Fråga oss här!
Vi erbjuder
Träna i vardagen på att ge feedback. Börja med kollegan i rummet intill. Foto: Colourbox

Slösa med beröm på jobbet

Positiv feedback ger motiverade medarbetare som får lättare att ta till sig kritik. Det menar Elizabeth Kuylenstierna som inspirerade Naturvetarnas chefer på Leadership Friday.

Publicerad: Uppdaterad:

När gav du dina medarbetare feedback senast? Många är svältfödda på beröm och presterar därför inte i nivå med sin kapacitet.

– Alla chefer säger att medarbetarna är deras viktigaste resurs, men ägnar ändå bara fem procent av sin tid åt personalen, säger Elizabeth Kuylenstierna, föreläsare och aktuell med boken Framgång med feedback.

Hennes tes är att feedback är den mest motivationshöjande faktorn, som gör att folk blir kreativa och är beredda att gå ett steg längre.

– Det handlar om att vara generös och bidra till någon annans växande. Om man slösar med feedback skapas ett positivt klimat där medarbetarna känner sig trygga och accepterade.

Då blir det också lättare att ge korrigerande feedback i syfte att kunna göra förbättringar.

– Även kritik handlar om att ge möjligheter för någon annan att växa och bli bättre. Se det som en gåva. Men det måste göras på rätt sätt och måste balanseras med positiv feedback.

Skapa trygghet

Hennes tumregel är att det går fem positiva feedback på en negativ. Utan den tryggheten och känslan av att man duger finns risken att den som får kritik går i försvar och slår ifrån sig istället för att ta den till sig.

Men att leverera besk medicin är det många som ryggar för.

– Det är så lätt att gå i fällan och linda in med lite beröm före och efter ett negativt budskap. Då finns risken att budskapet inte går fram. Många tycker det är jobbigt med starka reaktioner och man tar ansvar för hur andra människor ska känna sig.

Hon påminner om att all kommunikation sker på mottagarens villkor. När budskapet är levererat är det en god ide att fråga hur det uppfattades.

– Följ upp med att förklara och prata om saken. Bemöt reaktionen och visa empati - medkänsla - men inte sympati, där man håller med och sätter sig in i någons situation.

Gör hemläxan

Elizabeth Kuylenstierna förklarar att kritiken ska stå för sig själv. Men innan det ska hemläxan vara gjord.

– Ge massor av beröm. Medarbetarna blir sedda och har en kompetens som uppskattas. Känslan av "Jag trivs med dig" ska finnas där. Då är det lättare att ta kritik.

För den som tycker det är lite jobbigt att ge beröm finns det recept.

– Var generös och träna i vardagen på att ge feedback. Börja på bussen och säg tack när du kliver av. Nästa gång förklarar du att bussföraren körde på ett säkert och mjukt sätt.

Men hur ska man veta att berömmet är på riktigt och allvarligt menat? Det kan ju kännas lite kletigt.

– Man får välja att tro på det. De flesta är ärliga och har goda avsikter. Sådant smittar av sig. Den som delar med sig och ger får tillbaka.

Släcker bränder

Om cheferna bara ägnar fem procent av sin tid på personalen. Vad gör de på resten av sin tid?

De administrerar, leder och fördelar arbetet, och släcker bränder - tar hand om akuta situationer som måste åtgärdas direkt.

– Det skapar ingen bra kommunikation och miljö för feedback. Det avspeglar sig på resultatet, som ofta inte blir bättre än mediokert.

 

5 tips för feedback

  1. Fokusera på beteende och inte på person. I stället för att säga att en person är en slarver är det bättre att påpeka att det gick lite snabbt och att några detaljer försummades. Hur gör vi för att bli bättre nästa gång?
  2. Säg "jag upplever" istället för att gömma dig bakom "man, vi eller andra". Det gäller även om det är andrahandsinformation.
  3. Var tydlig. Ju mer specifik feedback desto lättare är det att få någon att ändra beteende. Linda inte in budskapet med beröm. Då går kritiken inte fram till mottagaren, men avsluta ändå positivt med känslan av: "det här ska vi fixa".
  4. Välj rätt tillfälle och plats. Aldrig negativa budskap en fredag, men kommunicera den så snabbt som möjligt. Låt det ske i enrum och inte i fikarummet.
  5. Inför skrytdagar. Sträck på er stolt och berätta vad ni har gjort bra den senaste veckan. Det ger energi och får gruppen att växa.

 

Så tyckte de som var där:

Sofia Svensson, avdelningschef på Widespacd
Vad fick du ut av seminariet?

– Jättebra att bli påmind, det är så lätt att försumma att ge feedback i vardagen. Jag tar särskilt med mig insikten om att säkerställa att budskapet har gått fram. Nu ska jag hem och träna på att vara mer rak och inte linda in budskap.

Vad gillar du Leadership Friday?

– Lagom långt med en timme att slinka in på innan jobbet. Man får alltid med sig något.

 

Daniel Jönsson, sektionschef för läkemedelskemi på Medivir AB
Vad fick du ut av seminariet?

– Jag behöver tänka på hur jag framför feedback för att få det att landa bra hos mottagaren. Vissa gillar rakhet, andra inte. Jag försöker ge feedback i vardagen, men det kan bli oftare. Jag ska träna på att renodla budskap och inte slänga in ett "men".

Vad gillar du Leadership Friday?

– Avspänt och lättillgängligt. Kul också att träffa nytt folk på minglet. Bra att det inte kostar något för medlemmar i Naturvetarna.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies