Vi erbjuder

Få snurr på sociala medier

Du har en bra affärsidé, en oslagbar produkt eller en efterfrågad tjänst. Men för att nå ut behöver du marknadsföring. Använd de sociala medierna. Du och ditt företag finns antagligen redan där.

Publicerad: Uppdaterad:

– Det viktigaste är att förstå att man måste vara med. Folk pratar om dig och ditt företag via sociala medier och om du finns där själv kan du bemöta det som sägs, säger Linus Zackrisson, föreläsare och rådgivare inom sociala medier och personlig marknadsföring.

Han tipsar om att välja ut några kanaler som passar för den verksamhet man har och den målgrupp man vill nå. Du behöver inte vara på alla sociala medier. Välj bort dem som inte är ändamålsenliga.

Bra innehåll

Riktar du dig direkt till företag är LinkedIn det bästa. Facebook är det stora breda mediet som fångar upp alla, men här kan du behöva betala för att synas. Har du ett visuellt arbete är det bildbaserade Instagram ett givet val. Twitter är mer seriöst än Instagram och textbaserat.

– Bestäm sedan vad syftet med din närvaro är. Är det till exempel för att sälja, för att rigga varumärket eller för att dra trafik till din hemsida? Och ha strategin klar för dig. Vad är det du ska göra här?

Fundera på hur du ska få ett bra innehåll som intresserar din målgrupp. Kanske vill du lägga ut information och tips för att bygga ditt varumärke. Du behöver också få folk att följa dig. En början är att själv följa andra personer som tillhör målgruppen eller branschen, många av dem kommer att följa dig tillbaka.

Klicka vidare...

– Det som skiljer sociala medier från det konventionella är att det ska bli dialog. Du ska prata med folk. Ofta uppmanar man sina läsare att göra någonting, till exempel läs här eller klicka vidare till...

Mät och utvärdera hur dina olika inlägg fungerar. I de flesta kanaler finns mätverktyg, som visar hur vad som väcker intresse. Till exempel kanske du får reda på att bilder ger mycket respons och då är det en bra idé att fortsätta göra inlägg med detta.

Du behöver vara olika aktiv på olika kanaler för att synas. På LinkedIn är några inlägg i veckan lagom, medan till exempel Twitter kräver mycket mer. Det finns tjänster som kan hjälpa dig att schemalägga så att du kan förbereda hela veckans inlägg och sedan bara bevaka responsen.

Du kan lyssna på Linus Zackrisson på Sacos inspirationsseminarium för företagare i Malmö 19 november.

Anna Norberg

Jobbar inte längre på Naturvetarna

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies