Vi erbjuder

Månadens fråga: Hur länge vill du jobba?

65-årsdagen är målsnöret för de flesta. Men nu talar allt för att vi måste jobba längre för att statsbudgeten ska gå ihop. Och många vill ha en mjuk övergång till pensionen. När vill du gå i pension?

Publicerad: Uppdaterad:

Läs mer: Åldersnoja gör att kompetens slösas bort

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Hanna 2015-04-14

Men kortare arbetstid skulle jag kunna tänka mig att jobba länge. Jag gillar mitt jobb och jag gillar att jobba, men som tämligen utsliten av 40-timmarsveckan längtar jag dagligen efter pensionering. Och jag tror inte jag är ensam om att känna så. Så innan man inför höjd pensionsålder bör man införa 30-timmarsveckan. Om man inte vill att ohälsan ska skena!

Albert 2015-04-11

Jag kommer jobba till 65 eller möjligtvis år 2032 ut. Men jag tror ärligt talat att man kommer göra om systemet tills dess. Det är ju urlöjligt detta med att ungdomen inte ska få jobb och de äldre ska jobba längre. Har en bild i huvudet med en gammal gubbe som tar permobil till jobbet och passerar ett par ungdomar som sitter på parkbänken och matar duvorna. Rena bissarro world!?

Bep 2015-04-08

Är tvungen att jobba till 67 för att få ut 10000 bruto i månaden i pension. Men då behöver jag hitta ett jobb först till de 4 år jag har kvar tills dess. Just nu har jag bara sommarjobb.

Sofie Nylander 2015-04-07

Jag tycker att man borde införa flexibel pensionsålder så att man kan gå i pension mellan 60-67 års ålder. Inför en miniminivå på pensionen på 19000kr/månad.

Bo 2015-04-07

Lägg ner krut på att jaga politikerna för att förbättra pensionerna i stället. Vi som är födda efter 1954 och tog vår universitetsexamen före 1995 är extremt missgynnade av pensionssystemet. De flesta av oss lär få en pension som inte ens kommer upp i 50% av lönen. Framtidens fattigpensionärer är offentliganställda akademiker med de förutsättningar jag beskrev ovan.

Lars-Erik Liljebäck, chefredaktör 2015-04-07

Tack för alla kommentarer, som vittnar om att pensioner och pensionsålder engagerar. Det handlar om att skapa ett flexibelt system för individen, samtidigt som pensionssystemet måste vara uthålligt. Vi kommer att fortsätta skriva om pensioner och möjligheten att jobba kortare eller längre än 65-årsdagen. Ett problem många stöter på är en upplevd åldersdiskriminering. Även det kommer vi att uppmärksamma.

mb 2015-04-07

Det bör helt klart vara valfritt beroende på hälsa m m. Så länge jag har hälsan i behåll, är klar och redig i knoppen, ett arbete som jag upplever som stimulerande, meningsfullt och gör mig nyfiken vill jag arbeta vidare långt bortom 65. Vadå "Arbetena räcker inte till alla"? Jag upplever ju inte precis att den värld eller det land vi lever i nu som utopiskt perfekt så att vi inte längre vare sig behöver arbeta längre eller ens behövs. Det finns ju hur mycket arbeten som helst som skulle behöva utföras. Problemet ligger väl mer på det ekonomiska planet än i brist på arbeten...

Nina 2015-04-07

Det som är absurt tycker jag är att vi anses vara värdefulla och ska jobba längre... Men det förutsätter att vi "ska bli vid vår läst" för det finns mycket lite möjlighet att byta jobb efter 60-strecket. Det jag har erfarit i min omgivning och "har hört" är att sökande över 55 år oftast sorteras bort och de ansökningshandlingarna tittar arbetsgivaren inte ens på. Så vi anses kunna jobba längre, men anses som gamla när vi fyller 55 år... "By the way" så tycker jag 65 år bör vara norm, men med möjlighet till individuell anpassning.

Max 2015-04-07

40 tycker jag vore en lämplig pensionsålder! Jag har aldrig haft svårt att sysselsätta mig. Men allvarligt talat - Om jag verkligen måste jobba så länge, så tycker jag 60 borde vara en uthärdlig gräns för de flesta. (Som dessutom bör medverka till att få flera yngre i sysselsättning.)

Ulla 2015-04-07

Jag tycker det är helt galet att de äldre ska arbete hur länge som helst. Bättre att släppa in ungdomarna som idag ofta saknar framtidstro. Vi borde dessutom införa kortare arbetstid, så fler kan komma in på arbetsmarkanden. Arbetena räcker inte till alla.

IngemarC 2015-04-06

Hej, Jag är 67 år och har några år jobbat deltid (timanställd ca 60-70% av heltid) och har trivts väldigt bra med detta. Om det fanns en laglig rättighet till deltid efter exvis 62 år tror jag många med glädje vill hålla på att jobba långt efter 65.

Anders, Gbg 2015-04-05

Jag är i bättre kondition nu vid snart 60 än jag var vid 40. Så varför skulle jag sluta arbeta vid 65, rimligen (med tanke på mina föräldrar) kan jag leva 20-25 år till. Att bara fördriva tiden skulle vara förfärligt, jag vill fortsätta vara aktiv. Så minst till 70 tänker jag.

Beatrice 2015-04-04

Det kan inte bara vara åldern som avgör tidpunkten för pensionering, hur mycket man orkar efter intensiva arbetsår, hälsa och ekonomin spelar också roll. Förutom dessa individuella faktorer behöver man i samhället fundera på hur man bäst kan ta vara på kompetenser och erfarenheter som folk besitter i stället för åderfixering i pensionsfrågan. Jag kan tänka mig gå i pension när jag fyller 65 år men det pensionsbeskedet jag får kräver att jag behöver tänka om för att åtminstone klara stigande boendekostnader.

Peppe 2015-04-03

Det är tydligen en spridd missuppfattning att vi lämnar över anställningar till arbetslösa ungdomar, om vi gamla pensionerar oss tidigt. Det finns inte en bestämd mängd jobb i ett land, som befolkningen får dela på. I ett land med god ekonomi finns fler jobb än i ett land med dålig ekonomi. Arbetslösa unga har ofta fel yrkesutbildning. Fördelningen av olika utbildningsplatser på högskolorna matchar inte behovet på arbetsmarknaden. Bäst för samhällsekonomin är om största möjliga andel av befolkningen försörjer sig själva och betalar skatt, i stället för att belasta trygghetssystemen. Visst vore det skönt att pensionera mig tidigt och få ägna all min tid åt mina intressen, men ska andra skattebetalare finansiera detta lyxliv? Sådant borde man spara hop till själv eller via avtalspension.

Johanna 2015-04-03

Jag gillar verkligen mitt jobb och kan tänka mig att jobba länge av den anledningen. MEN jag vet att jag inte kommer att orka detta. Mina föräldrar orkade knappt jobba till de var 63, vilket var för ett år sedan. Hur ska jag orka jobba längre än dem, då jag redan har mer hälsoproblem än de har? Arbetslivet är så mycket mer stressigare än det var för tex 20 år sedan, detta sliter på människor mycket mer än man tror.

Gertludd 2015-04-03

65, man vill ju njuta av pensionen också, inte jobba tills man inte längre orkar pga hälsan. Med tanke på den höga arbetslösheten är det vansinne att gamla inte ska få gå i pension medan det inte finns jobb för yngre...

Anna 2015-04-02

Jag vill jobba till 69 år.

Frustrerad m flera högskolekompetenser 2015-04-02

Med flera arbetslöshetsperioder, fysiskt tunga jobb, arbetsskador och provisionbaserad bruttolön på 15 000 kr/mån för 60 h/v sätts livet på paus. Hinner knappast jobba ikapp på 15 år till 65. Fick inte ens 7 mån anställning som EU fältkontrollant för för bemanningsföretagets 120 kr/h (x 165= 19 800/m, ungefär samma nivå som jag hade för 15 år sedan för samma jobb). 75-80 pensionsålder är nog vad jag behöver. Självförsörjning och enplansboende kanske kan underlätta livet och försörjningen. Amerikanska modellen med att själv bestämma sin livslängd finns ju inte här.

Margareta 61 2015-04-02

Hej! Det borde vara en rörlig pensionsålder allt från 60 till 75 år. Vissa yrkesgrupper är slitna vid 60 år och borde då få sluta om dom vill. Det finns andra typ läkare som inte har ett allt för slitet jobb och som arbetar långt över 70 år.

Anna leg djursjukskötare 2015-04-02

63 känns som en lagom ålder. Att jobba längre än till 65 är ingen möjlighet när man har ett fysiskt krävande yrke som sliter på kroppen, speciellt inte om man jobbar inom det yrket i ca 40 år. Sedan borde det självklart få finnas möjlighet att jobba längre ifall man tycker att man har orken till det och så länge åldern inte sänker ens kompetens inom arbetet.

Annelie 2015-04-02

Eftersom jag jobbat sen barnsben vill jag helst gå i pension vid 60, så jag hinner njuta lite fri tid också. Tid där jag själv får lägga upp hur mycket jag vill jobba, för jag vill frilansa efter pensionen. Tycker precis som många andra redan skrivit att vi ska släppa in ungdomarna istället för att öka på pensionsåldern. Det är inte rätt att de ska behöva bo hemma ända upp i 30-års åldern bara för att de inte släpps in på arbetsmarknaden.

DM 2015-04-02

Varför ska man anpassa sig efter statskassan? Det är bättre att Naturvetarna lägger energi på att förändra pensionssystemet så att större enskild valfrihet kan råda. När nu S och LO vill minska PPM andelen görs detta endast av ekonomiska skäl, deras kaka av användbara pengar skulle öka. Om var och en konsumerar klokare och ökar sitt sparande resulterar det i ett större oberoende. Jag har lämnat Naturvetarna efter deras steg mot en riktning av LO-light.

Per S 2015-04-02

Om det fortfarande är möjligt så vill jag gå i pension strax efter jag fyllt 61. Har följt upp och räknat på min ekonomi, och kollat in prognoser för mig på minpension.se. Verkar som jag kan klara mig bra även efter 69-årsstrecket (med rimlig inflation inräknad). Ser fram mot "friheten" och att också lämna plats på jobbmarknaden för andra & yngre.

Albin 2015-04-02

Om hälsan står mig bi, till 70år.

Margareta 61 2015-04-02

Hej! Det borde vara en rörlig pensionsålder allt från 60 till 75 år. Vissa yrkesgrupper är slitna vid 60 år och borde då få sluta om dom vill. Det finns andra typ läkare som inte har ett allt för slitet jobb och som arbetar långt över 70 år.

Albin 2015-04-02

Om hälsan står mig bi, till 70år.

Anne 2015-04-02

Planerar för att pensionera mig vid 63 om det fortsatt blir möjligt.

Elisa 2015-04-02

Inte en dag efter 62, som sagt vi jobbar längst o mest i hela Europa

Jens 2015-04-02

Det måste väl ändå vara vars och ens ensak. Träffade häromsistens en pigg och alert starkströmstekniker som jobbade för fullt: han var 72 och hade inga tankar på att lägga av! Vill man sluta vid 60-62 så må det väl vara Ok, men man ska veta att det kostar. Och: Sverige behöver ALLA - både de unga och 65+ - för att fortsätta att utvecklas. Vi kan inte ställa grupper mot varandra.

Therése 2015-04-02

Jag håller med Anna G. Mycket beror på hur jag och mina närmaste mår då. Risken verkar öka när man blir äldre att man inte orkar arbeta i samma omfattning. Många pensionärer gör mycket oavlönat arbete som underlättar för de yngre (att arbeta mer) och samhället i stort. T.ex. tar hand om barnbarn och socialt engagemang.

Anna G 2015-04-02

Svår fråga. Med dagens problem med hög arbetsstress och utbrändhet som en allt mer ökande sjukfrånvaro så kan jag tycka att det är en väldigt svår fråga och vilken hälsostatus jag besitter om ca 25 år. Är jag pigg, frisk, har en god allmänhälsa och känner att jag kan bidra med samhällsnytta skulle jag mycket väl kunna arbeta några år till efter 65-årsdagen och kanske trappa ner efter hand.

Jonas 2015-04-02

Pension vid 60, eller hur?

Mille 2015-04-02

Tycker absolut att man ska får jobba så länge man vill, själv kan jag tänka mig att jobba fram till 70 om jag har hälsan men vill gärna jobba deltid de sista åren. Har jobbat heltid i stort sett hela tiden men började studera senare i livet efter 25 år i arbetslivet. Jag har märkt av att det är tuffare på arbetsmarknaden när man är 55+, synd för jag har samlat på mig mycket erfarenhet och ska säkert jobba 10-12 år till!

elmer 2015-04-02

Med tanke på ungdomsarbetslösheten så är det väl ett systemfel i stadsbudgeten, om man håller gamlingarna i arbete? Det vore bättre att se till att de som kommer från skolan kan få ett jobb än att höja pensionsåldern. Inte för att jag har något emot att jobba till 70, jag fick mitt första jobb först när jag var 30. Så problemet har funnits länge.

Jessica 2015-04-02

Med nästan 40 år kvar till nuvarande pensionsålder och med den utvecklingen som är, undrar jag om jag kommer att få gå i pension. Att tvingas arbeta till 70 för att få en dräglig pension när det finns arbetslösa ungdomar, jag får inte ihop det. Hur eller hur kostar det pengar, arbetslöshet eller pension. Låt de äldre få njuta av sin ålders höst och låt unga få komma in på arbetsmarknaden!

Jessica 2015-04-02

Med nästan 40 år kvar till nuvarande pensionsålder och med den utvecklingen som är, undrar jag om jag kommer att få gå i pension. Att tvingas arbeta till 70 för att få en dräglig pension när det finns arbetslösa ungdomar, jag får inte ihop det. Hur eller hur kostar det pengar, arbetslöshet eller pension. Låt de äldre få njuta av sin ålders höst och låt unga få komma in på arbetsmarknaden!

Gunilla 2015-04-02

Vill absolut inte arbeta efter 65! Det är alldeles för många som jag känner som blivit allvarligt sjuka eller dött fast de inte fyllt 65 år. Mitt jobb är krävande och tar så mycket energi så att jag inte orkar göra det jag vill på fritiden. Dessa två skäl talar emot att arbeta efter 65 år. Skulle gärna sluta tidigare om det blir möjligt. Håller med om att Naturvetarna bör arbeta för en rörlig pensionsålder då de som kan och vill kan arbeta längre men att man också ska ha möjlighet att gå i pension före 65 år.

Susanne 2015-04-02

Jag tycker att man ska ifrågasätta förslag på ändrad pensionsålder istället för att bara acceptera. Pensionsålder bör finnas men ska vara rörlig beroende på yrke och individ. Argument som statsbudget ligger inte högt i kurs. Varför ska kommande generationer får betala för tidigare generationers beslut? Naturvetarna och andra förbund borde arbeta för och ha som grund motto att politiker ska ta sitt ekonomiska och arbetspolitiska ansvar och göra det bra/bättre för kommande generationer och inte sämre.

Per S 2015-04-02

Om det fortfarande är möjligt så vill jag gå i pension strax efter jag fyllt 61. Har följt upp och räknat på min ekonomi, och kollat in prognoser för mig på minpension.se. Verkar som jag kan klara mig bra även efter 69-årsstrecket (med rimlig inflation inräknad). Ser fram mot "friheten" och att också lämna plats på jobbmarknaden för andra & yngre.

Per S 2015-04-02

Om det fortfarande är möjligt så vill jag gå i pension strax efter jag fyllt 61. Har följt upp och räknat på min ekonomi, och kollat in prognoser för mig på minpension.se. Verkar som jag kan klara mig bra även efter 69-årsstrecket (med rimlig inflation inräknad). Ser fram mot "friheten" och att också lämna plats på jobbmarknaden för andra & yngre.

Anna G 2015-04-02

Svår fråga. Med dagens problem med hög arbetsstress och utbrändhet som en allt mer ökande sjukfrånvaro så kan jag tycka att det är en väldigt svår fråga och vilken hälsostatus jag besitter om ca 25 år. Är jag pigg, frisk, har en god allmänhälsa och känner att jag kan bidra med samhällsnytta skulle jag mycket väl kunna arbeta några år till efter 65-årsdagen och kanske trappa ner efter hand.

Fariba 2015-04-02

Jag vill gå i pension mellan 60-62.

orlaek 2015-04-02

Lagom till 63

Mia 2015-04-02

Absolut inte längre än till 65! Tycker inte att Naturvetarna bara ska hålla med i denna analys, utan ifrågasätta utvecklingen utifrån vad medlemmarna tycker. Det kanske är dags att göra om pensionssystemet helt och hållet så att vi inte tvingas spela med våra pensionspengar.

Marie 2015-04-02

Räknar kallt med att få jobba (kanske tom heltid) tills jag är 70 år för att kunna få ut en pension som går att leva på med vettig levnadsstandard. Hoppas att min hälsa håller för det och att jobbet är tillräckligt intressant.
Kommentera