Vi erbjuder

Fråga en naturvetare: Hur (o)nyttigt är salt?

Man hör ofta om riskerna med salt i maten. Vad gör salt för nytta i kroppen och hur mycket kan man äta för att inte gå över gränsen? Är det skillnad på olika sorters salt?

Publicerad: Uppdaterad:

Salt i maten är främst natriumklorid, alltså koksalt. Natrium är livsviktigt bland annat för att upprätthålla kroppens syra-basbalans och vätskebalans. Friska vuxna behöver minst 1,5 g (ett kryddmått) salt per dag för överlevnad, och mer när vi svettas mycket.

För mycket natrium i blodet gör att vätska dras ut från cellerna och trycket i blodet ökar, vilket på sikt ökar risken för hjärtkärlsjukdom och njurskador. Hur mycket blodtrycket påverkas av salt varierar mellan individer. Trots enskilda kontroversiella studier pekar det samlade vetenskapliga forskningsläget på att ett lägre saltintag är bäst för folkhälsan. Därför rekommenderar Livsmedelsverket och WHO max 5 - 6 g salt (en tesked) per dag för vuxna.

Vi svenskar får i oss dubbelt så mycket idag. Det mesta av intaget, 77 procent, är salt i industriprodukter som chark, ost och färdigmat. Cirka 20 procent är det vi saltar själva. Resten är naturligt natrium i livsmedel.

Vanligt bordssalt är raffinerat bergsalt och innehåller nära 100 procent natriumklorid. I havssalt och naturligt bergsalt varierar mängden natriumklorid och spårmineraler; vissa hävdar att dessa är bättre för hälsan än bordssalt, men det är inte vetenskapligt belagt. Mineral- och örtsalt däremot har betydligt lägre halt natriumklorid och är bättre för blodtrycket.

En viktig skillnad mellan olika salt, förutom smaken, är innehållet av jod, ett mineral som behövs för ämnesomsättningen. Berikat salt är en av våra viktigaste jodkällor, så välj främst salt med jod.

Det är med salt som med det mesta – lagom är bäst.

Elisabeth Möller, nutritionist och doktor i medicinsk vetenskap.

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies