Fråga oss här!
Vi erbjuder

I motgång kliver ledaren fram

I motgång kliver ledaren fram, var den kittlande rubriken på Ewa Braf Norbergs föredrag på premiären för Leadership Friday i april. Chefer i Naturvetarna och fackförbundet DIK fick ett smakprov av den senaste litteraturen i ledarskap, av författaren själv.
Publicerad: Uppdaterad:

Under många år har Ewa Braf Norberg jobbat med individ- och grupputveckling, liksom utveckling av organisationer. Innan dess var det forskning om kompetensförsörjning, lärande och kommunikation som gällde.

Hon pratade om skillnaden mellan att vara chef i medgång och motgång.
– Så länge allt rullar på, kunderna betalar och medarbetarna gör vad de ska, är det inte så svårt att vara chef.

Det är värre när det är uppförsbacke eller när något oförutsett inträffar. Då sätts chefen på prov.
– Förr eller senare kommer motgången och då räcker det inte att styra genom chefskapet. Då kommer de egna drivkrafterna och styrkorna upp till ytan och kan förvandlas till svagheter. Försöker chefen rädda sitt eget skinn eller står chefen upp och är lojal mot arbetsgivaren, kolleger och medarbetare?

Det är i ett sådant läge som det visar sig om chefen också är ledare, menar Ewa Braf Norberg. Lyckas chefen samla trupperna och vinna den gemensamma striden utifrån verksamhetens bästa?
– Det är i krisen som ditt ledarskap prövas. Då kliver den riktiga ledaren fram, medan chefen som inte är ledare gömmer sig i skyttegraven.

Chef eller ledare?

Hon drar en skiljelinje mellan att vara chef och ledare. En chef är formellt utsedd av någon, medan ledaren har fått medarbetarnas förtroende att leda.
Eva Braf Norberg kan utifrån sin forskning och coachning av chefer konstatera att det råder brist på ledarskap på alla nivåer i Sverige i dag. Det är en orsak till att Sverige inte är lika innovativt som tidigare. Resurserna tas inte till vara på bästa sätt.
Ett av problemen ligger i rekryteringen av chefer.
– Att bli chef är ofta ett steg i karriären för experter. Det fungerar för dem som gillar och brinner för att leda och se personalen växa. Men många experter brinner mer för sitt område, och ska ägna sig åt det.
Genom sin forskning har Ewa Braf Norberg mejslat fram egenskaper som gör en bra ledare.
– En sann ledare jobbar genom andra och får dem att prestera över sin förmåga. Kom ihåg att chefens uppdrag är att utveckla en verksamhet.

Stå i rampljuset

Hon menar att alla inte har den synen utan har en egen agenda som går stick i stäv med verksamhetens mål. De vill hellre själva glänsa och stå i rampljuset när det går bra.
– Det finns två kategorier av chefer, säger Ewa Braf Norberg och citerar Hans Cavalli Björkman, som menar att det finns två typer av människor: ”En som gör saker och en som tar åt sig äran. Sök dig till den förstnämnda kategorin, där är det ingen kö.”

Hon förklarar att det finns goda exempel på chefer som tar ett steg tillbaka och låter kolleger synas.
– Men jag möter också chefer som drivs av att få bekräftelse på den egna insatsen och duktigheten. Alla vill bli sedda och uppskattade, men om den egna bekräftelsen blir viktigare än verksamheten så är chefen ute på hal is.

Att trycka ner andra eller att ta åt sig äran för någon annans insats för att framstå i bättre dager är ingen väg till framgång, mer än kortsiktigt.

Självinsikt

För att undvika den fällan och för att utveckla sitt ledarskap måste man känna sig själv.
– Grunden till ett gott ledarskap är självinsikt. Det handlar om hur du som individ fungerar och vad som driver och motiverar dig. Många chefer har inte funderat i de banorna.
Hennes råd är att ta reda på vad som styr ditt agerande.
– Lär dig att reflektera över saker som inte fungerar, som att du har en dålig relation till en kollega eller Kalle som det inte går att prata med. Ett bra sätt att komma till insikt är att se saker med andra glasögon och att lära av varandra.
I grunden menar hon att allt handlar om relationer och kommunikation. Det är själva smörjmedlet för att en organisation ska fungera och bli effektiv.

Fråga dig själv:
  • Vilka är dina drivkrafter och motivation?
  • Varför finns verksamheten och vad är ditt uppdrag?
  • Vad kan du bidra med?
  • Din vision för verksamheten – Vart vill du och vad vill du uppnå för att känna stolthet?
Tänk på att:
  • Du är en förebild som chef. Medarbetarna gör som du gör – inte som du säger
  • Acceptera vad du inte kan påverka. Pys gärna, men slösa inte energi på det
  • Fokusera på det du kan påverka
  • Agera utifrån det
Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies