Hur berättar jag om min depression på jobbet?
Det var tråkigt att höra och det är tyvärr inte ovanligt. Det är jätteviktigt att du lyfter detta med din arbetsgivare och i första hand din närmaste chef men det går även bra att gå till HR direkt.
Är din depression kopplad till arbetet ska det göras en arbetsskadeanmälan vilket gör att du kan ha rätt till ersättningen längre fram. Arbetsgivaren och om det finns ett skyddsombud på din arbetsplats ska tillsammans upprätta en anmälan.
Arbetsgivaren har både en rehabiliteringsskyldighet och en arbetsanpassningsskyldighet gentemot dig som anställd. Det betyder att de måste vidta åtgärder mot de faktorer som orsakat/orsakar din ohälsa och även anpassa dina arbetsuppgifter så att du på sikt kan återgå i arbete eller om du är i arbete underlätta din arbetssituation.
Om du inte påtalar detta har arbetsgivaren mycket svårare att vidta några åtgärder eftersom de då inte vet vad som ligger bakom din försämrade arbetsprestation. Finns det ett skyddsombud på din arbetsplats rekommenderar jag att ta kontakt med den personen. Ombudet ska fungera som ett stöd för de anställda i dialogen med arbetsgivaren när det gäller frågor kopplade till arbetsmiljön.