilka är nackdelarna respektive fördelarna?

Publicerad: Uppdaterad:

Egenanställning och selfemployment är samma sak.

Egenanställning

Egenanställning är en mellanform mellan att vara anställd och att ha ett eget företag.
Egenanställning innebär att du skaffar dina egna uppdrag och genomför dem som om du vore egen företagare. Man kan säga att du hyr F-skattsedel från ett annat företag, så kallad faktureringsföretag, som är specialiserad på just denna typ av verksamhet. Faktureringsföretaget sköter din administration: fakturering, bokföring, betalning av arbetsgivaravgifter och skatt, löneutbetalning samt kontakter med myndigheter (alla gör inte det sistnämnda).

Hur mycket du betalar varierar beroende på vilket företag du anlitar. Det kan vara allt från 3 procent av värdet på din faktura till 15 procent.

Denna tjänst kan vara bra för dig som:

  • säljer tjänster av olika slag
  • har ett eller flera uppdrag eller uppdragsgivare
  • inte vill ha ett eget företag
  • vill jobba som frilans
  • vill slippa ägna tid åt byråkrati och administration

Självfakturering

Självfakturering däremot är något annat. Det innebär att det är möjligt för dig att fullgöra din faktureringsskyldighet genom att låta kunden utfärda fakturan i ditt företags namn och för din räkning. Dock måste särskilt angivna villkor vara uppfyllda. De särskilda villkoren innebär att det ska finnas ett avtal om självfakturering mellan parterna innan och att det ska finnas ett förfarande för den som säljer tjänsten ett godkännande av varje faktura. Samt att det framgår av uppgift på fakturan att det är kunden som har utfärdat den.

Reglerna innebär inte att köparen övertar företagets ansvar för att faktura utfärdas. Ansvaret för att en faktura utställs och att den är korrekt är fortfarande din som företagare. Det är endast själva utfärdandet av fakturan som utförs av kunden.

Självfakturering passar inte alla affärsområden och kan därför bara användas för delar av verksamheten.

För och nackdelar

  • Den främsta drivkraften för köparna är automatisering för att spara tid och undvika fel i fakturor.
  • Det kan skapa merarbete om man inte har system i företaget som kan backa upp.
  • För båda parter är det en fördel med det snabbare informationsflödet. Du som företagare får omgående, i samband med leveransen, en bekräftelse på belopp och när betalning kommer att ske.
Pantea Ansari

ombudsman
08-466 24 03

Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies