Fråga oss här!
Vi erbjuder

DUELLEN: Ger 5:2-dieten bättre hälsa?

Dieter som påstås leda till bättre hälsa avlöser varandra. 5:2 är den senaste i raden. Viktcoachen är entusiastisk, medan dietisten är skeptisk till att banta under två av veckans dagar.

Publicerad: Uppdaterad:

NEJ

Anna Ottosson, dietist, grundare och vd i Foodpower

 

1. Vad är bäst med 5:2-dieten?

Jag såg dokumentären om 5:2 dieten i våras med stort intresse. Ord som hälsorevolution och "2013" årets hetaste diet. Jag ser 5:2 metoden främst som en teknik för att äta mindre kalorier. Alla vägar till viktnedgång går via mindre kalorier. Vad som är viktigt att komma ihåg är hur länge man följer metoden. Utmaningen i all viktminskning är följsamheten i metoden. Livslängden för den här dieten tror jag är kort.

 

2. Finns det risker?

Det finns tydliga paralleller till ätstörningsbeteende. Att kallsvettig och blek svälta sig och få tips på hur man står ut med sin hunger skapar ett osunt förhållande till mat. Bantningskulturen är utbredd och det kryper ner i åldrarna. Vi människor är gjorda för att äta. Mat är njutning och för kraftfullt för att jag ska avstå. Jag tror på att äta mat som ger kraft och som förebygger sjukdomar och som får oss att leva det liv vi önskar.

 

3. Kan dieten förlänga livet?

På möss men det återstår att bevisa om det även gäller på människor. Om man är intresserad av att påverka sin livslängd skulle jag rekommendera att titta på befolkningar som blir exceptionellt gamla i de så kallade "blå zonerna", till exempel Sardinien och Okinawa. Där äter man fiberrika grönsaker, bladgrönsaker, tofu, mer fisk än kött, fullkornscerealier. Att man rör på sig mycket, stressar lite och ingår i ett tydligt socialt nätverk påverkar också åldrandet.

 

4. Minskar risken för cancer och alzheimer?

Det finns belägg för att energi- och proteinrestriktion hos människan reducerar sjukdomsriskerna som till exempel cancer. Men det finns även mycket forskning kring hur man kan äta för att förebygga cancer.

 

5. Går det lika bra att minska energiintaget?

Ja! En studie som hänvisas i boken 5:2 dieten ger ungefär samma resultat på intermittent och kontinuerlig energirestriktion. Ingen statistisk signifikans. Det sågs förbättringar i båda fallen. Det fanns ingen skillnad i viktminskning eller minskning av fettmassa mellan kontinuerlig energiminskning och intermittent.

 

 

JA

 

Marie Tegnér, viktcoach på tidningen Måbra

 

1. Vad är bäst med 5:2-dieten?

Den är enkel att följa och kräver inte några särskilda hjälpmedel eller livsmedel. Jag vill inte kalla det för en diet utan snarare en metod eftersom den enbart talar om hur du kan fördela och eventuellt begränsa ditt energiintag. Du ska inte utesluta eller begränsa vissa livsmedel. Du behöver inte svälta eller ställa in dig på att aldrig få njuta av god mat och dryck. Två dagars halvfasta kombineras med ett helt vanligt ätande.

 

2. Finns det risker?

Det finns inga kända risker, men man brukar inte rekommendera barn/ungdomar, underviktiga eller personer som har kända ätstörningstendenser att följa metoden. Har man en diagnostiserad sjukdom bör man tala med sin doktor innan man börjar använda metoden. En annan tänkbar risk är att du tillåter dig mer onyttigheter under de så kallade ätdagarna, vilket kan förstöra de goda resultaten.

 

3. Kan dieten förlänga livet?

Det sägs att man får en ökad insulinkänslighet vilket på sikt kan ge ett stabilare blodsocker. Det finns också studier som tyder på en minskad risk för cancer, hjärt/kärlsjukdom och diabetes. Men här vill jag uttrycka mig försiktigt. Jag är inte medicinskt utbildad utan berättar bara om min subjektiva upplevelse av metoden.

 

4. Minskar risken för cancer och alzheimer?

Jag tror inte att metoden testats tillräckligt länge för att man ska kunna säga att det finns vetenskapliga bevis för något alls. Men jag vet att det nu forskas intensivt eftersom det finns mycket som tyder på att fasta och halvfasta har positiva effekter på människor.

 

5. Går det lika bra att minska energiintaget?

Det beror på om du är ute efter en viktminskning eller enbart de övriga hälsofördelarna som många tror blir effekten av halvfastan. Ur viktminskningssynpunkt kan du följa vilken metod som helst. Det går ju bra att även öka sitt energibehov genom ökad fysisk aktivitet och/eller att öka sin muskelmassa.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör

Kommentarer

Kicki 2013-10-11

En fördel med metoden skulle ju kunna vara att kroppen inte snålställer sig om man äter normalt 5 av veckans dagar jmf med om man är restriktiv med energiintaget alla dagar, givet att man får i sig lika mycket energi med båda metoderna.
Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies