Vi erbjuder

Månadens fråga: Hur mycket vill du jobba?

Trots att vår effektivitet på jobbet har fördubblats på bara några decennier jobbar vi lika mycket som tidigare. Samtidigt flyter jobb och fritid ihop. Om du fick välja, hur många timmar per dag skulle du vilja jobba?

Publicerad: Uppdaterad:

Läs Bodil Jönsson tankar om att vi borde jobba mindre i framtiden.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Albert 2015-03-06

Jag hade ett jobb där det var 6 timmars arbetsdag. Det kändes lagom. Ibland känns det också som att man måste jobba för jobbandets skull vad man producerar har blivit ett sekundär mål. Sedan har man den här skevheten i dagens samhälle där vissa nästan jobbar ihjäl sig och medan andra håller på och förgås av stressen av att vara arbetslös? det känns som om tiden kunde fördelas bättre.

Livet är för kort 2015-03-05

Normalarbetstiden (heltid) borde vara 6 timmar per dag i 4 dagar per vecka (på längre sikt), men i ett första skede minska till 39 timmar i veckan 2015, 38 timmar i veckan 2016, 37 timmar i veckan 2017 osv. 2022 hade det blivit 32 timmar = 4 arbetsdagar i veckan. Då får man mer tid till att njuta av livet, jobba ideellt , träna, plugga, m.m. Istället för att mäta framgång i pengar bör man mäta det i fritid, m.m. Det är inte hållbart, detta samhällssystem, som råder idag, med kvartalsekonomi, tro på evig tillväxt, att mer ska produceras till lägra kostnader, att de som arbetar ska arbeta mer och många står utanför arbetsmarknaden och detta med att ekonomin bygger på ökad försäljning av varor. Vi måste dela med oss av arbetet, byta löneökningar mot mer ledighet och istället satsa på att köpa tjänster istället för varor. Jag vet vad många kommer gnälla över, att det bara är 60%, dvs deltid, men om man minskar arbetstiden från 40 timmar med ca 1 timme/vecka istället för en löneökning, så bör kostnaden vara rimlig. Timlön på 100 kr * 2000 timmar = 200000kr. Efter en 2% löneökning blir årskostnaden 204000kr. 4000kr/100kr =40 timmar. 40 timmar minskning per år / 45 arbetsveckor = 0,88 timmar mindre arbete / vecka. 100kr/timme * 2000 timmar = 200 000 kr. Kostnad efter 3% löneökning = 206 000 kr. 6000 kr/100kr/timme = 60 timmar. 60 timmar mindre per år /45 arbetsveckor = 1,33 timmar mindre arbetstid i veckan. (Jag räknade inte med arbetsgivaravgifter et.c. men det spelar ingen roll). Dvs mindre arbetstid för bibehållen lön genom att byta löneökning mot arbetstid och detta utan att kostnaderna skenar iväg för arbetsgivaren. Dessutom skulle det skapa mer arbetstillfällen, dvs färre arbetslösa och fler som jobbar och betalar skatt istället för lever på a-kassa. Arbetare, arbetsgivare och samhället hade tjänat på detta. Arbetsgivaren tjänar mycket på detta. Större och större del av arbetskostnaderna hamnar på nyanställda (som oftast har lägre löner) och ändå få lika mycket gjort. Arbetaren får samma lön hela tiden, men mer tid till att påta i trädgård, fiska, jaga, träna, resa, läsa, dansa, m.m. För att inte skapa ett B lag i samhället, bör nyanställda först få välja löneökning istället för tidsminskning.

Eleni 2015-03-06

När jag skadade mig så var jag sjukskriven 25% tills jag blev frisk.Har jag aldrig arbetat 75% innan, kändes lagom.

