Fråga oss här!
Vi erbjuder

Turism – växande bransch för landsbygdsföretag

Framtiden är ljus för Sveriges lantbrukare och landsbygdsföretagare som vill satsa på turism. Efter att ha frågat över 1.000 svenskar är LRF säker på sin sak: 90 procent av landets befolkning kommer att fira semestern i Sverige och för en tredjedel är det den svenska landsbygden som lockar mest. Och det kommer att bli fler.
Publicerad: Uppdaterad:

entreprenörskap Maria Borg arbetar med turism vid LRF. Hon berättar att både svenska och många av de utländska turisterna som kommer hit vill ut till vår svenska, sköna natur för att njuta av lugnet. Men många av dem vill också uppleva och lära sig något extra.

- Det här gör att de kan vara ganska krävande konsumenter som innebär en spännande utmaning för arrangörerna.

När Naturvetarna frågar Maria Borg vad som är bäst att satsa på som lantbrukare säger hon att det viktigaste är att göra det man är bra på och tycker är kul.

Hon radar upp några tips:
- Först av allt måste du fundera på om du verkligen vill jobba med människor på det sättet, säger hon. 

Det kan fresta på att ha turister springande hemma på din gård. Oftast är det ju inte som att till exempel driva ett hotell i ett hus långt från ditt eget. 

- Vare sig du satsar på ridning, fiske, jakt eller mat och boende måste du kunna hålla en bra kvalité på det du erbjuder.

Stäm av med referensgrupper

Ha referensgrupper som du hela tiden stämmer av med för att hålla uppe standarden.

- Fundera på vad dina grannar kan erbjuda runtomkring dig. Människor behöver till exempel mat och boende, och om du inte kan erbjuda det kan du kanske börja samarbeta med någon i bygden som kan det, säger Maria Borg.

Alliera dig så många som möjligt för att bredda utbudet och dra mer folk helt enkelt.

- Försök se till att infrastrukturen fungerar för att dina gäster ska kunna ta sig till dig på ett smidigt sätt. Det finns fall där allierade grannar gått ihop och drivit igenom bättre kommunikationer till deras arrangemang.

Klimatsmart

För att hjälpa dig som är, eller funderar på att bli, turismföretagare har LRF tagit fram olika erbjudanden som exempelvis kurser, verktyg och inspirationsmaterial. Maria Borg påpekar också att turismföretagaren kan locka med innovativa, klimatsmarta och prisvärda erbjudanden, har goda möjligheter att få svenskarna att semestra på hemmaplan.

Dessutom spår en annan undersökning av Nutec en ökning av svensk turism även i framtiden.

Mer att läsa för dig som är intresserad av att starta turistverksamhet på landsbygden finns här.

 

Fakta

LRF:s opinionsundersökning i början på maj visar att nio av tio svenskar ska tillbringa hela eller delar av sin semester i Sverige i sommar. För omkring en tredjedel av dem är det den svenska landsbygden som lockar mest.

14 procent tycker att bondgårdarnas miljö och djurliv är det främsta skälet till att semestra i Sverige. Kvinnor och unga är mer intresserade än genomsnittet av att bo på lantgård på semestern.

 Bara 3 procent av de tillfrågade säger att den svaga svenska kronan är det främsta skälet till att de väljer att semestra i Sverige. 7.000 av LRF:s medlemmar bedriver turismverksamhet. Förra året omsatte de 1,65 miljarder kronor.

 

 

Kommentarer

nyfiken 2009-06-08

Bravo! Det är inte den enda branschen att utforma turism i. skogen är också en het faktor. ett hett område är svamp plockning och "säkra" övernattningslokaler under ex.vandringar på leder. det viktigaste att komma ihåg är- när vi gör det för pengar ska vi sluta, men om i gör det för att vi njuter av att se andra njuta av naturen- då är hjärtat kvar och då är miljön kvar.
Kommentera