Bild på Super-Kamiokande i Japan. Illustration: Johan Jarnestad/Kungl. Vetenskapsakademien

Neutriner som byter identitet gav Nobelpriset i fysik

Årets nobelpristagare i fysik har kommit närmare lösningen på mysteriet om neutrinerna - naturens mest svårfångade partiklar. I forskningsprojektet IceCube på sydpolen jobbar svenska forskare med att registrera neutriner som reagerar med omgivningen.

- Väldigt roligt och välförtjänt, de har gjort några av de största genombrotten inom partikelfysik, säger Klas Hultqvist, professor på Stockholms universitet och medlem i IceCube-projektet.

Nobelpristagarna Takaaki Kajita och Arthur B. McDonald belönas för deras upptäckt om hur neutriner byter identitet när de färdas genom rymden och vår jord. Detta betyder i sin tur att de har en massa, tvärt emot vad man tidigare trott.

- Upptäckten har öppnat en helt ny sektor inom mikrofysiken. Den bild vi har idag är med högsta sannolikhet inte komplett, men vår beskrivning är mycket bättre, och kanske kan detta leda till nya insikter så småningom.

Klas Hultqvist deltar i forskningsprojektet IceCube på sydpolen. Där studeras neutriner från rymden via det ljus de ger upphov till i en kubikkilometer av inlandsisen som utrustats med optiska sensorer. Tekniken påminner om den som använts av pristagaren Takaaki Kajita i detektorn Super-Kamiokande i Japan, men volymen är en miljard kubikmeter istället för 50 000 kubikmeter som i Super-Kamiokande.

- Neutrinerna som studeras i IceCube har hög energi och kommer troligtvis från våldsamma skeenden som exempelvis svarta hål, Gamma Ray Bursts, supernovor och Starburst Galaxies som har en intensiv stjärnbildning.

Ett syfte med forskningen i IceCube är att hitta källorna för den kosmiska strålningen, men ännu har man inte kunnat lokalisera exakt var de kommer ifrån.

- Men IceCube ser också många neutriner som bildats i jordens atmosfär. Med hjälp av dem har vi kunnat studera just neutrinooscillationer, men vid mycket högre energi än i de experiment som nu belönas med nobelpriset.

I sin färd genom universum byter neutrinerna ibland identitet. Det finns tre varianter som skiljer sig åt beroende på vilken massa de har. Men storleken på massan och ordningen dem emellan är fortfarande okänd.

- För att vi ska få en fullständig bild och av hur mikrokosmos fungerar krävs fortsatt forskning, säger Klas Hultqvist.

Nobelpriset i fysik 2015 ges till

Takaaki Kajita från Japan

som kring millenieskiftet presenterade upptäckten att neutriner från atmosfären växlar mellan två olika identiteter på väg till detektorn Super-Kamiokande i Japan.

Arthur B. McDonald från Kanada

som visade att neutriner från solen inte försvinner på vägen till jorden, utan i stället ändrar identitet innan de når fram till Sudbury Neutrino Observatory.

Deras upptäckter ledde till slutsatsen att neutriner, som länge ansågs masslösa, måste ha massa, om än väldigt liten.

Johanna Rösth