Salvador Rincón 2015-03-06

Det är löjligt att man ska fortfarande tvingas jobba 40 timmar i vecka när alla vet att produktivitet har inget att göra med hur många timmar man är på jobbet utan hur motiverad man är och hur mycket man trivs och övriga faktorer som har med ledningen och organisationen av göra. Jag tycker 35 timmar arbetsvecka skulle räcka lång. Den heliga svenska eftermiddagsfika får man avverka och arbetsgivare får fokusera på att man mår bra, får friskvård och producerar allt eftersom. Förresten, på min arbetsplats i Uppsala Kommun har vi inte ens en friskvårdtimme i vecka...

Malin 2015-03-06

Jag jobbar gärna 4 dagar i veckan, 8h/dag är ok men visst hade t.ex. 7h uppskattats också. Om det är för få timmar per dag är jag rädd att det blir stressigt att hinna få gjort det man vill på en dag.

Margareta 2015-03-06

Högst 6 timmar per dag. Jag gjorde det när barnen var små och hade ett helt annat liv. Jag var visserligen yngre men effektivare då jag var på arbetet.

Jenny 2015-03-06

5 timmar känns optimalt. Då finns tid för familjen sen.

Nickan 2015-03-05

Hej! Jag håller helt med Bodil, vi borde inte jobba så många timmar. Genom att jobba smart och dela på jobben kan vi leva mer hållbart och hälsosamt. Jag tror vi skulle vara lyckligare. Många behöver inte pengar från en heltidstjänst. Jag och maken har i princip alltid jobbat deltid och vi har ändå kunnat ha det vi har behövt. Man kan spara mycket genom att hålla ihop familjen, köpa second hand, ha en bil osv. Näringslivet och Naturvetarna bör sträva efter ett mer flexibelt arbetsliv!!!

Monica Lind 2015-03-05

6 timmars arbetsdag!

Emma 2015-03-05

Hej! Först vill jag säga jag tycker ni brukar ha superbra frågor. Men då man måste kommentera tror jag de flesta struntar i att svara. Ett förslag vore ju att ha svarsalternativ på era frågor så att man enkelt kan se att ex. 70% vill bara jobba 6 h per dag. Själv tror jag inte på 6 timmars arbetsdag med full lön pga. stora personalomkostnader. Jag skulle förmodligen inte "klara mig" ekonomiskt med en arbetsvecka på 30 h. Men jag skulle helt klart vilja arbeta mindre än 8h/dag.

Helen 2015-03-05

Jag jobbar 90% nu, men hade gärna jobbat mindre, antingen 6 Tim om dagen eller 4 dagar (8 Tim) med en ledig dag

Hasse 2015-03-05

Typ 4 timmar. Väldigt många, tex 6 av 10 män är överviktiga, behöver ork och tid att äta sunt och röra på sig och det blir det lättare för många på tex 4 timmars arbets tid. Kostar skattebetalarna enorma belopp med övervikt som kan ge högt blodtryck, diabetes, ont i ryggen, ont i knäna. Väldigt många mår dåligt av överbelastningen på jobb och en del får utmattningssyndrom. Väldigt många arbetslösa som mår dåligt pga utanförskap och det är ofta helt friska människor som vill jobba och det kostar oss väldigt mycket skatt för oss som jobbar och försörja dem helt i onödan då vi kan dela på jobben, samt de som är utanför hamnar lättare i kriminalitet, droger, övervikt etc och det kostar det också. Kan tänka mig att min lön skulle gå ner då jag jobbar mindre samt skatten skulle minska då fler arbetslösa skulle få jobb och man skulle kunna dra ner på en del skolor, arbetsförmedling, sjukvård etc. Oavsett vad skulle man kunna ha ett friskare liv där man får mer ork till motion och bättre möjlighet till att äta sundare kost.

Troll Stav 2015-03-05

Jag vill arbeta ca. 30 till 32 timmar per vecka. Dvs. gärna vara ledig en dag i veckan - givetvis UTAN att jag måste "arbeta in"! Och gärna med bibehållen heltidslön.

