Fråga oss här!
Vi erbjuder

Så blir du en attraktiv arbetsgivare

Varumärket blir allt viktigare när organisationer ska attrahera, rekrytera och behålla personal. En nyckel är att kommunicera vart företaget är på väg.

Publicerad: Uppdaterad:

Det är ingen tillfällighet att Google och Ikea år efter år hamnar i topp på listan över populära arbetsgivare. De är starka varumärken hos konsumenterna. Men det räcker inte. De jobbar också målmedvetet med att locka de bästa medarbetarna.

– Unga väljer inte bransch, utan de väljer varumärke och vill ha roligt på jobbet. Miljön ska vara kreativ och utvecklande, säger Anna Dyhre, författare till boken Employer branding - Allt du behöver veta för att bli en attraktiv arbetsgivare.

Hon talade på Naturvetarnas Leadership Friday under hösten och har jobbat med att hjälpa arbetsgivare att bli mer attraktiva.

– Matchningen på arbetsmarknaden har blivit en flaskhals. Sex av tio företagsledare har svårt att hitta rätt kompetens.

Kvar på fabriken

Anna Dyrhe menar att många sitter fast i det gamla industrisamhällets syn på arbete.

– Trots att vi har gått igenom en teknisk revolution med möjlighet att jobba när vi vill och i stort sett var som helst, så är många kvar i fabriken med arbetstider mellan nio och fem. "Aldrig vill jag att jobbet stör mig en lördag"' är en inställning som är på väg bort.

Hon förklarar att det är friheten och att ha roligt på jobbet i samspel med sina kollegor, som attraherar.

– Dagens medarbetare är ambitiösa men är inte beredda att lägga all sin energi på arbetet. Man jobbar istället smart och vill ha en smart organisation. Jag tar gärna samtal på kvällstid om jag får göra bankärenden och annat på dagen.

Det osynliga kontraktet

Det handlar om att ge och ta, det så kallade osynliga kontraktet, som också tillåter privat mejlväxling och uppdatering på Facebook.

– Har du tråkigt på jobbet, byt arbetsgivare. Enligt Trygghetsrådet får nio av tio nytt jobb efter uppsägning och åtta av nio får ett jobb som de trivs bättre med än innan.

Hur lockar man nya medarbetare och får dem att stanna?

– Som arbetsgivare måste man jobba målmedvetet med det, som är kopplat till vart företaget är på väg. Det duger inte med flashiga PowerPoint-bilder. Medarbetarna måste förstå visionen och vilken roll de har för att uppnå den. Att jobba för ett högre mål, som ett hållbart samhälle kan vara en sådan vision.

Anna Dyhre lämnar inget åt slumpen, utan uppmanar till att se över hela livscykeln för en anställd. I det ligger att ha en fungerande introduktion och se till att medarbetaren får chans att utvecklas.

– Ända sedan barnsben har dagens unga medarbetare blivit utvärderade och fått individuella utvecklingsplaner. De är vana vid att få beröm och vill fortsätta få feedback. Ge dem den feedback de vil ha, genom mentorer, chefer och individuella utvecklingsplaner.

Happy exit

Hon förklarar att mer feedback leder till att de som inte passar in på en arbetsplats går vidare, vilket i grunden är bra. Fel man på fel plats skapar inte bara frustration för individen, utan för hela arbetsplatsen.

För att attrahera och behålla kompetens måste man klargöra organisationens identitet, profil och image.

– Det handlar om hur medarbetarna ser på organisationen, hur vi vill uppfattas och hur vi uppfattas av omvärlden. När de överlappar varandra ger de en bild av organisationen som stämmer överens på både insidan och utsidan.

Ikea är ett bra exempel på tydlighet i identitet, profil och image. Eftersom företaget står för sparsamhet vet den som söker jobb där att lönen inte är så hög, som kund blir man inte sur för att man får sätta ihop sin hylla själv eftersom det sparar pengar till mig.

– Alla passar inte på Ikea, genom att vara tydlig får man rätt medarbetare.

Anna Dyhre påpekar att engagerade medarbetare är de bästa ambassadörerna. Det gäller också de som lämnar. Hon använder begreppet happy exit, där den tidigare medarbetaren kan tala gott om arbetsgivaren.

– Den egna webbsidan är viktig när organisationen ska kommunicera med omvärlden. Folk litar mer på vad andra säger och skriver i sociala medier och på andra webbplatser.

 

Vad fick du ut av seminariet?

Eva Lundqvist, chef för den internationella projektorganisationen på Trial form support, TFS

– Jätteroligt och upplyftande att höra om ett nytt tänk kring varumärken.

Vart är ni på väg?

– Vi ska växa i USA och Europa genom att ha lokal anknytning. Så våra mäl är väl kända.

 
Rebecka Strandberg, mediechef på Lab Tech Magazine

– Hur viktiga de anställda är för varumärket. Man representerar företaget även utanför jobbet, som på en middag med vänner.

Vad har ni för mål?

– Vi ska vara ledande i Sverige inom branschinformation. Vi är inte bara en tidning, utan har breddat oss och arrangerar event.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies