Vi erbjuder

Månadens fråga: Vilket är ditt bästa tips för att må bra i höstmörkret?

Den biologiska klockan rubbas under den mörka årstiden. Vissa blir deppiga, medan andra tänder ljus och skapar mys. Nu vill vi veta vad du gör för att hålla humöret uppe.

Publicerad: Uppdaterad:

Läs expertens råd.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

IcyY 2013-11-18

Jag köpte en dagsljuslampa, 5700 kelvin. Har den som köksbelysning, äter frukost, middag och sitter i detta ljus och arbetar under kvällen. Känner mig lite piggare på morgonen. Köpte också en till min trötta dotter, hennes förändring var mycket markant gick från puppa till långsam larv och är nu en pigg flygande fjäril.

Cajsa 2013-11-10

En aldrig så kort promenad på lunchen varje dag hjälper bra. Tar man liksom jag ut stress via dålig sömn kan det vara svårare att sova på vintern. Det är mörkt både när man åker till jobbet och när man åker hem. Dygnsrytmen för kroppen blir otydlig och mot det tycker jag en lunchpromenad hjälper.

Harriet 2013-11-10

Äntligen sliper man kolla väderlekssajterna och kan tända massvis med stearinljus och bara mysa.

Bo 2013-11-09

För nattarbetande är problemet omvänt. Man skall undvika starkt solsken, som förstör fysiologisk anpassning till sin förskjutna rytm 12 tim ca. Mina kollegor börjar må bra i oktober. En forskare skrev att stavarna ingår i mekanismen, vilket jag trott på, men jag tar gärna emot synpunkter och erfarenheter. MVH Bo

Eva Grundelius 2013-11-08

Bor i Umeå, vilket betyder att om vi inte har snö i december och det regnar släcks inte gatlysena på hela dagen, det är mörkt dygnet runt. Hade stora problem innan jag skaffade en riktigt bra ljusterapilampa. Här gäller det att välja rätt, de flesta ljusterapilampor är för svaga eller har fel kvalitet på ljuset. Rekommenderar Innosol Mesa som har 2 st 80 W lysrör av rätt kvalitet och en sån kostar runt 4000 kr men det är det definitivt värt. Jag har den på skrivbordet, snett framför datorn - och mår numera toppenbra hela den mörka årstiden.

Lena 2013-11-08

Promenader så ofta jag kan.Mycket frukt,bär och grönt varje dag.Bra böcker och teater, musikaler med goda vänner.

Albert 2013-11-08

En god bok och en bra Whiskey eller tvärtom är mitt recept mot höst depp.

Birgitta 2013-11-08

Jag startar morgonen med en hundpromenad i rask takt oavsett väder. Det blir en fin start på dagen både för kropp o själ.

Sofia 2013-11-07

Edvard Anderssons växthus är obligatoriskt minst ett besök per vinter. Både ljust, varmt och fullt av dofter, uppfriskande för alla sinnen! Om det ej är möjligt, egentid på närmaste simhall med bastu. Men allra bäst är en resa till soligare breddgrader, en långweekend i november räcker för hela vintern.

Eva Grundelius 2013-11-07

Bor i Umeå, vilket betyder att om vi inte har snö i december och det regnar släcks inte gatlysena på hela dagen, det är mörkt dygnet runt. Hade stora problem innan jag skaffade en riktigt bra ljusterapilampa. Här gäller det att välja rätt, de flesta ljusterapilampor är för svaga eller har fel kvalitet på ljuset. Rekommenderar Innosol Mesa som har 2 st 80 W lysrör av rätt kvalitet och en sån kostar runt 4000 kr men det är det definitivt värt. Jag har den på skrivbordet, snett framför datorn - och mår numera toppenbra hela den mörka årstiden.

Anna 2013-11-07

En stunds qigong på morgonen för att vakna ordentligt och ett pass på kvällen för attt få en djup sömn. En gammal kinesisk rekommendation är att följa med årstiden, på hösten genom att gå och lägga sig tidigt och även stiga upp tidigt.

Linn 2013-11-07

Äta mat som jag mår bra av plus frukt och godis då och då. Tända värmeljus, spela bra och hög musik. Kolla på svtplay, hyra filmer, läsa en bok. Jag promenar också fram och tillbaka till jobbet, drygt 6 km, året om så det får mig att piggna till lite på morgonen.

Jens Råberg 2013-11-07

När jag bodde i Umeå använde jag en bygglampa som jag ställde upp mot mig själv och det vita taket på morgonen, så att kroppen skulle förstå att nu ÄR det morgon.

Helene 2013-11-07

Jag drar inte ner persiennerna när jag lägger mig. Då känns det inte så mörkt när man vaknar och det är lättare att stiga upp. Det gör sitt till att jag kan styra arbetstiden och jag brukar unna mig att komma en halvtimme senare, då har det blivit lite ljust när man tar cykeln till jobbet. Funderar på en sån där ljuslampa när det blir mörkare.

Ala 2013-11-07

Sov mycket. Fasta. Ät LCHF. Möt mörkret utomhus!!

Erik 2013-11-07

Första 15 minuterna på jobbet varje dag under den mörka årstiden sitter jag vid min ljusterapilampa och jobbar vid datorn. Allt fler på jobbet har skaffat en egen och det fungerar. Lätt märklig känsla i början men det har avsedd effekt. Som naturvetare har jag självklart kollat upp mekanismen bakom och det finns god vetenskaplig grund att hävda att det fungerar. Med rätt våglängd och rätt intensitet samt rätt tid på dygnet blir man helt plötsligt såväl gladare, piggare och allmänt trevligare.

Jannike 2013-11-07

Jag försöker tvinga mig till Friskis och Svettis för genom träning blir vi piggare. Sen försöker jag äta gott och unna mig ett glas vin en vardagskväll bara för att jag kan!

Per 2013-11-07

Jag försöker också gå ut en sväng varje lunch, det känns betydelsefullt.

Raija 2013-11-07

Om du inte hinner ut på lunchen så skaffa en pannlampa! Det är härligt på spåret på kvällen med en pannlampa - som in en egen ljusbubbla!

majagleta 2013-11-07

Rikligt intag av choklad spritt under dygnet. Thé och digestive med smör och ost funkar också och diverse tilltugg och trevliga tv program. Varma lyxbad.

Lena 2013-11-07

Det är inte alltid jag lyckas, men en stund i dagsljus är faktiskt oöverträffat bra. Kanske en aldrig så kort lunchpromenad?! Att sparka i höstlöv får mig på gorr humör :-)
Kommentera