Vi erbjuder

Möte med en av Googles Europachefer

Google står högt upp på önskelistan för var ungdomar vill få jobb. Vad är det som gör företaget så attraktivt som arbetsplats? - Det är nog flera skäl till det, bland annat att vi har en tydlig vision, säger Nicklas Lundblad, European Policy Manager på Google.
Publicerad: Uppdaterad:

chefskap Googles vision är att organisera all världens information och göra den tillgänglig och användbar.
- Jag tror att alla företag som har en tydlig vision tilltalar ungdomar, säger Nicklas Lundblad.
En annan orsak till att Google är populär som arbetsgivare är att företaget lämnar utryme för kreativitet, menar Lundblad. - 20 procent av arbetstiden får alla anställa satsa på egna projekt, berättar Nicklas Lundblad.
Det är inte bara att medarbetarna får lägga denna tid på egna projekt, de förväntas göra det.
Mailsystemet gmail är ett resultat av fria projekt.
En tredje orsak att företaget lockar är att det satsar innovativt.
- Vi släpper hela tiden spännande nya tjänster och det är nog lockande att vi är ett aktivt företag.

En ny generation chefer

Siffror visade nyligen att företaget satsar i genomsnitt 120.000 dollar per anställd på innovation, enligt Lundblad. Nicklas Lundblad började arbeta på Google i november 2007. Innan dess var han stabchef på Stockholms Handelskammare. Redan där satte Lundblad ner foten och visade vägen för en ny generation chefer. Handelskammaren var till exempel ett av de första företagen som sponsrade de första stora bloggträffarna i Sverige.

- Ja då dök det upp en nu generation chefer som begrep att det inte går att ha koll på all information, säger Lundblad.
Han tror på öppenhet och transparens.

- Sun är föregångaren, de insåg detta tidigt och lade ut tio riktlinjer för Suns anställda när de bloggar om Sun. De försökte aldrig förbjuda anställda att blogga, men de lade öppet ut riktlinjer för företagets inställning när bloggarna tog upp Sun. Riktlinjer som ligger synliga för alla att läsa.

Går inte att kontrollera informaton

Den gamla världens idé att det går att kontrollera information håller inte, menar Lundblad och jämför med hur Handelskammaren aldrig lade sig i eller hade synpunkter på när han som var deras stabchef redan 2001 började  blogga.

Företag bör inte försöka stoppa anställda från att blogga. Däremot är det en bra idé att starta speciella bloggar för företaget, där företagsfrågor kan ventileras. Vad en anställd däremot skriver på sin privata blogg har inte företaget ansvar för.

Lundblad medger att denna öppna syn kan komma i konflikt med en del lagar i samhället, om tystnadsplikt och liknande. Men i de flesta fall är det bara positivt att medarbetare bloggar.

- De flesta företag ser det som plus om en anställd ger ut en bok. Det är få företag som stoppar någon från att publicera sig akademiskt.

Konfliktlösning enligt Google

Som på alla arbetsplatser förekommer det förstås att medarbetare har olika åsikter också på Google.

- Det finns ett ordspråk inom företaget som är en riktlinje för hur vi ser på och tar itu med sådana konflikter, berättar Lundblad.

Ordspråket är:
”Non of us is as smart as all of us.”

Inställningen är att det alltid finns skäl att försöka lösa problem tillsammans. Att som Lundblad uttrycker det, använda ”Wisdom of Crowd”.

- Vi löser konflikter genom att visa data. Om det är någon som hävdar något: kolla och ifrågasätt: finns det en grund för påståendet, vilka data bygger det på?

Metoden kan verka tekniskt och vetenskaplig, men fungerar oftast bra, menar Lundblad. Resultatet blir ofta en kompromiss och ingen behöver känna sin prestige trampad på. Beslutet bygger på data. Även om beslutet skulle visa sig vara felaktigt är det bättre att ha byggt det på data, menar Lundblad.

- Då kan man ta itu med det och fundera på vilka data som man borde tillfört ytterligare för att ha gjort ett bättre beslut.

Viktigt att motionera

En annan del som är viktig på ett företag är att medarbetarna mår fysiskt bra. På Google finns liknande friskvårdsförmåner som inom många svenska företag. De har också olika hälsoprojekt och en särskild hälsomånad då olika avdelningar kan utmana varandra i tid de lägger på att cykla eller annat sätt att röra på sig.

- Det är viktigt att idrotta eller träna, att må bra. Det är en viktig fråga vid anställningsintervjuer hos hos oss. Vi frågar alltid: Vad gör du utanför jobbet?

- Jag tror man lurar sig själv om man tror att man sparar tid genom att dra ner på fysiska välmående, säger Nicklas Lundblad.

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies