Vi erbjuder

Dietist brädade både Bildt och Kamprad

Kajsa Asp Jonson valdes inte bara till Årets kvinnliga affärsnätverkare 2008. Hon blev tvåa i hela tävlingen i den hårda konkurrensen. – Att nätverka handlar om att vara genuint intresserad och nyfiken på andra människor.

Av: Elisabeth Törnquist-Franzén Foto: Carina Gran
Publicerad: Uppdaterad:

Bland årets nominerade återfanns välkända namn som Carl Bildt, Ingvar Kamprad och USA-ambassadören Michael Woods. Dessa herrar blev dock brädade av den legitimerade dietisten, journalisten och hälsokommunikatören Kajsa Asp Jonson från Ytterby som tog hem segern i damklassen och andra pris i hela tävlingen.

Utmärkelsen delas ut av Sveriges största affärsnätverk Business Network International, BNI. Det gör de för att uppmärksamma nätverkande som metod för marknadsföring och ökade affärsmöjligheter.

– Nätverkande är ett mycket kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sin verksamhet säger Kajsa Asp Jonson , och jag tror den trenden blir allt viktigare. I det ständiga informationsflöde vi omges av idag framstår det personliga mötet och personliga rekommendationer som än mer betydelsefullt.

En gång per vecka träffas medlemmar världen över i BNIs lokala team för att utbyta referenser och kontakter med varandra. Kajsa Asp Jonson illustrerar referensnätverkets potential genom att jämföra med en halv sidas annons i dagstidningarnas annonsbilagor. Annonsen syns endast vid ett tillfälle och kostnaden är jämförbar med elva års medlemskap i BNI.

Nätverksmöten ger kontinuerlig träning i att tydligt formulera sin verksamhet och sina mål. Feedback från deltagarna ökar självkänslan, man tar aktiv del av varandras kunskaper och sociala kontakter knyts. Sådana värden låter sig ej mätas lika tydligt som antal förmedlade affärsreferenser, men har likväl avgörande betydelse för personlig och professionell utveckling. Men medlemskap i BNI är inte enda vägen till ett framgångsrikt nätverkande.

– Varje kommun har nätverk för företagare, det finns nätverk speciellt för kvinnliga företagare, Rotary och många andra. För min egen del är Dietisternas Riksförbund ett stort och viktigt nätverk, säger Kajsa.

Hon påpekar vikten av att medvetet välja de sammanhang och nätverk man söker sig till. Det är avgörande att finna likasinnade personer med samma målsättning, men gärna med olika sorters kompetenser.

– Man får prova sig fram, besöka olika sammanhang, lyssna och känna in.
Kajsa driver det egna företaget Mersmak Kommunikation som erbjuder inspiration, rådgivning, utbildning och textproduktion inom området kost och hälsa. Dessutom är Kajsa engagerad som mediabevakare och informatör i Dietisternas Riksförbund. Under ett års tid som medlem i BNI har hon gjort snabb karriär som nätverkare, vilket toppats av höstens hedrande utnämning.

Intresset för att nätverka har Kajsa haft länge, främst drivet av hennes sociala intresse och nyfikenhet på andra människor. Medlemskapet i BNI kom främst att sätta ord på det hon redan gjorde, men medförde också en tydlig struktur för att effektivt interagera med andra likasinnade.

Utmärkelsen till Årets kvinnliga affärsnätverkare har gett uppmärksamhet i tidningar och media och ökad marknadsföring för hennes eget företag och Dietisternas Riksförbund. I vidare mening innebär det också att nya alternativa yrkesroller för dietister lyfts fram tydligare, vilket Kajsa gläds åt.

– Men det är egentligen allt för tidigt att summera betydelsen av utmärkelsen ännu, säger Kajsa. #

 

KAJSAS RÅD FÖR ATT BYGGA NÄTVERK
1. Ha en generös attityd, var ärlig och rak och ge mycket positiv feedback.
2. Var nyfiken på och lyssna till människor du möter; vad är deras behov och vad kan du själv bidra med?
3. Våga mingla och ta nya kontakter; ha alltid visitkort med dig – gärna med ditt foto på!
4. Återkom alltid till nya kontakter. Var aktiv själv istället för att invänta initiativ från motparten.
NÄTVERKET BNI, BUSINESS NETWORK INTERNATIONAL
» Består av affärsteam med 18 till 35 medlemmar från olika branscher som träffas en gång i veckan.
» Varje möte följer ett väl strukturerat program där medlemmarna presenterar sig och vad de söker, och personliga referenser och kontakter utbytes. » Det finns ett hundratal team i Sverige, från Luleå i norr till Malmö i söder.
» Under 2008 förmedlades 45 000 referenser inom det svenska BNI där varje referens innebär en ny affärsmöjlighet för mottagaren.

 

MOTIVERING TILL NOMINERINGEN AV KAJSA ASP JONSON:
"Kajsa bidrar med mycket positiv energi som hon gärna delar med sig av. Hon har förstått värdet av nätverkande och är duktig på att förmedla den kunskapen vidare. Inte minst genom innovativa ’hands-on-exempel’ som på ett utmärkt sätt illustrerar värdet av ett medlemskap kontra kostnaden."


Ladda  ner artikeln som pdf