Marie J 2015-03-05

Jag tycker att 5-6 timmar per dag räcker att jobba. Har familj så kanske ser situationen annorlunda ut vid annat skede i livet.

jump 2015-03-05

Jag skulle vilja jobba 4-5 timmar per dag. Detta av flera skäl. 1 - jag skulle vilja orka vara mer aktiv på min fritid. 2 - pga av sviktande hälsa skulle jag må bättre av kortare arbetstid. 3 - jag skulle vara mycket (mer) effektiv under de timmar jag är på jobbet.

Per-Ove Persson 2015-03-05

Framför allt är det viktigt att man tycker det är utvecklande och intressant. Då spelar tiden mindre roll. Men annars tycker jag att vår kultur hamnat i 8 timmars träsket. Tror att 6 timmar vore betydligt effektivare både för arbetsgivare och anställda. Kopplat till lön kan man citera Henry Ford 1934, 20 år efter han dubblade arbetarnas löner: "No one loses anything by raising wages as soon as he is able. It has Always paid us"

Biolog 2015-03-05

Skulle vara roligt att ha det som mina danska kollegor, 37 timmars vecka inkl. betald lunchrast på 30 minuter per dag. Istället hänger jag på jobbet i nästan 9 timmar eftersom 45 minuters lunchrast är obetald och klämdagar jobbas in. Därtill 2 timmar restid per dag = 11 timmar.

Heltidsanställd med låg lön 2015-03-05

Det är fina och tilltalande tankar men hur går dem ihop med ekonomin? Om vi lyckas jobba mer effektivt, göra samma jobb på färre timmar och ska behålla samma lön som nu - då blir väl inga nya jobb? Alternativet är att gå ner både i arbetstid och lön och på det sättet dela sitt arbete med andra som saknar jobb. Jag gissar dock att många naturvetare behöver sin hela lön för att klara privatekonomin. Och de som kan klara sig med deltidslön, befinner sig långt in i karriären. Det är osannolikt att del av deras arbete skulle kunna föras över till arbetslösa ungdomar osv. Eller tänker jag fel?

Therese 2015-03-05

Jag älskar det jag gör så jag skulle gärna jobba minst 12h per dag. Dock är det så jag vill leva mitt liv: jobba hårt/intensivt, följt av några veckor i ett spännande land. Sedan upprepa. (Vet att det inte passar alla, men det passar mig.) Min största rädsla är att det ska införas begränsningar på hur mycket man får jobba bara för att så många andra inte har vett att byta från jobb som de inte trivs på.

Erika 2015-03-05

Skulle mycket hellre lägga mer tid hemma med min familj än på jobbet. Men när man inte har så stor lön prioriteras tyvärr arbete. 6 h/dag hade väl varit perfekt. Just nu skulle jag bli glad åt 7 h/dag eftersom jag dessutom pendlar 2-2.5 h/dag.

John C 2015-03-06

Hellre 35 timmar, eftersom vi kommer inte att få lönförhogning längre..eller bara 1-2%, men ville företaget minska lön med 10% och semester m.m? Eller 3 dagars vecka ? Grattis lunch och cappachinos på jobbet ? Privat sektorn har bättre löner men mindre semester....

Jimmy 2015-03-06

5 timmar / dag är rimligt för min hälsa om jag är normaleffektiv. I nuläget arbetar jag ca 50 timmar / vecka (inkl obetalt arbete). 30 hade varit mer lagom, men då jag arbetar med de största och mest akuta miljöproblemen så är det inte riktigt möjligt då alldeles för få hjälper till. Det saknas tid och det går alldeles för långsamt.

Elisa 2015-03-06

6 timmar, vi är väl 1 av de länder i Europa som jobbar längst o mest. I Frankrike sänkte man arbetsveckan förra året kommer inte ihåg men tror det var 32 tim./vecka. Våra kroppar är inte till för att sitta i 8 timmar o timmarna efter 15 då är det inte många knop. Jag har själv valt att gå ner i tid men det skulle vara lagstadgat med 6 tim/dag.

Per 2015-03-06

Jag har en heltidstjänst på ett statligt verk, men har jobbat 80 % (32 timmar) sedan 9 år tillbaka. Jag är 50 år och har mycket svårt att tänka mig att gå tillbaka till 40 timmarsvecka. Nej, mer i lön motiverar inte mig att jobba mer - jobbskatteavdrag är kontraproduktivt trams.

Doris 2015-03-06

Håller med biologen ovan, lunchrasten borde ingå i arbetstiden. För det mesta ätas lunch tillsammans med kollegor och det blir mycket jobbprat under lunchrasten, samtidigt som man är nåbar via telefon. Kan vara ett bra första steg att förhandla fram!

Meningen med livet? 2015-03-06

Jag kan jobba mycket om jag får uppskattning och har motiverande uppgifter. Att känna att man utvecklas och bidrar är en drivkraft i mitt liv. Se på de som "lever sitt jobb" de jobbar mer är 8 timmar. Men de kan styra över tiden och de ser en mening i det de gör. Det viktiga är att man har möjlighet/tid att se sin omvärld och sig själv som en del av helheten. En del jobb ger den insikten och i andra fall behövs fritid för att se det! Olika jobb ger olika mycket stimulering för att leva. Det handlar inte om antal timmar på jobbet utan vad jag får ut av att jobba. (vänner, lön, utveckling, känna sig behövd, göra en insats, få en kick....)

Anneli 2015-03-06

Jag hade gärna jobbat 5-6 timmar per vardag om ekonomin hade gått ihop. Jag trivs på mitt jobb men känner mig sliten på kvällarna. Tror att jag skulle jobba mer effektivt för jag skulle vara piggare och kunna fokusera mer. Kanske skulle jag få lika mycket gjort som idag på färre timmar.

Karin 2015-03-06

6 timmar tycker jag skulle varit bra. Mer effektiv tid på jobbet och samtidigt tid och ork barnen och en aktiv fritid, utan den ständigt "tidshetsen". I längden tror jag att det skulle skapa friskare och gladare medarbetare, vilket blir billigare för samhället i stort. Håller förövrigt med tidigare kommentar om att snedfördelningen i arbetslivet, där vissa jobbar alltför mycket och andra är arbetslösa, är väldigt trist och inget som gagnar någon.

Annci 2015-03-06

Jag jobbar 6,5 timmar per dag nu och skulle gärna fortsätta med det eller gå ned till 6 timmar. Tyvärr så har mina barn blivit så stora nu så jag måste börja jobba heltid, 8 timmar snart.

Emma 2015-03-06

6 timmar per dag tror jag är lagom. På mitt förra jobb hade vi en halvtimmes förkortning sommarmånaderna, vilket gjorde en enorm skillnad. När man jobbar 8 timmar så orkar man inget när man kommer hem, bara laga mat och tv.

Niklas 2015-03-06

Jag jobbar 80% och tycker att det är precis lagom. Har vi bara inte behov av alla prylar vi egentligen inte behöver klarar de flesta sig bra med det. Lite kontroversiellt kanske men jag finner det samt.

Marie 2015-03-06

Jag vill jobba 6 timmar om dagen med bibehållen lön. Jag vill hellre ha kort arbetsdag då jag jobbar hela tiden, inga fikaraster alternativt jobba 4 dagar per vecka 8 timmar per dag. Nu känns det som att man bara sover, äter, jobbar, stressar hem för att ta hand om djuren, förstår inte hur de med familj också orkar med. Upplever ibland att jag sitter av tid på jobbet fast jag egentligen skulle behöva göra andra saker. Har ett ganska krävande jobb men efter en tid utför man det rutinmässigt ändå.

Linn 2015-03-06

Som ett första steg kanske man kan införa kortare arbetsvecka under sommarhalvåret, förslagsvis till 35h med bibehållen månadslön.

Jaana 2015-03-06

För mig skulle 5-6 timmar per dag vara idealiskt, eller 30 timmar i veckan med flexibla dagar. Det blir ändå en ganska lång dag när man tar med resa till arbetet. Den stora anledningen är att få mer tid till sina barn. Jag tycker man glömmer bort dem i sammanhanget. Barnen drabbas av att föräldrarna arbetar långa dagar, med trötthet som följd, vilket ger mindre tid och ork att hjälpa till med läxor och bara finnas där. Det är stor skillnad på livet före och efter barn, kan förstå att yngre/äldre utan barn hemma kanske vill arbeta mer. Det är hög tid för Sverige att modernisera arbetslivet och förkorta arbetstiden stegvis, åtminstone för dem som önskar det. Jag tar hellre lite mindre lön.

Love 2015-03-06

20 timmars arbetsvecka. Men instämmer i vad många tidigare har skrivit att fokus egentligen borde ligga mer på vad som ska utföras snarare än exakta antalet timmar vi är på jobbet.

Sofia 2015-03-06

Jag tycker att 6 timmar/ dag 5 dagar per vecka alternativt 7 timmar/dag i 4 dagar/vecka hade varit trevligt. Kanske kunde arbetstiden variera beroende på vilken livssituation man har? Och hur man vill ha det själv?

Thordis 2015-03-06

6 timmars arbetsdag som norm kan fungera som lösning på många problem: Bättre fysisk och psykisk hälsa. Fler orkar arbeta till 65-årsdagen. Fler får tillgång till arbete. Bättre jämställdhet (nu jobbar kvinnorna mer eller mindre frivilligt deltid för att orka med barn, hem och gamla. Det ger lägre lön och pension). Mer tid till familj ger tryggare barn. Sist men inte minst, det skulle vara väldigt bra för miljön. Läs gärna Christer Sannes tankar om detta.

Anna 2015-03-06

Jag skulle gärna jobba 6h/dag istället för 8h. Jag tror att tiden för effektivt arbete skulle bli högre än vad den är nu när vi arbetar 8h/dag, det är väldigt få som arbetar effektivt alla de 8h. Att veta att man får mer tid över till familj och fritid ger de anställda mer energi till att orka arbeta effektivt.

Millan 2015-03-06

5-6h/dag hade passat mig bra. Har jobbat mig till en utmattningsdepression trots att jag har ett jobb som jag älskar, det blev helt enkelt för mkt jobb och för lite vila.

Tiden är viktigare än pengarna 2015-03-06

Jag har frivilligt jobbat deltid på flera av mina jobb hittills. Det var underbart när jag till slut fick gå ner till 80% på mitt nuvarande jobb (först sa chefen "men det är väl inget fel på dig, och du har inga barn - varför ska du jobba deltid?"). Jag tror att jag gör nästan lika mycket nytta som när jag jobbade 100%. Har flera kollegor och vänner som också tycker att tiden är viktigare än pengarna. Genom att jobba mindre får jag mer tid till att baka eget bröd, laga mer mat hemma från grunden, och att gå på loppisar istället för att behöva köpa färdigmat, halvfabrikat och nya prylar. Jag hinner också ägna mer mig åt flera olika föreningsevenemang, motion, vara ute i naturen, studera språk med mera.

BMA 2015-03-06

Det vore väl rimligt att vi som arbetar också fick ta del av den vinsten som den fördubblade effektiviteten hos oss medfört. Jag tycker att det är hög tid att arbetstiden sänks till 30 timmar/vecka eller 6 timmar/dag.

Monica Pehrsson 2015-03-06

Håller helt med "Livet är för kort", just därför. Hur många av oss kommer på vår dödsbädd ångra att vi inte jobbade mer, och hur många kommer ångra att de inte var mer med familj och vänner? Mentalt närvarande, inte bara fysiskt. Jag har alltid jobbat deltid, oftast fyra dagar per vecka och trivs mycket bra med det. Ser alla som jobbar heltid och bara hinner med de nödvändiga hushållsbestyren på sin fritid.

Robin 2015-03-06

En arbetsvecka mellan 20-25 timmar skulle kännas bra, hur det fördelas över veckan får gärna vara olika.

anita 2015-03-06

Jag tror på 6-timmars arbetsdag. De sista två timmarna på en 8-tmmars arbetsdag är nog inte så effektiva, man blir bara uttröttad. Mådde själv absolut bäst när jag hade 6-timmars arbetsdag, då gick också familjelivet ihop och alla mådde bättre.

Per 2015-03-07

Max 6 timmars arbetsdag gör att man orkar behålla fokus och produktivitet hela dagen, vilket iaf jag inte gör på en 8 tim arbetsdag. Dessutom skapas utrymme för minst en halvtimmes motion varje dag före och efter jobbet, vilket ytterligare ökar välbefinnandet och orken. Jag ser inte hur detta på något sätt skulle vara negativt för arbetsgivare eller samhället i stort!

Ingrid 2015-03-07

Jag tror att vi behöver ett mycket mer flexibelt sätt att se på både arbetstid, lön och arbetsplats. Jag skulle gärna se mer individuella avtal. Om vi släpper tanken att alla måste ha sitt eget skrivbord på jobbet är det lättare för arbetsgivaren att ha många anställda som inte arbetar hela tiden som verksamheten behöver vara igång. Jag gillar förslaget om att man bör kunna växla löneökning mot kortad arbetstid. På mitt arbete får personalen ofta en del extra tid pga resor och övertid. I stort sett alla väljer att ta ut kompensation i form av tid i stället för pengar. Det säger ju något om hur man prioriterar. Jag tror att det vore bra även med en generell arbetstidsminskning bland annat för att fler då skulle orka starta egna företag. Det är tungt att göra det vid sidan av ett heltidsarbete på 40 timmar per vecka. Om vi ser på arbetad tid på ett annat sätt i framtiden behöver även pensionssystemet reformeras, så att grundpensionen är högre och den del som beror av hur många timmar vi arbetat eller hur mycket lön vi tjänat får mindre betydelse.

Lena 2015-03-07

Jag har jobbat 80% och 90% och nu tvingats upp på 100% eftersom jag inte kunde vara fortsätta vara föräldraledig pga av för gammalt barn :-) Jag producerar mindre på jobbet nu, och har mindre ork för vardagen på kvällen. 90% passade mig perfekt. 80% blev för "kort" tid varje dag och jag blev stressad av att inte hinna med det jag planerat. Så 10% åt varje håll gör ganska mycket!

Mikael 2015-03-08

70-80% passar mig, då kan jag göra ett kvalitativt bra arbete utan stress och med tid kvar för andra delar av mitt liv. Alla vinner på en bättre balans mellan familj, lönearbete och övriga aktiviteter, jag, mina nära, mina kollegor, min arbetsgivare och samhället.

Wille 2015-03-08

Jag jobbade 60-70 timmar i veckan - sedan gick jag in i väggen - Så de senaste 5 åren har jag bara orkat 20 timmar i veckan. Det enda ljus jag ser är pension och 0 timmar.

Karin 2015-03-09

4 dagar per vecka med flexibelt timtal, 5 - 7 timmar,( 28 timmar),heltidslön naturligtvis!

Pia 2015-03-09

6 timmar per dag 4 dagar i veckan. En bra utgång för att få mer livskvalitétid - med mina gamla föräldrar - med mina barnbarn, samt med övriga nära och kära. Leva lite långsammare med tid för tankar, promenader, matlagning och inte minst till kreativitet. Så försöker jag leva mitt liv - ett val jag har förmånen att kunna göra till viss del redan nu. En möjlighet som alla som vill ska få. Jag delar gärna mitt jobb med nån annan - jag kan då blir mentor och arbetsledare åt nån som vill, kan och behöver komma ut på arbetsmarknaden - ung, äldre, funktionshindrad, nysvensk m.fl.. Hen kan då både få hjälp och få arbeta självständig då vi båda kan vara flexibla med vår arbetstid.

Tomas 2015-03-09

Nu jobbar 4x10h per vecka med en dagledig pga att jag tvingats, i brist på arbeten, ta en tjänst på annan ort än där jag bor så jag sover borta från familjen i veckan. Hade gärna gjort 4x8 istället eftersom det blir slitigt att jobba som jag gör nu och jag ser inte hur det kommer funka i längden

Oddvar 2015-03-09

6 timmar. Anders Wijkman har också intressanta resonemang om detta. Fler Ungdomar skulle få jobb, tekniken skulle kunna utnyttjas bättre för minskade arbetstimmar. Färre skulle bli sjukskrivna. Kreativiteten öka.

Gun 2015-03-09

6 timmars arbetsdag. Då skulle man hinna träna och vara ute mer på vardagarna.

Carin 2015-03-11

Sex timmars arbetsdag skulle möjliggöra mer balans i livet. Ibland upplever jag det som att jag skulle hinna med lika mycket och bli mer effektiv. Vara utomhus, träna, vila eller fixa ärenden under dagtid för att bli gladare och nöjdare bade i arbetslivet och privatlivet. Håller även med tidigare skribenter om att fördela arbetet och på så sätt minska arbetslösheten.

Mattias 2015-03-12

Förvärvsarbetar 80% utjämnat på 5 dagar. Det är väl det som menas. Perfekt, har inte jobbat 100% sen jag blev pappa för 10 år sedan. Och kommer sannolikt inte jobba mer framver heller, om jag får bestämma. Jobbar ideellt en hel del också, blir nog totalt ca 120%.

Sofie Nylander 2015-03-13

Det vore bättre om man, på de arbetsplatser där så är möjligt, införde en form av projektanställning där man under en arbetsvecka eller månad skall utföra en viss arbetsmängd och där individen själv bestämmer arbetstider och arbetstempo. På arbetsplatser där detta inte är möjligt borde man ha rätt till flextid.

Hanna 2015-03-16

Jag jobbar gärna 8h per dag, men det vore skönt om en 40h vecka skulle verkligen mena detta, och inte 50-60h som det ofta blir. Men jag också känner många som tycker att man ska jobba mer än 40h för att ha möjligheter till karriärutveckling, vilket inte hjälper.

Nilla 2015-03-18

Det är inte hållbart i längden som samhället ser ut idag, med vissa som jobbar sig sjuka och vissa som stressas av arbetslöshet. Självklart bör vi dra ner på arbetsveckan när så mycket har mekaniserats och datoriserats. Ibland känns det som om man hittar på arbetsuppgifter (oändligt med uppföljningar, ineffektiva möten och redovisningar t ex) för att folk ska känna att de har mycket att göra. Och vissa har det- ska man hinna med det riktiga arbetet också kan det bli väldigt stressigt. Sex timmars arbetsdag och helst fyradagarsvecka vore optimalt för de flesta tror jag. Det är viktigt att hinna med att ta hand om sig själv. För min del har jag arbetat mig sjuk, och som er artikel förra året skrev så "tackar mig ingen för det". Jag är heltidssjukskriven sedan två år, och framtiden är oviss. Med kortare arbetstid och rimlig mängd arbetsuppgifter för fler personer (de arbetslösa) blir livet drägligt och mer hållbart.

Kristina 2015-03-20

6 timmer per dag skulle vara lagom. Har jobbat i Danmark där de har 37 timmars arbetsvecka, bara det var en stor skillnad.

Daniel 2015-03-24

7 timmararbetsdag vore perfekt!

Lisa 2015-03-26

4 h. Dessutom tycker jag det vore viktigt och intressant att testa med garanterad basinkomst till alla.

annika 2015-03-26

Vad är att jobba? Vissa jobb är enkla att definiera när de slutar börjar, medan andra inte är det. Eller har definitionen på att jobba blivit samma sak som att befinna sig på arbetsplatsen? Jag tror att MAX 6 timmar/dag är vad vi gör ett bra arbete i längden, under perioder klarar man mera, men det får konsekvenser på sikt....

Tobias Robinson 2015-03-30

Det vore ju skönt att jobba 7 timmar per dag, men med bibehållen lön skulle det ju betyda 13% inflation i ett nafs. Dessutom är min erfarenhet att man förväntas klara av lika mycket på en deltid som på en heltid, vilket gör arbetsdagen mycket stressigare och man kommer hem som en trasa. Och om vi ska skatteväxla samhället mot att jobba mer (det finns ju massor med människor som behöver jobb) och använda mindre energi och råvaror (som är ändliga resurser), då kan vi ju inte samtidigt argumentera för att jobba mindre... Kanske vore bättre att jobba längre dagar, men i lugnare tempo?

Åke 2015-04-20

Vi behöver jobba fler arbetande timmar i framtiden för vi är en åldrande befolkning i Sverige! Mer fler arbetande timmar ökar inkomsterna som man kan spendera på fritiden och semestern.

Yumi 2018-03-27

Jag tror fullt ut på kortare arbetsdagar i framtiden, då det kollektiva samhället börjar förstå allt mer av hur de kan/vill ta hand om själen, vilket många redan förstått inte är kopplat med jobb 24/7. Att ta hand om själen är olika för många, vissa lever för sina jobb medan andra lever för vänner och familj/träning eller vad de nu spenderar sin fritid med. Vi befinner oss även i en tid där majoriteten är sönderstressade plus den extrema utvecklingen av teknik som mer eller mindre kan göra det omöjligt för vissa att jobba mer effektivt än framtidens robotar. De flesta verkar ha blivit uppfostrade till att man ska jobba under hela livet och resten ska man ta vara på som om det vore ett lyxigt tilltugg, men det är inte hållbart i längden, nog allt är människan värd mer än så än att bara bli betraktad som någon form av maskin som dessutom arbetar för någon annan individs vision. Alltså inte sina egna visioner. Vilket skulle innebära att OM man förlorar jobbet man haft under de senaste 5 åren, så är det svårt att definiera sig själv eftersom man blivit van vid att berätta vem man är genom vilket jobb man har. Och detta är nästintill livsfarligt eftersom människor som förlorat sig själva är extremt svåra att få upp på fötter igen. Jag själv är inte byggd för gårdagens arbetsklimat, och har tagit mycket skit bara för hur jag har svårt att befinna mig under dessa förhållanden då det för mig känns som ett fängelse där alla slutat värdera sig själva. Men bär på ett intellekt som sällan uttrycks p.g.a svårigheter att "ta plats". Men jag ser mönstret i samhällets utveckling och jag ser att vi är på väg mot världens undergång om resten av mänskligheten inget vaknar upp och insér SITT eget värde och att de äger sina egna liv, och är inte någon jävla produkt för de högt uppsatta i vårat korrupta system. Det finns mer och enbart tillsammans kan vi göra skillnad. Därav tror jag fullt ut på färre arbetstider som blir alltmer effektiva när alla får mer frihet till sig själva som kan bidra till lösningar som förmodligen aldrig hunnit komma på tal på grund utav stressen att komma på snabba lösningar. Tänk efter. Visst kommer det svida med ekonomin, men tror mer på en långsiktig lösning är bekväma genvägar för de osäkra.

Daniela 2018-11-22

Hej. fler och fler mäniskor blir sjuka av stress går in i väggen. bästa för alla är att jobba en timme kortare varje dag. Typ 7,5 timmar. Folk reser långa väg och folk blir inte lika sjuka och hinner få en hel timme över till annat viktigt. Bättre att ta in mer folk så ingen behöver gå arbetslös. Sen tycker jag att alla matbutiker borde stänga 1 timme tidigare helt onödigt och slitsamt att ha öppet så länge max 21:00.😉
Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies