Vi erbjuder

MÅNADENS FRÅGA: Borde bensinpriset höjas till 25 kronor?

Nästa vecka kommer FN ut med en ny klimatrapport. Ett budskap lär bli att utsläppen av växthusgaser måste hejdas. Ett styrmedel för att få fram förnybara bränslen är att höja priset på fossila bränslen. Tycker du att det är rätt väg att gå?

Publicerad: Uppdaterad:

Läs vad KTH-professorn i miljöstrategisk analys tycker.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Strajder 2013-09-26

Varför bry sig? Bensinen har ju alltid varit för dyr för gnällspikarna, men de skulle aldrig sätta tanten bakom ratten och skjuta på statussymbolen med handkraft i en dryg mil för den summan. Det är ju bara att välja, inte pris, utan beteende i flera avseenden hur obekvämt man än tycker att det kan vara. Annars kan man ju rycka på axlarna och acceptera att mänsklighetens era på jorden bara ska vara en grisblink i universums historia och har vi lite tur så klarar sig vår generation, så varför bry sig.

Elsa 2013-09-24

Borde man inte börja med att beskatta flygbränslet? Är det rimligt att kunna flyga till olika destinationer i Europa för så lite som några hundralappar. Ska de med låg inkomst på landsbygden använda den omhuldade "valfriheten" till att säga upp sig för att de inte har råd att åka till arbetet.

Åsa 2013-09-24

Ja, men inte utan att samtidigt satsa på alternativ i form av andra bränslen och bättre möjligheter att leva och verka på landet och i glesbygd. Dvs en regionalpolitik som främjar arbetstillfällen, service, kollektivtrafik och infrastruktur i hela landet, inte bara i större städer.

Kristoffer 2013-09-24

Jag föreslår att bensinskatten varierar som en funktion av hur tätbebyggt området kring den aktuella bensinstationen är. Dvs, Alla mackar får sin egen prissättning och bensinen blir dyr i större städer och billig på landet. Alla blir glada, även miljön.

Bo 2013-09-23

Metan är ju en mycket värre växthusgas än koldioxid. Största metankällan är risodlingar, så lägg en skyhög skatt på ris, eller förbjud helt enkelt risimport till EU.

Inga 2013-09-23

Det vore vansinne att höja priserna ännu mer. Det är redan nu alldeles för höga reskostnader. Alla har inte möjlighet att ta sig hemifrån med kollektivtrafik. Vad det gäller kollektivtrafiken så verkar deras biljettpriser följa alla höjningar av bensinpriset, även om de kör på biogas. Priserna för etanol ökar också i takt med bensinpriset. Skatten på fossila bränslen är redan idag fruktansvärt hög och måste ge betydande intäkter till statskassan. Det finns idag flera alternativ till fossila bränslen, men det saknas intresse att utveckla dem och släppa ut sådana bilar på marknaden. Vätgas är ett högintressant exempel. Men, om vätgasbilar kom ut på marknaden - vad händer då med statens ekonomi? Svar på Ekologens inlägg; matproduktionen måste ses i helhetsperspektiv. Köttproduktion i form at dikor är ekologiskt viktig och de ges ingen kraftig utfodring, men håller däremot landskapen öppna och ger livsrum åt många arter som annars dör ut. Mjölkproduktionen är mer intensiv, men även där går ungdjur och sinkor och betar ängs- och hagmarker. Det största boven vad gäller metangaser är risodlingarna, något som aldrig diskuteras.

Lillemor 2013-09-23

Nej! Det slår för hårt mot landsbygden. Det finns inte allmänna kommunikationer utan man måste använda bil för att kunna ta sig till arbete, affärer etc. Höjs bensinpriset till 25 kr så går det inte att bo kvar på landet då det inte finns någon möjlighet att komma någon vart utan bil.

Realisten 2013-09-23

Åh! Vad bra förslag! Men det måste vara i kombination med en massa morötter! Så som elladdstoplar, elbils-rabatter från staten o dyligt! Klockrent! Det är dags att gå före o visa vägen! Vi kommer vinna på detta i längden för då har vi ställt om vår koldioxidsnåla ekonomi och kan då exportera våra nya gröna kompetens! Kör på, var inte så fega!

Ekologen 2013-09-22

En höjning är nödvändig, på alla transporter, inte bara på bensindriven sådan, men den ska inte chockhöjas, men tas i gedigen takt. Dock bör man också, eller framför allt, höja skatt på köttprodukter, eftersom köttproduktionen i världen släpper ut mer växthusgaser än alla samlade transporter i världen (för siffror, se FN-rapporten "Livestocks Long Shadow). Den industrin är dessutom en av de mest miljöförstörande på andra områden och alla nivåer. Så lägg krutet där, höj långsamt priset på icke förnyelsebara transportdrivmedel, och kompensera genom att grönväxla så att miljövänliga drivmedel blir billigare, och kollektivtrafik blir gratis. Lägg en stor pott av pengarna till teknikforskning för förnyelsebara tekniker också.

Gabriel Jonsson 2013-09-22

Nej! Satsa hellre på trängselavgifter på orter där kollektivtrafiken är ett bra alternativ. Då slår det på oss som har en möjlighet att välja färdsätt istället. Och går något åt priset på tågbiljetter så det inte är billigare att ta bil eller flyg när man ska åka långt.

Martina 2013-09-21

Absolut! Både miljön och vår hälsa skulle må bra av det. Lägg samtidigt mer resurser på bättre kollektivtrafik!

P-G Fahrbring 2013-09-21

Bra förslag Det är de korta och i allra flesta fall okynneskörningar som måste minskas. Alternativa transportmedel måste gynnas t.ex. lokala färdmedel, cykling. Satsa pengar på fler, bättre och säkrare cykelvägar, staten bör subventionera bussåkandet. Samtidigt skall alternativa energiformer prioriteras framför fossila, vindkraft, biogas, solkraft m.fl. Tänk bara på att medeltemperaturen i fjälltrakterna har ökat med 2-5 grader sedan 1961 ( Enligt undersökning av SMHI)

Bob 2013-09-20

Nej, se till att lägga miljarderna som redan finns på att utveckla alternativa bränslen istället.... Tex tunneln under stockholm, vad tror ni inte dom pengarna skulle kunna åstadkomma om rätt företag fick använda dom för produktutveckling...för två miljarder får man ett rejält bidrag till en bra processanläggning för grön energi... Varför inte stödja det som kommer att ta oss ur fosilberoendet..., nä de är för enkelt.....straffa inte folk för att dom måste köra barnen till skolan/dagis. Jag kör två mil extra varje dag för skola/dagis, + 6 mil till jobbet tur o retur...o inga alternativ..

Lars L 2013-09-20

Varför inte helt enkelt förbjuda bilar, flygplan och andra transportmedel? Glöm bara inte att informera alla globala och andra företag att deras anställda inte kan ta sig till jobbet och ej heller kunna vara transportabla/rörliga i jobbet längre! Vi har sedan länge byggt upp en värld där de allra flesta faktiskt är beroende av dessa transportmedel och för att minska utsläppen krävs helt andra och mycket mer övergripande lösningar. Tänk om alla kunde jobba hemifrån alltid!!!

Albert 2013-09-20

NEJ Förutom att jag är emot tvång. Så håller dessa hittepå priser håller redan på att knäcka min ekonomi. Det snart inte lönt att åka till jobbet längre. Miljömuppar som bor i storstan måste begripa att det finns folk som bor på landet där det inte finns tunnelbana etc. Nej en sådan åtgärd drabbar bara fattiga, de rika fortsätter ju åka bil. Tvångsåtgärder förresten; varför inte göra en omvänd Pol Pot med engång? Tvångsförflytta alla människor till innerstan? (Södermalm?)

Joachim 2013-09-20

Jag instämmer med Bengt. Och alla vi som flyger rund i världen på konferenser och möten. Använd webbmöten istället!

Nora Sandström 2013-09-20

Ingen i min familj har någonsin haft bil. Min gammelmoster som blev 90 år bodde på landet hela sitt liv utan bil. Det går om man planerar. Bilen är bekväm men inte nödvändig. Jag har heller aldrig flugit utan åker tåg eller båt när jag skall utomlands, trots att det är mycket besvärligare. Varför är det så många som lägger ner så mycket energi på att "bevisa" att det inte finns någon global uppvärmning? Är det för att man inte vill ändra sin livsstil eller är det för att man vill ha rätt mot "etablissemanget"?

Mattias Göransson 2013-09-20

Koldioxidskatt bör tas ut på *alla* fossila bränslen - eftersom all koldioxid påverkar klimatet oavsett varifrån den kommer! Ett bättre sätt att styra om just bilarnas utsläpp är att lägga om bilskatten så att bränslesnåla bilar betalar mindre och törstiga mer Själv bilpendlar jag f.n. 25 mil/dag och min nuvarande bil drar *hälften* så mycket som den jag hade förut (båda är/var lika stora "svenssonbilar" från VW).

HåWe 2013-09-20

Javisst! Inte som enda åtgärd utan som en av många. Argumenten mot i denna debatt verkar handla om att landsbygd och småorter platser är som man vill/måste åka ifrån varje dag. Måste det vara så? Och vad händer i så fall med dessa platser när bensinen kostar 250 kr/l för att den håller på att ta slut? Det finns mycket att vinna, inte minst för klimatet, om fler på landsbygden också jobbade på landsbygden. Tänk om landsbygd och småorter kunde erbjuda arbetstillfällen, infrastruktur, skolor, affärer etc istället för bara en plats att sova på.

HåWe 2013-09-20

Javisst! Inte som enda åtgärd utan som en av många. Argumenten mot i denna debatt verkar handla om att landsbygd och småorter platser är som man vill/måste åka ifrån varje dag. Måste det vara så? Och vad händer i så fall med dessa platser när bensinen kostar 250 kr/l för att den håller på att ta slut? Det finns mycket att vinna, inte minst för klimatet, om fler på landsbygden också jobbade på landsbygden. Tänk om landsbygd och småorter kunde erbjuda arbetstillfällen, infrastruktur, skolor, affärer etc istället för bara en plats att sova på.

Kerstin 2013-09-20

Det är svårt att se hur hela Sverige skall kunna leva om man ensidigt höjer bensinpriset. Vad händer då med landsbygden? Alla bor inte i tätorter (städer) med tillgång allmänna kommunikationsmedel eller till alla nödvändiga funktioner. Mindre tätorter saknar exempelvis sjukhus och andra har inte ens tillgång till läkare. Och ska alla barn och ungdomar på landsbygden uteslutas från föreningsaktiviteter. Hur är det med dieselpris, etanolpris och gaspris? Även dessa påverkar miljön negativt. Ingen gasdriven bil går endast på biogas och även etanolen har stor påverkan, framför allt i produktionsstadiet.

JL 2013-09-20

Ja det tycker jag! Inte bara miljön som påverkas utan även vår hälsa. Lägg samtidigt mer resurser på bättre kollektivtrafik!

PH 2013-09-20

Nej! Hur ska man då ta sig till jobbet, jag börjar 4.30 på måndagar och har 4 mil till jobbet, finns ingen kollektivtrafik som börjat gå då..

Elisa 2013-09-20

NEJ, satsa istället på att fasa ut bensinen o gå på biltillverkarna istället. Håller med tidigare att de som kommer att drabbas är de som bor där det inte finns fungerande kollektivtrafik.

Jens Råberg 2013-09-20

Både bensin och diesel behöver vara så dyra att de inte köps för att vi ska behålla ett klimat som vi kan leva i. Självklart skulle vi också behöva stoppa själva uppgrävningen och uppumpningen av fossila bränslen. Det är för sent för att göra något i stället för något annat. Vi behöver göra allt! En bieffekt av ett högre bränslepris kan bli att lanthandlar kommer tillbaka när det är dyrare att åka in till centralorten.

Ewalena 2013-09-20

NEJ!!!! Ni som tycker så måste antingen bo i storstäder med väl utbyggd kollektivtrafik eller så högavlönade att det inte gör stora hål i er plånbok att köra till jobbet. Vi som bor i övriga landet behöver våra bilar, så straffa inte bara bilägarna. Se till så att våra bilskatter går till det dom ska istället.

Urban W 2013-09-20

Ja!! Är själv beroende av två bilar i vårt hushåll, men fanns det ekonomiskt överkomliga alternativ till fossila bränslen så skulle vi gladeligen övergå till det, t.ex. biogas. Men för att lyckas måste styrmedel och skatter läggas så att det premierar önskvärt och straffar icke önskvärt beteende. Men för att minska vår klimatpåverkan generellt måste vi även se över hela vårt konsumtionsmönster och hur vi har byggt upp samhället idag, som någon tidigare var inne på, minska vår konsumtion, t.ex. äta mindre kött, minska mängden långväga fossilbränsleberoende transporter, köpa mindre prylar, minska mängden människor på jorden m.m. och sist men inte minst ha handlingskraftiga politiker som förstår komplexiteten i problemet och som som vågar tänka i nya banor. Att prata om ständig tillväxt ur det vanliga perspektivet håller inte!!

Camilla 2013-09-20

Nej, Förbjud persontrafik i stadskärnor och tvinga folk att börja cykla eller åka kommunalt istället. Vårt levnadssätt behöver förändras och att höja bensinpriset slår snett i landet.

Bengt 2013-09-20

Det behövs inte så mycket högre pris än vi har idag. Någon eller några kronor till så kommer alternativen i form av biogas, etanol, metanol, RME och FAME, men framförallt hydrerade vegetabilisja oljor, t.ex. tallolja, rapsolja, animaliska fetter, laxolja, osv kommer då att bli lönsamma att blanda i diesel och/eller bensin - och om det är lönsamt, vad gör oljebolagen då? Jo, då sätter de igång och tillhandahåller de alternativa drivmedlen.

Daniel Otterholm 2013-09-20

Nej, av anledningar som redan nämnts.

Oscar 2013-09-20

Varför skulle oljebranchen bry sig om att priserna höjs till 25 kr de får ju fortfarande samma pengar för sin produkt. Kan oljebolagen inte istället titta igenom sina patentbanker och kolla om det finns några bra alternativa bränslen. Det kommer att krävas bättre sammarbete mellan länder och multinationella bränsle och fordonstillverkare inte högre priser för konsumenterna. Finns det inga alternativ att byta till vad är det då för vits med att höja priset (förutom att staten tjänar en massa miljader på skatten)?

Ewa 2013-09-20

Initialt känns inte det som vettigt att chockhöja priset på fossilbaserade bilbränslen. Bättre då stimulera omställning med mera subventioner till bilar som har helt alternativa drivmedel. Ännu så länge har dessa ytterst liten del av privatbilmarknaden. De flesta el och gasbilar är idag tjänstefordon, privata såväl som offentliga sektorn. Mera morötter till att byta ut fordonsparken helt enkelt...

Annelie 2013-09-20

Nej, det är den enkla vägen att gå. Alla vi som inte har allmänna kommunikationer att tillgå blir lidande. Jag har 6 mil enkel väg till jobb och varken tåg eller bussar fungerar. Tycker istället att man ska koncentrera sig på lastbilstrafiken och industrin.

RU 2013-09-19

Inte rimligt för de som inte bor där det finns kollektivtrafik som fungerar. En buss per timme under rusningstrafik och 2-3 gånger per dag helg samt sista buss 22;00 gör att man är totalberoende av bilen.

Peter 2013-09-19

Absolut! Höj ordentligt och lägg pengarna man får in på utveckling och distribution av förnybara bränslen och/eller el-drift. Jag kör själv på biogas sedan flera år tillbaka, och det fungerar utmärkt.

Catarina 2013-09-19

Ja! Vi borde pröva allt i det här läget.

T Belenos 2013-09-19

Om vi vill fortsätta att bygga på de miljöbelastande storstäderna så ska vi givetvis chockhöja bensinpriset. Men om vi vill skapa mermiljövänliga småstäder och landsbygder så är det en dålig idé. FN’s klimatrapport bygger på spekulationer och datamodeller inte på forskning som de säger och jag har aldrig sett några underskrifter som tyder på att IPCC har stöd av forskare. Däremot tyder det mesta på att deras klimatmodell har kollapsat med en 17årig stagnation. Vi behöver växla om till ett resursperspektiv som tar hänsyn till hela samhällets omställning och hållbarhet, inte bara transporter!

CINUS 2013-09-19

Var f-n är skatten på flygbränsle ? Varför ska de rika, politiker m.m. inte stå för de enorma utsläpp som deras i många fall helt onödiga flygresor bidrar med till miljöbelastningen ?

Lalead 2013-09-19

Hej! Ett alternativ kan ju oxå vara att ställa om till icke fossilt bränsle för explosions-motorerna. Som gas lr syntetdiesel. Gas finns ju redan å breder ut sig. Ett miljövänligt alternativ. När jag kör på rötgas sprider jag 10 gramkilometer sett ur en livscykelanalys' persepktiv. Lasse

Josefine 2013-09-19

Om en sån åtgärd ska ha någon som helst mening så måste den genomföras i åtminstone hela EU. Om bara Sverige höjer till 25 kr/l så tjänar visserligen staten pengar men positiva klimateffekter uteblir. USA, Ryssland, Indien, Brasilien och Kina kommer med säkerhet inte att dra med. Om man genomför en sådan åtgärd inom EU måste man även differentiera mellan stad och landsbygd. Bensinen måste vara dyrast i centrala Stockholm, Göteborg och Malmö och eventuellt i andra större stadskärnor, för att i en fallande radie ut mot landsbygden bli billigare ju längre ut man kommer. Till exempel... Givetvis finns det andra åtgärder som man bör vidta samtidigt. Annars kommer bilisterna, dvs medelsvenssons, bli förbannade. Industrin måste dra sitt strå till stacken.

Johan 2013-09-19

Bra idé! Men räcker det?

Kristoffer 2013-09-19

Jag tycker man borde höja skatten på kött före skatten på bensin, för miljöns skull.

JB 2013-09-19

Absolut. Börja med att höja till 15 kr i alla länder i världen. Sen till 25 nästa år. Funkar nog bra. Säkert inga protester :). Alla accepterar det nog gladeligen. Säger jag som åker buss nästan alla dagar. Skämt åsido, tror inte på att Sverige höjer ensamt och sen tror att alla följer efter. Sen måste man nog erbjuda något i gengäld som t ex gratis kollektivtrafik och generösa rabatter för dem som inte kan använda kollektivtrafik.

Bengt 2013-09-19

Bilen är en livsnödvändighet för otroligt många människor- drastiska prisjusteringar kommer att få återverkningar v.g glesbygd, arbetsmöjligheter ,socialt samt ökade skillnader mellan individer p.ga ekonomiskt ställning. VARFÖR diskuteras aldrig flygets påverkan? Är det rimligt med tanke på miljöaspekter att förvänta sig att kunna flyga till Thailand 1-2 ggr/år för att bada?

Håkan 2013-09-19

Viktig fråga då klockan slagit tolv vad gäller utsläpp av växthusgaser. Problemet med att höja priset på drivmedel är att det slår hårt mot landsbygden då det idag inte finns gångbara alternativa drivmedel. Statlig satsning på utbyggnad av miljövänlig infrastruktur och klara riktlinjer för forskning och utveckling är den väg som är möjlig utan att slå undan fötterna på människor som bor utanför storstadsregionerna.

PME 2013-09-19

tycker absolut att bensinpriset borde höjas till minst 25 kr/litern. Ta också bort skatteavdragen för bilresor och subventionerna till tjänstebilarna. Det är ju inte bara avgaserna som förstör vår luft utan också buller och all asfalt som ger en tråkig miljö. Om folk går/cyklar till sin arbetsplats/hållplats får de dessutom bättre hälsa. Priserna på kollektivtrafiken borde samtidigt sänkas kraftigt. Alla miljöbilspremier till bilar som går på fossila bränslen borde tas bort hur snåla de än är, annars får vi aldrig någon omställning till miljövänligare fordon.

Joakim 2013-09-19

Absolut inte! En första förutsättning är förstås att man tror på att de utsläpp av koldioxid som sker påverkar klimatet globalt. (Låt oss göra det för det här svarets skull.) Att då tro sig kunna reglera detta med en styrning av den lilla svenska privatbilismen är att sila mygg och svälja kameler! Men det är ett karakteristiskt tecken för den svenska miljödiskussionen; man tar sig an de små lätthanterliga frågorna och sopar de stora under mattan eftersom de är så mycket svårare att lösa. Men genom att återigen ge sig på en grupp som inte har någon stor lobbyorganisation bakom sig så har man i alla fall "bevisat" att man "gör något". HAr nyss själv suttit i milslånga köer, tre filer på Autobahn... Att tro sig kunna ändra något genom att marginellt påverka den svenska bilismen är inget annat än (som vanligt) politiskt trams!

Larso 2013-09-19

NEJ!!!
Kommentera