Fråga oss här!
Vi erbjuder

Känn dig trygg med sociala medier på jobbet

Stärk ditt varumärke och nå nya målgrupper – möjligheterna är många för företag och organisationer som finns i sociala medier. Men få chefer vet hur man ska förhålla sig till det på arbetet. Om det pratade mediestrategen och författaren Brit Stakston om på Leadership Friday.
Publicerad: Uppdaterad:

Sociala medier är en arena som allt mer används för kommunikation och marknadsföring av företag och organisationer. Men för en del kan det kännas skrämmande att låta det bli en del av arbetet. 

– Jag tror att vi helt enkelt måste få in det i våra arbetsrutiner, precis som när e-posten kom, säger Brit Stakston, kommunikationsstrateg på JMW Kommunikation, föreläsare och författare till boken Gilla! som handlar om hur man arbetar strategiskt med sociala medier.

Och det märks att det finns ett stort intresse för dagens tema. Seminariet är fullsatt och på första raden har Naturvetarnas ordförande Madelen Nilsson tagit plats.

Låt omgivningen berätta er historia

Sociala medier är kraftfulla verktyg som kännetecknas av att individer uttrycker sig och delar sina åsikter på olika plattformar så som Twitter, Facebook och bloggar.

– Nyckeln och det som gör det här så viktigt är att använda er omgivning till att berätta er historia, att använda vår lust att dela kunskap, åsikter, erfarenheter, värderingar med varandra.

Sociala medier har blivit ett komplement till traditionell media och kommunikationskanaler. Idag har många företag och organisationer hittat nya användningsområden av sociala medier så som kundservice eller kontaktforum. Kunder uppmuntras att ”gilla” informationen eller dela den med sitt kontaktnät.

– Jag deklararerade online och när jag hade gjort det fick jag en chans att berätta det för mitt nätverk på Facebook. På det sättet påminde jag mitt nätverk om att själva deklarera – jag blev en miniinformatör till Skatteverket.

Hur går snacket om oss?

Att vara aktiv i sociala medier ger även en bra fingervisning om vad kunder eller medlemmar tycker om en, förklarar Brit.

– Twitter är den plattform där många journalister och beslutsfattare finns. Där är det lätt att se vad det snackas om och var debatten är på väg.
Själv följer Brit 7000 personer på Twitter.

– Det ger en fantastisk blick av vad snackas det om. Men jag läser så klart inte allt. Jämför det med en fest, då lyssnar man ju inte till alla konversationer. Men jag känner mig trygg med att saker som är superviktiga kommer upp igen.

Ett exempel där Twitter haft en avgörande roll för mediebevakningen är Stockholms finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahls kommentar om att höjningen av SL-kortet motsvarade tre påsar chips (på Twitter även kallat ”Chipsgate”).

Privat vs. professionellt

Men trots möjligheterna med sociala medier finns det på många arbetsplatser en rädsla för hur det kan skada organisationen.

– Chefer måste förhålla sig till att anställda kan passera lojalitetsgränsen. Men självklart är det viktigt att se statusuppdateringar i sin kontext och inte agera på en kommentar som är tagen ur sitt sammanhang.

För att anställda ska kunna förhålla sig till hur de ska använder sociala medier, som privatpersoner och professionella, är det viktigt att förtydliga vilka regelverk som gäller.

– Det går inte att kontrollera vad anställda skriver, men man kan påminna om att det man gör privat kan kopplas ihop med sin yrkesroll om det till exempel bryter mot lojalitetsprincipen.

Ta fram en strategi och riktlinjer

Att finnas i sociala medier är inget självändamål, och för att lyckas är det viktigt att ha tänkt igenom varför ni ska använda sociala medier, och i vilka plattformar ni ska finnas.

– Men kom ihåg att våga justera efter resans väg, detta är inga runstenar. Ni kan alltid anpassa er efter där era målgrupper interagerar mest.

För att du och dina anställda ska känna sig trygga i sitt arbete är det också viktigt att göra en policy med riktlinjer för hur man ska förhålla sig till sociala medier. Fundera på vilka värden ni vill kommunicera till era målgrupper och sätt ton och tilltalsform.

– En annan viktig bit att förstå är hur ni kan jobba  med sociala medier för att stärka alla, och inte bara marknads- och kommunikationsavdelningen. Det handlar om att involvera även experter och sakkunniga i att hantera reaktioner och kommentarer i sociala medier.

Hanteringen av sociala medier måste även in i den strategiska krishanteringen.

– I en krissituation kan man inte be en medarbetare som har Twitterkonto att ensam ta hand om det som skrivs där och tro att det är en separat företeelse, för att sedan ta det på allvar först när Tv4 ringer och ställer er mot väggen.  Det måste in i den strategiska kommunikationsplaneringen.

För att lyckas med sociala medier på jobbet förutsätts att du och dina anställda känner er trygga i hur det ska hanteras. Bjud in till diskussion på arbetsplatsen, erbjud utbildning och inför en timmes ”frågestund” i veckan då kommunikationsavdelningen bistår med råd och hjälp, avslutar Brit.

– Känner ni er redo?

Johanna Rösth

kommunikatör
08-466 24 57

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies