Fråga oss här!
Vi erbjuder

Månadens fråga: Vill du jobba i kontorslandskap?

Att öppna upp och låta personalen sitta i kontorslandskap är en växande trend. Men det är inte alltid personalen är med på noterna och antalet sjukdagar blir fler. Nu vill vi veta hur du ser på att jobba flera i samma rum.

Publicerad: Uppdaterad:

Kommentera nedan hur du ser på saken. Du kan också läsa expertens råd hur man lyckas med kontorslandskapet.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Klas 2014-03-29

Min arbetsgivare har bestämt att vi ska sitta i kontorslandskap när kontoret flyttar om ett par år. Jag tittar på platsbanken varje dag sen det beslutet kom.

erika 2014-03-10

Kontorslandskap är avskyvärt! Det är enbart ett påhitt för att dra ner kostnader och öka vinsterna i företaget samtidigt som folk får betala med sin hälsa och sitt välbefinnande. Jag har suttit i kontorslandskap under ett flertal praktikperioder, bland annat på ett av Sveriges största reseföretag, på huvudkontoret i Stockholm och det var enbart negativt. Alla satt visserligen i kontorslandskap men som praktikant blir man extra uttittad så man inte råkar ta en fem minuters paus för att kolla sin privata mail eller liknande. Sådana pauser borde vara en självklarhet men i kontorslandskap hittar man alltid "de med långa ögon och öron" som rätt som det är skvallrar för chefen att "x minsann sitter och mailar på arbetstid". Som många nämnt blir också koncentrationen störd till stor del, man blir trött i huvudet. Vissa dagar känner man sig inte på socialt humör utan bara vill fokusera på jobb och samtal och då går inte detta. På vissa platser jag varit träffas också "käcka gänget" mitt i kontorslandskapet och tillhör man då inte denna skara får man ändå sitta och lyssna på diverse skämt samtidigt som man själv blir utanför, frivilligt eller ofrivilligt. En mycket viktig aspekt är också det att alla människor inte är skapade för den typen av arbetsmiljö som kontorslandskap innebär, ändå påtvingas man detta. Nej, fram för jobb hemifrån på heltid om det inte finns alternativa sittplatser att erbjuda! Att sitta mer eller mindre i knät på kollegan är det nog få som mår bra av i längden.

Alex 2014-02-25

Det är ju fruktansvärt irriterande och störande. Nu pluggar jag för tillfället, men det är ungefär samma sak där, ibland har vi grupparbeten eller enskilda arbeten och då sitter en del kvar i klassrummet, i flera olika grupper som babblar i mun på varann. Jag får absolut ingenting gjort om jag hör andra prata när jag ska jobba, jag måste ha helt tyst för att kunna koncentrera mig på de jag ska göra.

Ingela 2014-02-24

När vi djurskyddsinspektörer flyttade till länsstyrelsen 2009 fick vi först sitta fem i samma lilla konferensrum, eftersom de inte hade lediga enskilda rum just då. Det var oerhört störande, vi sitter ju mycket i telefon och har allvarliga ärenden. Att vi oavsiktligt höll varandra uppdaterade i olika ärenden var möjligen positivt, men det uppvägde inte det negativa. När vi efter 1 ½ år äntligen fick egna rum var det himmelskt!

Thomas 2014-02-18

Utplacerad i "öppet kontor" med redan etablerad Tinnitus och ljudöverkänslighet och annat som följer på Tinnitusen. Koncentrationssvårigheter, stress, humörförändringar, trötthet kom som ett brev på posten. detta är nog det sämsta alternativet.

Annika 2014-02-17

Om du jobbar med att läsa/skriva/reviewa text, och behöver koncentrera dig för att kunna arbeta, är öppna landskap förkastligt! Läste någonstans att människan är "förprogrammerad" (inprogrammerat i generna) att lyssna när man hör mänskligt tal, dvs det är väldigt svårt att fokusera bort övrigas samtal. Har jobbat både i cellkontor och i öppet landskap, och efter några års försök med öppet landskap, blev arbetsgivaren tvungen att bygga cellkontor igen. Min produktivitet gick upp med minst 30% när jag fick eget rum igen.

Johnny 2014-02-17

Suttit i kontor i många åren och för 2,5 år sedan flyttade ut i landskap. Vill inte tillbaka. I landskapet sitter medarbetare, chefer och t.o.m vice VD för ett av swe största konsultbolag. Otroligt inspirerande och vi stortrivs. Tillägg är att lokalen är nybyggd och helt anpassad till landskap - tror jag den största orsaken till missnöje med landskap är dåligt anpassade/ombyggda lokaler för landskap.

Ellenor 2014-02-17

Jag har erfarenhet av både eget rum, kontorslandskap och delat rum (med två andra). Min erfarenhet av kontorslandskap är otroligt dålig. I mitt fall gick produktiviteten definitivt ned då miljön är oerhört störande. Inte bara ligger ljudnivån generellt för högt, man störs även alldeles för enkelt av kollegor som har olika småfrågor. Det värsta var att jag i det arbetet även behövde ringa kunder etc som blev oerhört störda och irriterande av bakgrundsljudet och fick ett mycket oprofessionellt intryck av företaget. Min erfarenhet är också att man beräknar på tok för lite utrymme per anställd vilket gör att människor placeras alldeles för tätt i kontorslandskap. Behöver man spara på kontoutrymmet är det bättre att låta 2-3 personer dela rum. Var inte optimalt när vi var 3 som delade rum heller (man blir fortfarande lätt störd) men mycket bättre än kontolandskap. Egentligen borde man ha ett minimum antal kvadratmeter per anställd så fort personal delar rum. Typ att varje person skall ha minst 10-12 m2 eller liknande.

Amiga 2014-02-17

Jag har jobbat både på "vanligt kontor" och i kontorslandskap. Kontorslandskap är inget jag vill rekommendera. Det enda man tjänar är utrymmet, effektiviteten sjunker definitivt. Man törs knappt fråga bordsgrannen om något av rädsla för att störa de som sitter längre bort. Sedan måste man springa till ett "tyst rum" för att ta telefonsamtal. Man måste dock svara innan man hunnit dit för att den som ringer inte ska hinna lägga på. Det ger ett konstigt intryck för den som ringer och ger ett mer oseriöst av företaget/myndigheten.

Ellen 2014-02-17

Jag använder mig mycket av telefon och Skype när jag arbetar, vilket skulle störa omkringsittande oerhört i öppet landskap. Själv vill jag även ha tyst och stilla när jag ska fokusera. Att dela rum med fler än en person är inte optimalt för mig. Öppna landskap funkar nog bättre som sång än arbetsmiljö.

Stina 2014-02-17

Beror på arbetsuppgift men det funkar dåligt om man har ett arbete som innebär att skriva mycket och krångliga grejer och prata mycket i telefon. Tysta rum funkar dåligt, jobbigt att flytta med sig datorn och alla papper och sen så kanske man inte får svar utan måste försöka många gånger. Jag måste också diskutera mycket med kollegor om bedömningar och det är mycket störande för övriga i rummet. Alla jobbar inte med samma sak. Jag är klart mer ineffektiv när jag sitter i ett landskap.

Jenni 2014-02-17

Det beroro nog mycket på vilka arbetsuppgifter man har. Jag har alltid delat rum med en kollega med motiveringen att vi snabbt ska kunna utbyta tankar och idéer- vilket vi också gör- och upplever det positivt. Dock kan jag en kelt se hur mycket effektivare jag är de dagar jag sitter själv på kontoret... För mitt arbete skulle ett kontorslandskap vara förödande.

Jaana 2014-02-17

Nej tack till kontorslandskap. Detta är mestadels ett sätt för arbetsgivaren att minska kostnader och öka kontrollen, men i längden skapar det nog bara merkostnader i form av stress hos personalen. Jag tror att en form av tillfälliga landskap för arbete i projekt kunde vara ett bra alternativ, om man vill öka kontakter och idéutbyte under en tid. Den ideala kontorslösningen som jag stött på är en bred korridor med egna rum längs sidorna, och ett fikarum- gemensamt utrymme med sittgrupper och bord i mitten. Då kan man välja när man vill ha kontakt och diskutera med andra, och när man vill vara ifred.

Lena 2014-02-17

De största nackdelarna har de medarbetare som sitter mitt i landskapet. De ser aldrig dagsljus samt störs av allehanda ljud. De som sitter vid fönster i glasburar har däremot alla fördelar: Det går att stänga om sig men man är inte avskärmad mot omgivningen. Persienner finns om man vill avskärma sig helt.

Mimer 2014-02-17

Jag har provat både kontorslandskap och eget rum. Vi har visat arbetsgivaren oändligt antal vetenskapliga studier som visar att alla inte kan eller bör sitta i landskap. Men fattat beslut gäller oavsett beslutsunderlag - nu med motiveringen "det ska vara lika dåligt för alla". Produktiviteten och effektiviteten kommer att gå ner, sjukskrivningarna kommer att öka. Kan leda till att det inte är kompetens utan en viss orts mskor som klarar av att jobba i landskap, en segregering på oönskad faktor. Jag kommer att söka jobb med ännu högre lön och eget rum.

Albert 2014-02-17

Ja man ska inte klaga tydligen utan gilla läget. Dagen efter jag skrev tidigare inlägg så fick jag veta att man planerar kontorslandskap i de nya lokalerna som vi ska flytta tilll....suck!

Peter 2014-02-16

Har suttit i landskap i två år efter att tidigare ha haft delat eller eget rum. Jobbar mycket med att skriva, läsa och prata i telefon. Blir störd många gånger per dag av mina grannar, prat av folk på väg till möten och fika, städning etc. och måste börja om i tankebanorna. Nej, för min typ av erbete funkar det inte alls.

Jenny 2014-02-16

Jag har inte suttit i kontorslandskap men utifrån vad jag har läst och hört så skulle jag inte vilja göra det heller. Nej tack till kontorslandskap alltså.

strategen 2014-02-16

Flyttade till en typ av mindre "landskap" för 1/2 år sedan dör vi är 3-4 i varje rum och tycker det är kass. Vi har inga tysta rum, telefonrum el dyl och vi stör varandra hela tiden. Det man "sparar" i tid genom att automatiskt få reda på vad de andra i rummet gör äts upp av mer störtid, svara på fråogor från andra om var rumskamraterna är, rumskamraternas diskussioner med arbetskamrater etc. Saknar min gamla arbetsplats men tackar för tipset ovan om mera hemarbete!

Tjänstemannens klagan 2014-02-15

Kontorslandskap kräver att det också finns möjlighet till tysta rum, många mötesrum, rum och arbetssystem som är anpassade för verksamheten och möjlighet till distansarbete så ofta som individen behöver för att det ska vara bättre än eget rum. Har det mesta av detta, men saknar ändå mitt egna rum, som satan, efter fyra år med kontorslandskap.

Zu 2014-02-15

Jag har haft eget kontor i nästan åtta åt och suttit i öppet landskap två år. Vi har tysta rum och telefonburar, men det räcker inte för mig. Jag leder telefonkonferenser mer än hälften av min arbetstid och det gör att jag antingen ockuperar ett jobb (med sämre luft och ergonomi) eller att rummen är slut eller att jag får byta rum.mitt i en telefonkonferens. Därför har jag istället valt att jobba hemma så mycket som möjligt där jag slipper förlora spilltid på att byta rum eller irritationsmoment att byta rum. En standardlösning med öppet landskap för alla.funkar inte. Så om jag kan välja - nej tack.

Stefan 2014-02-15

Om jag fick välja fritt mellan eget rum eller kontorslandskap skulle jag välja eget rum 100 ggr av 100. Kontorslandskap är stimmiga och distraherande rent allmänt. Där jag arbetar är den enda möjligheten att avskärma sig att lyssna på något i hörlurar. Det finns även kontorslandskap där man inte ens har fasta platser. Då blir det stressigt att hitta en plats varje dag samt svårt att bygga upp en hemtrevlig arbetsmiljö. Jobbar man i team är det svårt att garantera att man får sitta tillsammans. Att säga att det funkar är nog relativt. Måste man så är det bara att finna sig i det. Tyvärr är det nog troligt att fler och fler arbetsplatser går mot kontorslandskap av ekonomiska skäl.

ELL 2014-02-15

Jag skulle absolut inte vilja sitta i kontorslandskap! Jag har ett jobb då jag måste läsa, ringa samtal och skriva mycket. Jag behöver verkligen kunna fokusera utan att bli störd. Det är skönt att ha möjligheten att stänga dörren ibland när det behövs.

Lena 2014-02-15

Jag får mer gjort under en timma på morgonen, innan de andra kommer, än under resten av dagen. Vi 20 personer i ett rum, alla störs av olika saker: telefonsignaler, prat, skratt, datorpling, för kallt och för varmt i rummet, att nån går förbi, att tysta rummen inte alls är tysta utan man hör allt som sägs i dem, otäta musiklurar med diskantfräs mm mm. Så nu slänger folk gem och papperstussar på varandra för att påpeka att "NU STÖR DU - GÅ HÄRIFRÅN". Ja, vart ska man gå då? Ut på stan? Jag sitter gärna med mitt närmaste arbetslag i ett mindre rum, men helst ensam.

Henrika 2014-02-15

Jag gillar att sitta i landskap! I eget rum blir jag isolerad, är inte så bra på att fika. Därtill blir steget mycket mindre att ta hjälp av eller hjälpa en kollega, man kan fatta snabbare gemensamma beslut och samlar inte på sig så mycket grejer som sen ska rensas när man slutar. De gånger jag behöver sitta ostörd går jag iväg till ett samtalsrum eller jobbar hemifrån. Verkar ganska ensam om det här, men vi är i alla fall tre i bilen som tycker likadant.

Anneli 2014-02-14

Tackar nej till kontorslandskap av samma anledningar som redan nämnts. Störande, man kan inte ta allvarliga telefonsamtal utan får gå till ett annat rum, kan inte lyssna på radio (vilket hjälper mig i jobbet). Fördelen är att man lätt kan ta hjälp av andra och fråga dem men det väger inte upp nackdelarna

AL 2014-02-14

Nej, kontorlandskap gynnar inte kreativiteten och effektiviteten. Med två undantag: projekt där alla arbetar med samma projekt och samma uppgifter eller operativ verksamhet, är en produktionslokal är nödvändigt.

Handläggarn 2014-02-14

Kan tänka mig att det funkar i kreativa och "skapande" yrken inom media, pr, arkitektur mm. Inom handläggning som jag jobbar funkar det definitivt inte. Det är oerhört svårt att göra uppgifter som kräver koncentration eller att ringa "jobbiga" samtal. Det är dags för arbetsgivarna att sluta med denna ytbesparingsiver som är så ineffektiv och stressande för så många tjänstemän.

Chattin 2014-02-14

Våra arkitekter älskar de öppna landskapen medan vi som sitter och gör utredningar, skriver rapporter etc. inte alls är lika förtjusta. Bara att ringa någon kräver så mycket mer; docka ur datorn (om man behöver den), gå till "tyst rum" ringa, få svaret att personen man söker inte är anträffbar, gå tillbaka till arbetsplatsen, docka datorn o.s.v. Har även suttit två personer i ett rum. Jättetrevligt då vi trivdes väldigt bra ihop men jobbigt då vi båda hade samtal via telefon eller Lync. Eller när en av oss hade samtal och den andra blev störd. Ett annat problem är att vi som är ute i fält fått ett till moment då vi inte har plats att ta med fältkläder såsom jacka och kängor vid arbetsplatsen. Även om vi inte ska ut på skitiga jobb (då får kläderna bo i fältförrådet) måste vi förbi fältförrådet för att hämta kläderna. Det tar åtminstone 10-15 min extra och kräver lite extra planering. Inget stort men ändå lite irriterande. Nja, kontorslandskapen är nog bra beroende på vad man jobbar med. Tyvärr ska alla i vår organisation in i kontorslandskap. Alla kontor ska byggas om. Jag hoppas att vi inte tappar medarbetare på det!

Miljöinspektören 2014-02-14

Nej Icke!!! Det är mycket irriterande och distraherande. Jag har som krav att INTE sitta i kontorslandskap, när jag funderar på att byta jobb.

Bjarne 2014-02-14

Hos min arbetsgivare skapar vi mer och mer kontorslandskap. Lyckligt nog har jag eget rum än, men tiden är nog räknad när lokalerna skall omförhandlas. Jag sitter mycket i distansmöten eftersom vi är en nationell organisation och jag förstår inte hur det skall fungera. Jag har kollegor som sitter i landskap och man hör hur det är ett ständigt väsen runt dem när de är med i möten. Jag har tidigare suttit i delat rum och det var så att en av oss bokade ett konferensrum för en person när vi båda hade samtal samtidigt. Hur effektivt är det?

Sarah 2014-02-14

Nej det vill jag inte eftersom det stressar mig något oerhört och gör mig distraherad. Det är t.o.m. så att det oroar mig att ev. behöva sitta i kontorslandskap någon gång i framtiden. Det är definitivt något som påverkar mitt val av arbetsgivare, vilket varken är gynnsamt för mig eller arbetsgivaren.

Amanda 2014-02-14

Absolut inte! För att kunna koncentrera mig på mitt arbete behöver jag kunna skärma av mig från ljud och intryck. Jag har också, som förtroendevald, ett stort behov av att kunna ha videomöten, telefonsamtal, personliga möten privat, utan att några kollegor eller chefer hör vad som sägs. Det samma gäller även vid besök på kontoret av kunder. Kontorslandskap är en utav de få saker som skulle kunna få mig att söka mig till en ny arbetsplats.

K 2014-02-14

Nej, det skulle var helt otänkbart för mig! Jag har stort behov av att kunna stänga om mig, vid telefonsamtal, för koncentrationens skull eller bara för att få vara ifred. Omställning till kontorslandskap skulle nog kunna få mig att lämna mitt jobb.

Åsa 2014-02-14

Personligen har jag alltid avskytt kontorslandskap. Man blir trött i huvudet och tappar flödet i det man gör p g a avbrott. Människor är olika och bör inte dras över en kam. Vissa tycker om aktivitet omkring sig och vissa inte. Det är också väldigt olika beroende på arbetsuppgifter. Har man lång ställtid, dvs lång tid innan koncentrationen infinner sig så tappas mycket arbetstid och pengar i ett kontorslandskap.

Anders 2014-02-14

Sitter i ett kontorslandskap. Det beror på vad vam jobbar med om det funkar eller inte. För mig funkar det dåligt. Jag blir störd och skulle föredra en annan lösning.

Sofia 2014-02-14

Mitt svar är nej. Det beror på ens personlighet och vilket arbete man ska utföra om det är bra eller dåligt med landskap. Jag hade inget val, sitter i landskap med ca 15 andra och vi fick tjata länge för att åtminstone få någon typ av avskärmningar. Jag har svårt att fokusera pga alla ljud och intryck runt om och mitt arbete blir inte alls så effektivt som det skulle kunnat vara.

Agneta 2014-02-14

Nej tack! jag har problem med hörseln och blir oerhört störd av vissa ljud. Eget rum med dörr som går att stänga vid behov är bäst. Rummet behöver inte vara stort.

Krister 2014-02-14

Kontorslandskap? Nej tack!

Sara 2014-02-14

Nej, det vill jag inte! Testade det på en praktik och hamnade då vid ett skrivbord där flera andra medarbetare dels passerade förbi ständigt och dels kunde se vad som hände på min datorskärm och vad jag presterade, utan att jag såg det. Det var oerhört stressande!

Sarah 2014-02-14

Nej det vill jag inte eftersom det stressar mig något oerhört och gör mig distraherad. Det är t.o.m. så att det oroar mig att ev. behöva sitta i kontorslandskap någon gång i framtiden. Det är definitivt något som påverkar mitt val av arbetsgivare, vilket varken är gynnsamt för mig eller arbetsgivaren.

Fredrik 2014-02-14

Negativt Jag störs i mitt arbete, har svårt att koncentrera mig på komplexa uppgifter. Produktiviteten sjunker. Positivt Jag är med i vad som händer, snappar upp nyheter och viktiga saker snabbt. Jag skulle helst vilja sitta med min grupp endast, t.ex. 6-7 personer i ett avgränsat rum. Mer blir för stökigt. Ingen korridor skall gå rakt igenom rummet.

Maria A. 2014-02-14

Nej, jag saknar mitt rum. Eget rum är överlägset, öppen dörr då det är ok om medarbetare tittar in och stängd då jag verligen behöver få något gjort och arbeta koncentrerat. Det blir aldrig tyst i ett kontorslandskap och man blir störd och avbruten i tankegångarna hela tiden. Dessutom inbjuder inte kontorslandskapet till spontana, snabba frågor och diskussioner, eftersom man inte vill störa någon. Då måste man gå till den man vill prata med, be den följa med till ett tyst rum, och allt blir en mycket större operation än vad man tänkt från början. Då är det lättare att titta in till någon med eget rum och öppen dörr och fråga om 5 minuter. Jag är helt övertygad om att arbetsgivare sparar mer pengar på att låta medarbetarna välja eget rum eller öppet, än att trycka in så många som möjlugt på liten yta. Annars är risken mycket stor för människaor blir ineffektiva, mentalt uttröttade och till slut utbrända. Se intressant och viktig artikel: http://op.se/lanet/ostersund/1.2776456--det-handlar-om-verkliga-hjarnskador-

Sussie 2014-02-14

Fördelar och nackdelar med allt! Har suttit i landskap och det passade inte den verksamhet jag jobbar i, som kräver koncentration, och kreativt tänk. Blir man störd hela tiden tappas tråden bort. Bästa lösningen för mig och verksamheten jag jobba i är eget rum, glasväggar o öppen dörr som kan stängas vid behov. Som någon skrev, se till hela kostnaden, det man förlorar i hyrespeng vinner man med råge i effektivitet, med egna rum.

Social ensamvarg 2014-02-14

Om arbetsgivaren vill att anställda ska ha roligt på jobbet och mindre krav på prestation är det en strålande lösning. Finns alltid någon att prata med. Men det blir ju inte så mycket gjort. Det gäller bara att anställda sänker kravet på egen prestation och ballanserar efter förutsättningarna de får för sin arbetsinsats.

Jens A. 2014-02-14

Kontorslandskap är rena mardrömmen för mej. I mitt jobb sitter jag ofta med komplicerade arbetsuppgifter som att programmera i Access, analysera data och så vidare. Ständiga störningsmoment, som i ett kontorslandskap, vore rena katastrofen. Det är underligt, att i en tid när stress är en av de stora folksjukdomarna, att trenden är mot ökande användare mot detta.

Berit 2014-02-14

Nej jag kan inte tänka mig jobba i kontorslandskap men detta är säker beroende på vilket arbete man förväntas göra och vad syftet är med kontorlandskapet. Om kontorslandskapet är ämnat till att trycka in så många arbetstagare som möjligt på en liten yta oavsett arbetes innehåll är det en arbetsgivare som i största möjligaste mån skall undvikas. Är syftet att upprätthålla en kreativitet i arbetet kanske landskapet kan underlätta - men min egen kreativitet bygger på att jag analyserar och funderar i en lungn stillsam miljö för att sedan vid behov diskutera med kollegor (läs fikarum) när jag behöver det.

Anna 2014-02-14

Vill absolut inte vara i landskap!! Mycket svårare att koncentrera sig och tröttande i den miljön. Kollegor har också olika förståelse för hur intressanta deras eget privatliv är :) Många landskap är heller inte anpassade ljudmässigt och med genomgång. Nä hellre minikontor och bra ytor för kreativa möten när det behövs.

Björn 2014-02-14

Nej inget kontorslandskap för mig. Jag jobbar mycket med utredningar och behöver ett enskilt rum för att kunna koncentrera mig och inte "tappa tråden" p g a störningar.

Lars 2014-02-14

Kontorslandskap är fantastiskt. Ger mkt energi, tvingar en att jobba utan en massa papper, pärmar och annat skräp. Bra om det fins små hål att gå till för telefonsamtal. Kombiationen med kontorslandskap och jobba hemma skulle vara väldigt bra för många tror jag.

Malin 2014-02-14

Tycker det är oerhört inspirerande att sitta med andra och dela med sig av erfarenheter. Man hjälps åt och får ett helt annat flow. Det krävs lite disciplin och regler för att få det att fungera men det kommer med tiden! Cellkontor nej tack!

Ingrid 2014-02-14

Har suttit i kontorslandskap och tycckte det var så jobbigt så det var en stor anledning till att jag bytte jobb. Det blir även en klassfråga, då många tvingas arbeta hemma för att kunna genomföra uppgifter där det krävs koncentration. Om man då har en dålig bostadsmiljö så presterar man sämre på sitt jobb.Jag anser att en bra arbetsgivare ska ha en så god arbetsmiljö så att man kan prestera sitt bästa på arbetsplatsen.

Teresa 2014-02-14

Kontorslandskap passar inte om man behöver koncentrera sig. Eget rum är bäst, som inte behöver vara stort, bara man har möjlighet att stänga vid behov. Jag har arbetat på kontor där vi fick välja att sitta i landskap eller egna rum, och ledningen föregick genom att sitta i landskap. Ca 1/3 av kontoret valde landskap och resten fick egna små rum. Där var det ganska tyst och lugnt i landskapsdelarna, eftersom de flesta var på möten stor del av arbetstiden. Det fanns också "tysta rum" som de i landskap skulle gå till vid telefonsamtal, och vid mindre möten. Jag saknade att min chef hade eget rum - när jag skulle fråga något vid hans bord i landskapet, så störde vi övriga runtomkring. För varje sånt samtal skulle vi egentligen förflytta oss till ett tyst rum i närheten.

Sara 2014-02-14

Nej tack! För att jag ska kunna koncentrera mig, och få saker gjort behöver jag en lugn och tyst miljö för arbete. Inspiration från medarbetare får jag på fikaraster och lunch.

Jonas 2014-02-14

Jag har eget rum. Det är en frihet att få ha en egen oas där man inte behöver känna att man stör andra eller själv blir störd. Alla på min avdelning sitter dock med öppna dörrar, så kanske ett mellanting är bäst?

Lena 2014-02-14

Absolut NEJ till kontorslandskap. Hellre en pytteliten skrubb där man kan få jobba i fred + mötesplatser där man kan jobba ihop. Hur många gånger har detta varit "modernt" och fått skrotas? Gör gärna en enkät så att alla medlemmar kan få svara. Kan vara bra att visa för arbetsgivare som vill genomdriva landskap.

Rutger 2014-02-14

Det är dags att lämna dagisverksamheten och ta ansvar för ditt arbete, är det ett gigantiskt grupparbete må det vara hänt, men för andra arbetsinsatser ökar produktiviteten om man får lugn och ro att utföra det. Av psykosociala skäl önskar "flockdjur" att sitta i stor gemenskap och "ensamvargar" klarar inte av det. Själv skulle jag sluta omgående om det infördes på arbetsplatsen.

Karin 2014-02-14

Jag är alldeles för nyfiken för att kunna stänga ute och låta bli att lyssna på och lägga mig i andras samtal om jag jobbar i landskap. Dessutom vet jag att jag talar ganska högt och skulle störa andra när jag pratar i telefon

Fredrik 2014-02-14

På ett sätt kan det vara trevligt och socialt. Men om man har mkt att göra så är det stressande och jobbigt. Och meningen är väl ändå att det är jobba man ska göra på jobbet. Det där pratet om att man får kortare kontaktvägar och att man spontant kan vara så där kreativ är bara argument för att spara kvadratmeter. Både kvalitet och kvantitet blir lidande. men det verkar inte bekymra arbetsgivarna

Urban 2014-02-14

Det beror väl mycket på vad man jobbar med, om det är arbete som utgår och kräver interagerande med kollegor eller om det är arbete som t.ex. kräver eftertanke och koncentration. Har delat rum med kollegor, dock ej kontorslandskap, och bara det var störande. När den ena satt i telefon så kanske den andre behövde lugn och ro för att koncentrera sig. Om man fick besök så hade man ingenstans att ta vägen om de få möteslokaler som fanns var upptagna, vilket även var negativt för besökaren om denne ville lyfta känsliga frågor. Summasummarum - kan vara bra för vissa typer av arbeten, men annars NEJ!

Daniel Otterholm 2014-02-14

Jag har jobbat både i kontorslandskap, grupprum, och enskilt. Det är verkligen för- och nackdelar med alla modeller och stor skillnad beroende på vad man ska jobba med. Fast just kontorslandskap har jag svårt att se några fördelar med. Grupprum kan vara väldigt bra i vissa yrken, men det är också individuellt vad som passar.

Mattias 2014-02-14

Har suttit i kontorslandskap i 2 år. Hade gärna haft kvar mitt gamla rum. Även om mina värsta farhågor inte besannades. Men krångligare blir det, telefonsamtal, besök och samtal kan göra att man blir trött. Dessutom kollegor och andra som snackar och springer runt precis bredvid en. Landskapet jag sitter i är nybyggt och anpassat för detta. Man slås av att det ofta är ganska tomt, många kollegor är ute på jobb, och då är det lugnt. Se till att inte skrivare och små rum finns i landskapet. Det kan störa mycket.

Annettte P 2014-02-14

För vissa passar kontorslandskap men det är viktigt att skärma av i rätt och mindre arbetsgrupper. Vi som lider av tinnitus mår bättre av att arbeta i ett mindre livsrum.

Thomas 2014-02-14

Jag har prövat på såväl att sitta i kontorslandskap som att ha eget kontor, och jag föredrar helt klart att sitta i eget eller möjligen delat kontor (med någon jag har bra kemi med)… Jag är varken helt extrovert eller introvert, men helt klart är att kontorslandskap möjligen fungerar för dem vilka kan räknas till övervägande extrovert personlighet. Tyvärr är det ofta så att de vilka är bäst på utredningar och analytiska arbetsuppgifter även är främst introverta och också de som mår mest illa över att sitta i kontorslandskap. Detta medan det är de extroverta på personal- och kommunikationsenheterna som driver mot och förespråkar öppna landskap…

Malin 2014-02-14

Har aldrig provat kontorslandskap så jag vet egentligen inte.Jag är visserligen en social person som inte är särskilt lättstörd (delar just nu kontor med en kollega vilket inte stör mig alls men jag oroar mig för att störa henne vilket förmodligen gör att jag begränsar mig lite) men tror nog i slutändan att jag föredrar ett eget rum. Vi har glaspartier i väggar och dörrar ut mot korridoren så det blir inte instängt eller undanskuffat samtidigt som man får lugn och ro om man behöver det, bara att öppna eller stänga dörren beroende på hur man vill ha det. Skulle jag tvingas jobba i kontorslandskap vill jag åtminstone ha en egen arbetsplats, att behöva flytta runt är ingen hit, det har jag gjort de senaste tre åren då jag ännu inte fått någon egen arbetsplats.

MickeF 2014-02-14

Värdelöst! Gjorde en snabb kalkyl att minst 2 heltidstjänster av de 10 tjänsterna i vårt kontorslandskap snackades bort. Visst är det mer socialt men fullständigt värdelöst om man vill jobba.

Albert 2014-02-14

Nej, det kan jag inte tänka mig och jag blir både förvånad men endå inte när jag hör att det är en växande trend. Förvånad för att dess nackdelar varit kända för mig sedan länge. och inte, för rätt mycket i (arbets)livet verkar gå baklänges, snart tror jag tidstudie mannen kommer och klockar mig.

>D 2014-02-14

Jag har svart att koncentrera mig da jag blir stord av ljud, sa att behova jobba i ett kontorslandskap skulle sanka produktiviteten nagot ofantligt. Att behova dela rum med andra ar svart nog. Vidare tycker jag att man bor lyfta fragan om ljus pa arbetsplatsen. I princip alla kontor aer upplysta med lysror, fastan det ar valkant att vitt ljus sanker produktiviteten och okar sjukdagarna. I ett kontorslandskap har individen ingen som helst makt over ljusforhallandena.

Robert 2014-02-14

Nej. Har svårt att koncentrera mig med för mkt störningar. Bara ett högljutt tfnsamtal från grannen kan ju få en ur flowet i samband med skapandeprocess... Nej avskilda kontor är min modell, med goda möjligheter till att skapa tankesmedjor i kreativitetsfrämjande gemensamhetsutrymmen!

Ivar Johansson 2014-02-14

Det är ju välkänt från forskning att det sänker prestationen. Förresten , hur svarade man på frågan? Ni ställer en fråga men lämnar ingen synlig möjlighet att svara.

Ivar Johansson 2014-02-14

Det är ju välkänt från forskning att det sänker prestationen.

Chrille 2014-02-14

Vill verkligen inte arbeta i kontorslandskap. Jag behöver mitt rum för att kunna koncentrera mig

Bernt 2014-02-14

Kontorslandskap är en av några få helt avgörande faktorer för var jag arbetar. En potentiell arbetsgivare som insisterar på placering i ett sådant har redan misslyckats med sin rekrytering. Det är förmodligen den mest missriktade tanken om hur man kan effektivisera arbetet i en grupp, och ju mer kvalificerat arbetet som skall utföras är, desto sämre fungerar det tror jag.

Fredrik Nyström 2014-02-13

Vi sitter i kontorslandskap modell mindre. Det är ett gammalt hus där rumstorleken varierar från några st till närmare 20. Man måste ju verkligen se till att alla är på samma våglängd vad gäller prat etc. Jag, som är rätt extrovert tycker det fungerar bra och och har väl uppfattningen att de flesta på vår våning är av den uppfattningen också. Men visst kan man vara mer effektiv om man sitter själv har jag märkt. Framförallt om man är lite dålig på att hålla fokus, vilket stämmer väl överens på mig.

Göran 2014-02-13

Att sitta tillsammans med de som arbetar i samma projekt är bra, men det är inte samma sak som att sitta i kontorslandskap där överhörningen från de som inte arbetar i samma projekt stör. Intellektuellt arbete kräver koncentration vilket underlättas av en lugn miljö. Erfarenheten från mitt företag är att förespråkarna inte bedriver utvecklingsarbete eller är chefer som har egna rum. Argumentet som presenterats är antal medarbetare per ytenhet, vilket är en suboptimering. Optimeringen ska förstås vara totala effektiviteten mot totala kostnaden, då är det fler parametrar som påverkar med olika beroenden.

Karin 2014-02-13

Har jobbat i öppet landskap sedan 2007, mer än 7 år. Det tog tid att vänja sej men jobbet är kul så jag står ut. Men effektiviteten minskar, särskilt ju tätare vi sitter. Nu ska vi förtäta ännu mer. Det känns inte inspirerande alls.

Bengt Larsén 2014-02-13

Jag gillar inte att det blivit inne att tvinga anställda att sitta i kontorslandskap, Jag vill kunna ha lugn och ro när jag ska läsa något eller tänka och förbereda något. Däremot tycker jag att det är viktigt med mötesplatser t.ex. fikaplats där man kan träffas även oplanerat. Jag tycker Naturvetarförbundet borde gå ut till alla medlemmar och fråga hur man ser på det? Nu känns det som det är en modetrend som bara ska genomföras för att chefen ska hänga med.

Myran 2014-02-13

Vill verkligen inte sitta i kontorslandskap! Att hela tiden bli störd och distraherad kan verkligen inte vara bra om man vill få något gjort som innebär att man behöver tänka och fokusera på saker som kräver mycket koncentration och ostördhet. Dessutom en nackdel att inte kunna prata i telefon ostört. I kontorslandskap behöver man ofta gå iväg till ett annat rum och prata och då blir det onödigt jobbigt att måsta släpa med sig papper, anteckningsblock, dator mm. Interagera med sina kollegor kan man göra på bra sätt ändå utan landskap, framför allt genom att ha bra arbetsklimat.

Per Folkeson 2014-02-13

Jag har provat både cellkontor och öppna landskap. Funkar i båda men föredrar cellen. Är betydligt mer kreativ och produktiv där än i landskap. Tillhör samma stora minoritet som Susan Cain, som bjuder på sig själv i ett härligt TED-föredrag via Youtube: http://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts.html

Ingemar Cato 2014-02-13

Om kontorslandskap är bra eller ej beror helt och hållet på vad du skall göra. Sitter du t ex och tolkar hydrakustiska grafer i samma rum som andra så kan det vara trevligt och dessutom bra att kunna diskutera tolkningsproblem. detsamma gäller i laboratoriemiljö. men i dessa exempel är det ju vanligen organiserat på det viset. När det gäller att skriva rapporter och vetenskapliga artiklar, remisser, budgetarbete, budgetuppföljning eller att läsa in material, rätta tentor, samt svar på meil eller tala i telefon är det mycket störande med kontorslanskapsmiljö. Du distraheras hela tiden och det är lätt att tappa focus vilket medför att du blir mindre effektiv. Listan skulle kunna göras lång på alla störningar som uppstår. För min egen del skulle jag aldrig kunna arbeta i en kontorsmiljö då jag alltid vill vara 100% fokuserat för att kunna ge maximalt. Det skall vara tyst. Påfundet med kontorsmiljötrenden (som visserigen kan passa för vissa sysslor) är ju bara att det är enklare och billigare att bygga sådana utrymmen. Jag känner ingen som trvs med sådan miljö och jag känner personer som bytt arbete av den anledningen.

Emma 2014-02-13

Att dela rum 2-3st är okej. Då kan man ha hjälp av varandra och det blir inte lika långtråkigt när man har en dålig dag. Men att sitta i ett öppet landskap då telefonerna sjunger över allt, och mummel övergår till skrik är inte okej. Arbetsro bygger på att man ska ha möjligheten att tänka vilket jag inte ser ges möjlighet till i ett öppet landskap.

Fridfullt 2014-02-13

I ett kontorslandskap är det alltid störande ljud och mycke människor i rörelse. Detta gör att vi som jobbar i "landskapet" alltid är i en stressig miljö.Har du ett eget arbetsrum kan du stänga dörren om du vill ha det lite tystare och lugnare.

Ek 2014-02-13

Jag har suttit i landskap i flera år; tycker det är ganska jobbigt då man inte får den arbetsro man behöver. Men just nu har vi övergått till att övervägande jobba hemifrån (har bara tillgång till ett fåtal kontorsplatser) så nu saknar jag kontorslandskapet! Så kan det också vara.

friskare ensamvarg 2014-02-13

Stor oro på min arbetsplats just nu då det byggs om för att förtäta och få plats med alla. Det blir fler kontorslandskap och nästan inga tysta rum. Redan innan ombyggnaden är sjukskrivningstalen på enheten mycket hög pga stress och tungt jobb med djurskyddsärenden. Vi är rädda för att "krascha" än mer när vi inte kan sitta ostörda under kontorstiden. Eftersom vi räknas som "fältpersonal" anser ledningen att vi inte behöver egna rum. Undrar om de kommer att ta hänsyn till min dåliga hörsel.

Minna 2014-02-13

Jag gillar verkligen storrum, men känner det finns en gräns. Jag vill att man ska ha så många i rummet så man rimligen kan känna alla. Samt att man då jobbar på samma avdelning eller projekt eller vad som. Så länge man kan dra nytta av överhörningen. Sen får det inte vara för få heller så det är knäpptyst och man knappt vågar harkla sig. Om jag sen ska göra saker som kräver väldigt stor koncentration. Ja, då jobbar jag hemma de dagarna.

Uven 2014-02-13

Vi är olika som personer och många av oss behöver en ostörd arbetsplats för att vi ska kunna koncentrera oss och göra ett bra arbete. Det handlar också om tidstjuvar och att det tar tid att komma in i arbetsuppgiften igen.

Troll 2014-02-13

Öppet kontorslandskap fungerar definitivt inte när det gäller verksamhet där flera/många personer använder telefoner, t.ex. kundtjänst och liknande! Helt värdelöst för de allra flesta människor - vilket ni kommer att få bekräftat i undersökningen.

Mats 2014-02-13

Det är sannolikt en vanesak, som så mycket annat. Eftersom jag själv är ovan vid det ser jag mer potentiella nackdelar än fördelar. Tycker att enskilda rum med glasväggar och "oftast öppen dörr" skapar en öppen och tillgänglig atmosfär.

Fredrik 2014-02-13

Att arbeta i öppna kontorslandskap är i och för sig trevligt och rent socialt en fördel. Vill man däremot få arbetet utfört så är det en katastrof! Det går inte att koncentrera sig på sina arbetsuppgifter och att tvingas lyssna på andras telefonsamtal mm är väldigt störande.

Kristina 2014-02-13

Jag behöver tyst för att tänka. Jobbar nu i instrumentlandskap och tinnitusen är tillbaka. Flera kollegor med privata mobiler i fickan som ringer ofta, inte bra för mig. Förut en kort tid i kontorslandskap och svårt fokusera på egna arbetsuppgifter när kollegor pratar i telefon eller med varandra. Gemensamma ytor dock bra för idéesprutandet och dyl :-)

larli 2014-02-13

Kontorslandskap är bra om man bara slipper ha hänsynslösa och högljudda kollegor som går omkring och pratar i mobilen eller har informella möten vid sin arbetsplats och stör alla runtom. Med andra ord bygger det på respekten för andra människor och deras behov av tystnad.

J 2014-02-13

Absolut inte. Personligen är jag lättdistraherad och har svårt nog att fokusera när någon passerar kontorsdörren.

Marie 2014-02-13

Det är trevligare att sitta i kontorslandskap än ensam på ett rum och oftast blir det trevligare miljöer som inte är så instängda och slutnas. Men nackdelen är att man blir störd. Men, då finns en lösning. Har man inte fasta platser så kan man istället dela in landskapet i tyst, mellan och telefonzon tex. Det innebär att beroende på vad du ska göra så får man möjlighet att sitta på en sådan plats som pasar bäst för dagen/arbetsuppgiften. Detta förutsätter dock att tysta delen är tyst, tex som i tysta salen på biblioteket. Fördelen med att ingen "äger sin plats" är att det ser städat ut eftersom man behöver städa undan efter sig varje dag och nyttja hyllor, skåp istället för sitt material.

andy 2014-02-13

Opersonligt. Känns temporärt. Jag vet mer om mina grannars privatliv än jag vill. Passar inte mig.

Fredrik Larsson 2014-02-13

Att jobba i ett kontorslandskap är att konstant bli störd och avbruten, och därför inte särdeles produktivt.

stjärna 2014-02-13

Helt värdelöst! Har suttit i kontorslandskap o delat rum. När jag o den jag delade rum med hade telefonsamtal samtidigt fick jag gå ut för att kunna höra o då störde jag samtidigt andra. När han prata i telefon o jag jobbade var det jättesvårt att koncentrera sig. Sen i kontorslandskap var det hela tiden folk som gick förbi o man hörde en massa samtal. Huvudvärk varje dag. Så för arbetsgivaren vet jag inte om man långsiktigt tjänar på mindre lokalkostnad o personal som inte kan koncentrera sig osv. Frågan borde ligga hos arbetsgivaren -vad förväntas man uppnå för positiva effekter med kontorslandskap?!

Anna 2014-02-13

För mig skulle det vara en katastrof att jobba i kontorslandskap. Stressen över att alltid bli störd och alltid störa. Usch nej!!

Dan 2014-02-13

Absolut inte, riktigt dålig ídé, åtminstone i forskningsmiljö. Jag har alltid min kontorsdörr öppen men utan ett eget rum tror jag att jag skulle bli betydligt mindre effektiv och kreativ till följd av andras rörelser, ljud, telefonsamtal etc. Jag får alldeles tillräckligt med interaktion och stimulans i andra sammanhang under arbetsdagen.

A 2014-02-13

Att ha ett eget rum, även om det är litet där man kan stänga om sig utan att behöva flytta allt sitt arbetsmaterial till ett "tyst rum" måste få vara en rättighet. Man kan göra landskap bra men eget rum är alltid bättre.

Arbetsmyra 2014-02-13

Jag har arbetat både i landskap och i eget rum. Det finns för- och nackdelar med båda. Det bästa med landskap var att man snabbt kunde se om någon var tillgänglig, om man ville fråga om något. Det kan dock bli pratigt, även om man ska vara tyst. Man måste även ha många absorbenter i tak mm då det blir störande av alla tekniskt apparatur som finns på ett kontor. Jag tycker att jag arbetar mest effektivt om jag sitter själv, man behöver ju inte ha dörren stängd om man inte vill vara helt ostörd.

annika 2014-02-13

Jag skulle inte vilja göra det. Delar mitt kontor med en kollega och det märks när man ska prata i telefon eller prata med någon annan att det är störande för den andre. Också skönt att kunna stänga dörren vid tillfälle. Har hört från andra som sitter i landskap att när man har saker man måste koncentrera sig på får man jobba hemma. Det främjar inte förbättringen av arbetsmiljön.

Anders 2014-02-13

Skulle aldrig vilja krypa in i ett eget hål igen efter att nu sedan 2008 suttit i mycket inspirerande landskap! Otroligt mycket mer energi och spontana idéutbyten!
Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies