Vi erbjuder

Våga ta betalt för dina tjänster!

Att prissätta sina tjänster handlar om fingertoppskänsla, enligt föreläsaren och författaren Björn Lundén. Han menar att de flesta företagare tar för lite betalt och inte inser sitt värde.

Publicerad: Uppdaterad:

– Utgå från vad kunden är beredd att betala för en föreläsning, utredning eller annan tjänst. Kom ihåg att det alltid är möjligt att ändra sitt pris. Kunden vill ha kvalitet och är inte så priskänslig.

Men det är inte så enkelt att finns tabeller med färdiga arvodesnivåer som passar alla. En föreläsare kan ta allt från 6 000 kronor upp till en halv miljon för en dag. En tumregel är att den som utför jobbet föreslår ett pris.

– Jag tar i normalfallet 25 000 kronor för en heldag. Och då ingår allt: resor, förberedelser, presentationsbilder, hotellrum. Kunden vill ha ett totalpris.

Baka in allt

Han menar att man med tiden lär sig hur tjänsterna ska prissättas.

– Jag brukar kalkylera med 1 000 kronor i timmen för att komma fram till mitt pris. Kunden vill veta vad det kommer att kosta och gillar inte överraskningar. Det ska alltså inte tillkomma kostnader för tågresor, övernattning och annat. Baka istället in det i priset.

Men det är ju olika momssatser. Hur ska man hantera det?

– Kunden köper en tjänst och inte en resa. Därför är det helt fel att lyfta ut resan. Baka ihop allt och låt momsen vara 25 procent på det totala beloppet.

Så det behövs ingen särredovisning?

– Nej, det blir lite löjligt att göra det. Hur du reser och väljer att äta är kunden inte intresserad av. Kunden vill veta slutpriset, där allt ska ingå: förberedelser, resor, restid, PP-bilder och sådant.

Hur hitta rätt pris?

Det finns några olika metoder för att hitta rätt pris.

– Den kundbaserade prissättningen är den enda rätta, men också den svåraste. Det gäller att veta vad kunden är beredd att betala. Att förhandla om pris kan vara tungt, särskilt om man ligger långt ifrån varandra. I de fallen är det ofta bättre att avstå från uppdraget.

– Björn Lundén har ett knep som dock ska användas med försiktighet. Med glimten i ögat kan han säga: "Jag är för dyr för er". När han sedan avslöjar sitt pris så framstår det som lägre än vad kunden tänkte sig.

Det händer också att han lägger sig för lågt i pris och upptäcker efteråt att han hade kunnat få ut mer.

– Gå inte i fällan och gräm dig över det. Dra i stället lärdom av det till nästa gång. Att sälja en tjänst är inte som att sälja en liter mjölk. Priset kan variera och styrs av vad kunden är beredd att betala vid det tillfället.

Han berättar att vissa föreläsare tar mer betalt om det är många i publiken.

– Jag gör inte den skillnaden. Tvärtom kan det vara lättare och roligare att tala inför en stor publik.

Bli ingen räknenisse

Är det idé att prissätta utifrån sina egna kostnader?

– Den kostnadsbaserade prissättningen är inget jag rekommenderar. Däremot måste jag veta vad jag får över efter avdrag för semester, sociala avgifter, avtalsförsäkringar, pension, fika och annat. En tumregel är att lägga på 60 procent på den timlön du vill ha.

Ovanpå det kommer kostnader för lokal, dator, telefon och annat.

Björn Lundén menar att man måste ha koll på kostnader, men avråder från att lägga för mycket energi på det.

– Reducera inte ditt jobb till att bli en räknenisse. Det är inte värt besväret. Satsa i stället på det du är bäst på och som drar in pengar.

Att sätta sitt arvode utifrån en tänkt månadslön på till exempel 40 000 kronor kan man visst göra.

– Gör det på kul. Men lägg hellre tid och kraft på att göra ett bra jobb som skapar värde till företaget, avslutar Björn Lundén.

Just när jag ska lägga på luren vill han säga en sak till: "Klaga aldrig på att affärerna går dåligt. Ingen vill anlita en förlorare. Kunder attraheras av framgång."

 

Björn Lundéns bästa tips

1. Ta reda på vad kunden är beredd att betala.

2. Det är möjligt att ändra sitt pris.

3. Gräm dig inte över ett för lågt satt arvode. Lär dig av det.

4. Klaga aldrig på att affärerna går dåligt.

5. Baka in allt i priset, också resor och mat, använd en momssats.

 

Läs mer och beställ Björn Lundéns bok "Prissättning".

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies