Välplanerat årsmöte ger effektivt föreningsarbete

Årsmötet är demokrati när den är som bäst. För skapa ett effektivt föreningsarbete och få feedback på det arbete som gjorts är årsmötet a och o. Men framför allt är det ett bra tillfälle att skapa dialog och lyssna på medlemmarna.

Publicerad: Uppdaterad:

– Årsmötet är det tillfälle då medlemmar bäst kan använda sin demokratiska rättighet att påverka föreningens arbete. Det är en ypperlig chans att få feedback på styrelsens arbete och att marknadsföra föreningen, säger Klara Rapp, strateg för förtroendemannaorganisationen på Naturvetarna.

På årsmötet väljs nya styrelseposter och styrelsen får möjlighet att berätta om vad de gjort under det gångna året. Dessutom läggs grunden för föreningens verksamhetsplan för det kommande året.

– För att få fler medlemmar att delta och engagera sig bör ni skicka ut kallelser och uppmuntra dem att skicka in förslag, motioner, på vad de vill att föreningen ska arbeta med, säger Klara Rapp.

De motioner som kommer in ska gärna besvaras skriftligen från styrelsen. Styrelsen ger sina förslag på hur verksamheten ska genomföras genom att skriva propositioner.

Att locka deltagare

Så hur engagerar vi fler medlemmar att påverka lokalföreningen och utnyttja sin demokratiska rättighet?

– Årsmötet behöver inte vara tråkigt och formellt. Var entusiastisk i inbjudan, det smittar av sig. Det här är tillfället då medlemmar verkligen kan påverka vilka frågor som ska prioriteras på arbetsplatsen. För att locka fler är ett tips att bjuda på fika och att ha en föreläsare som pratar lön, kollektivavtal eller pensioner, säger Anna Sonesson, ombudsman på Naturvetarna som utbildar föreningar i medlemsvård och rekrytering.

Ingen förening utan valberedning

En viktig punkt på årsmötet är att välja ny valberedning. Deras uppdrag är ett av de viktigaste i föreningens uppdrag: att ta fram kandidater till de olika uppdragen.

– Utan en valberedning finns det en risk för att uppdragen inte blir tillsatta. På sikt kan föreningen dö ut. Den bästa valberedningen består av en medlem som är erfaren av föreningsarbete och två nya, menar Klara Rapp. Då finns stora möjligheter att den kommande styrelsen blir dynamisk och representativ för arbetsplatsen.

Vad händer sen?

Efter årsmötet är det dags att samla den nya styrelsen och lägga upp en plan för vilka frågor som ska drivas under det kommande verksamhetsåret. En viktig fråga är löneprocessen.

– Ta reda på när budgetarbetet börjar för att aktivt äska pengar för att kunna påverka löneökningsutrymmet och höja lönen för någon som hamnat snett. Påpeka för arbetsgivaren att även lokala chefer ansvarar för att äska pengar för sina anställdas löneökningar, säger Anna Sonesson.

Eftersom budgetarbetet är tidskrävande är det bra att utse vem eller vilka som ansvarar för löneprocessen i lokalföreningen.

Checklista inför årsmötet:

• Läs stadgarna – datum/tidplan när årsmöte ska vara, när handlingarna ska skickas, vilka förtroendeuppdrag som ska väljas. Om viss info inte står får ni komma överens i styrelsen om vad som ska göras och beslutas.
  • Boka lokal. Stäm av budget för eventuell förtäring med ansvarig ombudsman.
  • Bestäm vilka som ska vara mötespresidium, det vill säga mötesordförande och mötessekreterare.
  • Vill ni bjuda in någon som föreläser eller håller i en aktivitet? Kan vara ett bra sätt att skapa engagemang och få fler medlemmar att komma. Exempel är karriärutveckling eller pensioner.
  • Skicka inbjudan/kallelse till alla medlemmar. Det räcker med mejl. Marknadsför detta även för ickemedlemmar så sätt upp på anslagstavlan.
  • Skicka ut handlingar; verksamhetsberättelse, verksamhetsplan, motioner eller propositioner. Det går att lämna ut på plats, men ni ökar engagemang genom att skicka ut i förväg.

Checklista efter årsmötet:

• Nya styrelsen måste ha ett styrelsemöte för att se vad som beslutades om på årsmötet och hur verksamheten ska läggas upp.
  • Gör en verksamhetsplan med vilka frågor man ska driva och när.
  • Gör en arbetsplan och besluta vem som gör vad. Utse till exempel någon som ansvarar för löneprocessen, MBL förhandlingar respektive rekrytering. Kontakta Anna Sonesson på Naturvetarna för mer info om material, utbildning och tips på rekrytering.
Johanna Rösth

kommunikatör