Vi erbjuder

Så får du rösten att bära

Telefonsamtal, möten och diskussioner med kollegor. Det blir ofta mycket prat på jobbet och det sliter på rösten. Lär dig knepen för hur du bäst tar hand om dina talorgan.

Publicerad: Uppdaterad:
Av Anna-Karin Andersson

Många är beroende av sin röst på jobbet och med tanke på det borde vi ägna den lite mer uppmärksamhet. För precis som med kroppen i övrigt behöver talorganen tas om hand och tränas för att må bra och hålla i längden.

Caroline Friberg, logoped vid Skånes universitetssjukhus i Malmö, understryker att det inte bara är för mycket prat som kan orsaka röstproblem. Även andra fysiska och psykiska besvär kan sätta sig på stämbanden.

Stress påverkar

– Om du exempelvis är stressad eller har ont i rygg eller axlar får det även konsekvenser för musklerna i struphuvudet, säger Caroline Friberg.

– Precis, instämmer logopeden Inger Hällgren vid Institutionen för Språkstudier på Umeå Universitet. Ett knep för att försöka minska spänningar i axlar, nacke och käkar är att "gäspa". Då sjunker struphuvudet och rösten blir mer avspänd och klangfull.

Ändra beteende

Rösten kan också ta skada av att vi helt enkelt talar felaktigt så att stämbanden belastas för hårt. Att få knutor, som är ett slags förhårdnader på stämbanden, kan vid svåra fall kräva operation, men många kan bli avhjälpta genom att ändra sitt röstbeteende. Även det vanliga problemet fonasteni, i folkmun kallat rösttrötthet, kan ofta botas med träning och ökad riskmedvetenhet.

Hitta mörkt röstläge

Hur våra röster påverkas är individuellt men kvinnor är extra utsatta. Vid tal gör stämbanden nästan dubbelt så många svängningar per sekund hos kvinnor jämfört med hos män. Dessutom har kvinnor en tendens att gå upp i röstläge och anstränga halsmuskulaturen när det ska tas i, vilket är skadligt i längden.

– Har du en gäll röst kan du hitta ett mörkare röstläge genom att uttala ord med bokstaven M. Prova att säga hummer och mummel. Röstläget sjunker och blir mörkare, förklarar Inger Hällgren.

Båda logopederna råder den som har allvarliga röstproblem att uppsöka professionell hjälp men många har nytta bara av att öka sin röstmedvetenhet och av att göra enkla övningar på egen hand.

 

Logopedernas tips - så tar du hand din röst

• Använd magstödet när du pratar. Testa genom att sätta en hand på magen och känn efter så att magen rör sig inåt när du talar.

• Var vänd mot den du talar till.

• Drick vatten för att hålla slemhinnorna fuktade och elastiska.

• Andas genom näsan i så stor utsträckning som möjligt.

• Sträva efter att ha en avslappnad kroppsställning när du pratar.

• Överrösta inte andra och prata inte i bullriga miljöer. Kanske kan du vänta med att tala tills det blivit lite lugnare.

• Undvik att röka och vistas inte i för dammiga lokaler eller i för torr luft.

• Gör röstpauser då och då under dagen. Rösten måste få vila lite ibland.

• Var uppmärksam på varningssignalerna. Är du hes i över två veckor, harklar dig ofta eller får en klumpkänsla när du sväljer bör du söka vård.

Kommentarer

Kommentera