Vi erbjuder

Kliv ur din komfortzon

Skulle du överleva i vildmarken? Erik Palmqvist visar hur man med rätt förberedelser klarar sig utan matsäck och tält i naturen. En nyckel är att samarbeta och hjälpa varandra.

Publicerad: Uppdaterad:

Äntligen uppenbarar sig den perfekta platsen för att slå läger. Berget i bakgrunden ger lä och några granar föder förhoppningar om att hitta ved. Snön ligger meterdjup och kvicksilvret är på väg ner mot 30 minusgrader.

Efter några mils skidåkning i tuff terräng har gruppen på åtta personer som tränar överlevnad i de svenska fjällen gjort sitt dagsverke. Hungriga, trötta och törstiga ställs de inför en mängd problem som de måste lösa för att klara natten.

– Det är lustblandade känslor i en avskalad miljö, säger Erik Palmqvist, skogsmästaren som leder kurser i överlevnad. Lika mycket som att klara de praktiska utmaningarna gäller det att jobba tillsammans i gruppen och dela med sig av det som jobbigt för varandra.

Snabba insatser
En av deltagarna är på väg att tappa sugen och ger ett lojt intryck. Om inget görs direkt så kommer allmäntillståndet snabbt att försämras. Det kan handla om vätskebrist eller att kylan har sänkt kroppens temperatur. Med snabba insatser från gruppen går återhämtningen snabbt.

– Hade vi inte varit uppmärksamma på den här personens tillstånd så hade både individen och gruppen blivit lidande. Vinsten av att samarbeta blir påtaglig, säger Erik Palmqvist som är fascinerad av den psykologiska delen av att utsätta sig för den här typen av strapatser.

Han förklarar att man tvingas konfrontera sig själv.

– Det ger kunskap om vem man är och hur man reagerar i olika situationer. Basala behov som i vardagen är problemfria blir stora utmaningar. Känslorna växlar mellan oro och entusiasm inför uppgiften. Det är viktigt att reflektera över det och varför jag reagerar på olika sätt.

Ger nytta på jobbet
Den insikten om sig själv tar han med sig hem till kontoret, där det är ombonat och bekvämt.

– Men utmaningarna kan vara väl så stora på jobbet, där det handlar om att interagera med varandra, lösa problem och utmana sig själv. Glädjen är viktig i båda miljöerna. Det måste vara roligt för att bli motiverad och kunna göra ett bra jobb.

Vad driver dig?
– Jag har två passioner i livet: människor och skog.  Att vistas i skogen tillsammans med människor är den optimala umgängesformen för mig. Tror det är viktigt för alla att ta reda på vad man trivs med och brinner för.

På vilket sätt ger det en kick?
– I naturen är det lättare att vara närvarande i samtalet utan distraktioner, som radio, mobiltelefon och annat som stör.

Så mobilen lämnar vi hemma?
– Ta med det som du behöver i svåra situationer. Det finns inget egenvärde i att avstå från modern teknik, som ger både glädje och nytta. Däremot ska man vara beredd på att batterierna tar slut och att vi kan hamna på platser utan täckning.

Lite oväntat är inte maten flaskhalsen för att överleva i naturen.

– Sömnen är den enskilt viktigaste faktorn, den påverkar vårt omdöme och förmågan att lösa problem. Utan sömn blir man dum. Att dricka  är förstås också viktigt, medan man biologiskt klarar sig utan mat i upp till 3 till 4 veckor..

 

Eriks bästa överlevnadstips

Bara den late fryser
Anpassa klädsel till aktivitet. Grundregeln är att inte bli svettig. Lätta på halsduken och ta av en tröja när du aktiverar dig fysiskt. Klä på dig vid stopp.  Ylle närmast kroppen transporterar bort fukt och värmer även i fuktigt tillstånd. Nackdelen med funktionsmaterial r är att de samlar på sig salter som efter några dagar kan ge skavsår. Bomull är sämst eftersom det suger upp fukt. Mellanlagret kan vara kläder i ylle eller syntet. Överdragskläder i ett vindtätt och vattenavstötande material, typ goretex.

Bygga bo
På vintern:
Gräv en grop i snön och utnyttja dess isolerande förmåga. Det går också bra att skrapa ihop en snöhög som får frysa ihop och sedan gräva ut en snögrotta. Om det finns träd kan man bygga ett skydd med ris och förstärka med snö. Tanken är att få det så bekvämt som möjligt med minsta möjliga ansträngning.

På sommaren: Använd en sluttning eller träd som en naturlig vägg. Bygg den andra väggen av sly och grenar. Granris på taket håller tätt för ett lätt regn. På en risbädd av torrt granris sover man också gott. Finns torr mossa att tillgå blir det ett mjukt liggunderlag.

Så slipper du vätskebrist
Vatten kan man bara bära med sig i begränsade mängder. På vinter är det enklast att smälta snö. Är det barmark kan man dricka vatten från de flesta sjöar i Sverige. Är du osäker på kvaliteten kokar du vattnet.

Ät vad naturen bjuder
Naturens skafferi har en del att erbjuda. Rötter av hundkäx kan ätas direkt eller tillagas för att få energi. Även hänglav innehåller kolhydrater. Te av tallbarr är en god varm dryck. Bär av olika slag och nypon och kråkbär, är en energikälla att räkna med även om de är frysta. Innerbark, det som under kriget blandades i brödet, är ännu ett exempel på födokälla.

Men man behöver inte vara så renlärig och avstå mat. Att laga mat över öppen eld är en härlig upplevelse. Det som begränsar är hur mycket du orkar bära med dig.

Eriks 5 i topp

Packningslista i prioritetsordning

  1. Sovsäck
  2. Skidor
  3. Kniv
  4. Spade
  5. Kokkärl
Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies