Fråga oss här!
Vi erbjuder

Våga vara smart och lat

När övertiden blir en vana och stressymptomen kommer smygande bör man dra i handbromsen. – Släpp alla måsten för en stund. Smart och lat är stressforskaren Tomas Danielssons devis.
Publicerad: Uppdaterad:

 Att jobba mycket övertid under en vecka eller två är inga problem för de flesta. Att arbeta med deadlines och ha en tydlig målbild och känsla av kontroll är stimulerande.
– Det höjer kreativiteten och ger tanken vingar. Dessutom är det bra för immunsystemet, säger Tomas Danielsson, beteendevetare och aktuell med boken Smart och lat, Norstedts förlag.
Det är när övertiden blir en regelbunden vana som man hamnar i riskzonen. När stressymptom, som huvudvärk, stela axlar och sömnsvårigheter dyker upp är det dags att dra i handbromsen.
–  Man måste ha öar av lugn och annan stimulans att längta efter, som kafferasten med kollegor att skratta med.

Skapa stoppklossar

Återhämtning är nödvändigt för att kunna leverera. Vårt inbyggda batteri måste laddas emellanåt.
– Det är ingen slump att piloter och kirurger bara får jobba en begränsad tid i taget. Naturvetare och andra yrkesgrupper har inte de stoppklossarna, utan måste skapa dem själva.
Han varnar för att sjuttiotalisterna ligger särskilt illa till för att drabbas av stressymptom, med barn som ska hämtas och lämnas.  Båten ska i sjön och sommarstugan ska målas. Samtidigt är båda mitt uppe i karriären.
– Klart att det är ohållbart i längden, särskilt så här års i skolavslutningstider. För att hinna med får man ägna de sena timmarna åt att kolla datorn och besvara mejl. Vem orkar prestera då?

Additionsstress

Tomas Danielsson beskriver det som additionsstress där plikterna på jobbet och fritiden staplas ovanpå varandra.
Det var utifrån de insikterna boken Smart och lat föddes. Men ska man verkligen vara lat?
– Inte i den meningen att vara arrogant, slapp och likgiltig. Det handlar om att få nödvändig återhämtning. Kör så det ryker, men gå ifrån och ta pauser. Ut i skogen
Hans recept är att man då och då släpper alla plikter, slår sig fri och gör det man själv gillar. Det kan handla om allt från att spela badminton med kompisarna och ta en fika till att gå ut i skogen.
– Om man sitter för länge missar man aha-upplevelserna. Ofta är det under promenader eller när man gör något helt annat som idéer föds.

Boka in egen tid

Att boka in varenda minut i sin almanacka är inget som Tomas Danielsson rekommenderar.
– Se till att ha blank tid för oförutsedda händelser, men också för helt egen tid. Missa inte heller att ta ut komptid.
Hur gör jag då med min smarta telefon?
– Stäng av den, jag vill inte ha mejl när jag är ute i skogen. Bestäm dig för att vara avstängd. Visst kan det vara okej att tjuvkika ibland för att stilla eventuell oro, men gör dig inte beroende, säger han och springer ut i det fina vädret med barnbarnet och spelar fotboll.

Testa livscaféet

Passar perfekt för arbetsgrupper på fem till sex personer. Kan göras ett par gånger i månaden. Fungerar även hemma i familjen.
1. Gå varvet runt och berätta hur du mår och vad som är viktigt den närmaste tiden.
2. Gå åt andra hållet och bedöm varandras stressnivå.
3. Fråga om några särskilda åtgärder behövs för att minska stressen.
4. Hur kan vi hjälpa varandra? Den som är mindre belastad utför någon annans arbetsuppgifter.
 

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

G-M 2012-05-29

Ja, det gör jag men vi får inte skriva upp övertid enligt chefen. Arbetet ska utföras och då ska vi lägga in det som flextid, taket för flexen har dock överskridits för länge sedan. Dold övertid med andra ord! Att neka är inget alternativ eftersom det inte accepteras.
Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies