Vi erbjuder

Fyll på med ljus i höstmörkret

På morgonen är vi som mest mottagliga för extra ljus. Men även fysisk aktivitet och mörk choklad får oss att bli piggare så här års, enligt professor Torbjörn Åkerstedt.

Publicerad: Uppdaterad:

Ljuset är en nyckel till att må bra under den mörka årstiden.

– Det finns en klar koppling mellan vakenhet och dagsljusets längd. Hormonet melatonin, som stimuleras av mörker, gör oss sömniga, säger Torbjörn Åkerstedt, professor vid Stressforskningsinstitutet.

Han förklarar att melatoninet når sin topp vid fyratiden på natten. När vi är vakna ska det vara borta, men så fort mörkret kommer smygande så sipprar det ner och får oss att gäspa.

– Ljuset aktiverar det retikulära systemet, som är något av motorn i hjärnan. Fysiologiskt har ljuset två effekter: Det trycker bort hormonet och stimulerar ögat som gör att hjärnan håller sig vaken.

Res till solen

Men det finns lösningar när det naturliga ljuset inte räcker till. Behandlingslampor har positiv effekt, liksom att resa till sydligare breddgrader.

– Även fysisk aktivitet hjälper. Det höjer nivån av serotonin, som håller oss pigga. Mörk choklad har också antideprissiva effekter.

Under den mörka årstiden är det vanligare med sömnstörningar.

– Den biologiska klockan behöver input från ljuset. Vid ljusbrist senareläggs klockan, vilket kan ge sömnsvårigheter. Det är straffet för att bo på nordliga breddgrader.

Den bästa effekten av tilläggsbelysning får man tidiga morgnar.

– Dra på ljuset vid frukostbordet och helst ännu tidigare. I andra änden ska starkt ljus undvikas på kvällen. Forskning visar att även datorskärm påverkar. Särskilt det blå ljuset, med våglängder runt 450 nanometer har störst effekt på vakenheten.

Mysfaktorn ska inte underskattas

Därmed inte sagt att det är kört att ta en promenad mitt på dagen.

– Dagsljus är alltid värdefullt. Att jobba i ett fönsterlöst rum är därför ingen bra idé. Det är dock möjligt att kompensera med artificiellt ljus. Men naturligt ljus är alltid bäst.

Hur verkningsfull är behandlingslamporna?

– De brukar fungera bra. De har en ljusstyrka på runt 2000 lux på avståndet 30 centimeter. En halvtimme räcker för att få optimal effekt. De ska jämföras med ljusstyrkan mitt på dagen en molnig dag i november. Den brukar ligga på 150 000 lux. En solig sommardag går den upp till 100 000 lux.

Kan tända stearinljus hjälpa?

– Mysfaktorn ska inte underskattas och inte heller placeboeffekten. Allt som förhöjer stämningen och gör dig på gott humör är positivt för välbefinnandet. Däremot är ljuset från stearinljus så svagt att det inte har någon fysiologisk verkan.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies