Fråga oss här!
Vi erbjuder

Sov ordentligt om du vill lyckas i karriären

Har du tänkt på hur du uppfattas efter en natt med dålig sömn? I sin forskning visar Tina Sundelin att personer som lider av sömnbrist är mindre attraktiva och kan ha svårare att få jobb.

Publicerad: Uppdaterad:

Känslan att vakna utvilad slår det mesta. Man har sovit sina sju-åtta timmar och man liksom skuttar ur sängen med ett leende på läpparna.

– Det bär man med sig under dagen i mötet med andra människor. Personer som har sovit ordentligt upplevs som mer hälsosamma och attraktiva, säger Tina Sundelin, sömnforskare på Stockholms universitet.

Hon har studerat hur folk uppfattas när de har sovit för lite respektive tillräckligt mycket.

– De som lider av sömnbrist ser inte bara trötta ut. Hela deras bild påverkas negativt och de uppfattas som sämre ledare och kan vara mindre anställningsbara. Sömnbrist kan göra att karriären inte går i önskad riktning.

Kaffe hjälper tillfälligt

Går det att motverka?

– Ett leende piggar upp, liksom kaffe, i alla fall tillfälligt. Det kan också vara idé att använda smink som tar bort mörka ringar runt ögonen.

Kan fysisk aktivitet hjälpa?

– Ja, då mår man bättre och kan göra att man ser piggare ut.

Det är inte bara ytan som påverkas negativt av för lite sömn. På minuslistan hittar vi allt från försämrad tankeförmåga och svårigheter att fokusera till sämre motståndskraft mot sjukdomar.

Hur mycket sömn behöver vi?

– För de flesta är det optimalt med mellan sju och nio timmars sömn per dygn. Men det är ganska individuellt hur bra man klarar sig med för lite sömn. Det finns de som fungerar hyfsat med fem timmar.

Varva ner

Tina Sundelin påpekar att barn och tonåringar behöver upp till tio timmars sömn. Så hennes tips är att låta tonåringarna ligga kvar i sängen när föräldrarna tycker att det är dags att gå upp.

Men om man har svårt att sova?

– Varva ner en timme innan sängdags, stäng av datorn och mobilen, som har ett ljus som triggar igång vakenhetshormonerna. Läs hellre en bok i lite skum belysning utan att fresta på ögonen. Träna inte heller försent och ligg inte och grubbla. Då kan det vara bättre att bryta mönster och gå upp.

Sängen menar hon ska vara en helig plats, där jobb är tabu.

– Undvik också tupplurar på dagen. Det kan göra att nattsömnen blir störd.

I första hand vänder hon sig till personer som väljer bort sömn för att jobba eller ägna sig åt annat, som att sitta vid datorn efter midnatt.

– Många sover inte mer än sex timmar per natt, samtidigt som allt fler klagar på dålig sömn.

Glöm sömnappen

Kan man ta igen missad sömn?

– Ja, natten efter är djupsömnen bättre, vilket leder till snabbare återhämtning. Men kom ihåg att redan två nätter med sömnbrist ger negativa effekter. Och går det längre är risken för utbrändhet överhängande.

Kan en sömnapp vara en lösning för den som är orolig?

– Nej, dels kan man inte riktigt lita på den och dels kan de skapa onödig oro.

Hennes bästa tips är att prioritera sömn.

– I dag är det trendigt att sova lite, fast det borde vara tvärtom. Sov ordentligt och få en bättre livskvalitet, säger hon övertygande.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies