Villkor som gäller för din anställning
Anställningsavtalet bör innehålla de villkor som gäller för din anställning, till exempel:
- anställningsform
- arbetsbeskrivning och eventuell titel
- förmåner
Det är viktigt att anställningsavtalet är signerat innan du påbörjar din nya anställning. Avtalet bevisar att du har en anställning och vilka villkor du och din arbetsgivare kommit överens om. Det är viktigt om du skulle hamna i en tvist med din arbetsgivare.
Arbetsgivaren är skyldig att skriftligen informera om vilka villkor som gäller i anställningen senast en månad efter det att anställningen har påbörjats enligt Lagen om anställningsskydd, LAS.
Om det finns kollektivavtal
Om din arbetsgivare har kollektivavtal, eller ett så kallat hängavtal, har du ett bra grundskydd med flera förmåner. Ett kollektivavtal gäller för alla anställda på en arbetsplats, oavsett om man är fackligt ansluten eller ej.
Kollektivavtalet reglerar alla viktiga frågor och ditt anställningsavtal kan hållas kort. Detta regleras bland annat i kollektivavtalet:
- När och hur lönen ska ses över.
- Försäkringar, pensioner och trygghetsavtal.
- Arbetstid, semester, sjuklön, övertidskompensation, restidsersättning, ledighet, uppsägningstider, föräldralön o.s.v.
Detta bör anställningsavtalet innehålla:
- Parter: Vem är arbetsgivare och vem är arbetstagare?
- Befattning: Vilken är din tjänstetitel? Är den förenad med personalansvar? Vilka är dina arbetsuppgifter? Vilket är ditt ansvarsområde?
- Tillträde: När börjar du din anställning?
- Anställningsform: Är din anställning på prov, tidsbegränsad eller tillsvidare? Anställningsavtalet gäller tills vidare om inget annat har avtalats mellan er.
- Lön: Vilken är din fasta månadslön?
- Placering: Var är du placerad geografiskt?
- Kollektivavtal: Om det finns kollektivavtal bör det framgå vilket det är som tillämpas. Om det inte finns kollektivavtal, läs mer nedan.
- Konkurrensklausul: Inom privat sektor finns det ett särskilt kollektivavtal som reglerar användningen av konkurrensklausuler. Trots detta kan konkurrensklausuler få stora konsekvenser om du väljer att avsluta din anställning. Om din arbetsgivare vill ha en konkurrensklausul bör du kontakta medlemsrådgivningen.
- Andra förmåner: Har du och din arbetsgivare kommit överens om att du ska få några andra förmåner som inte finns reglerade i kollektivavtalet? Om sådant är fallet bör även detta regleras.
Om det saknas kollektivavtal
Om arbetsplatsen saknar kollektivavtal måste anställningsavtalet fånga upp alla villkor som normalt finns i kollektivavtalet.
Detta bör anställningsavtalet innehålla:
- Parter: Vem är arbetsgivare och vem är arbetstagare?
- Befattning: Vilken är din befattning? Är den förenad med personalansvar? Vilka är dina arbetsuppgifter? Vilket är ditt ansvarsområde?
- Tillträde: När börjar du din anställning?
- Anställningsform: Är din anställning på prov, tidsbegränsad eller tills vidare? Anställningsavtalet gäller tills vidare om inget annat har avtalats mellan er.
- Placering: Var är du placerad geografiskt?
- Lön: Vilken är din fasta kontanta månadslön? Har du rörlig lön? När sker lönerevision? I vilket års nivå gäller lönen? När betalas lönen ut?
- Övertid: Du bör avtala om vad som ska gälla om du arbetar övertid. Ska du få kompensation i form av tid eller pengar?
- Semester: Utgår enligt lag med 25 semesterdagar per semesterår. För den som får avstå övertidsersättning gäller 30 semesterdagar per semesterår. Förskottssemester kan bli aktuellt i den mån du inte hunnit tjäna in semesterlön.
- Tjänstepension: Bolaget ska ansluta dig till de avtal som gäller på din arbetsmarknadssektor.
- Övriga förmåner: Har du tjänstebil? Har du subventionerad lunch, dagstidning, telefon etc.? Vilka villkor gäller i så fall för dessa förmåner?
- Tjänsteresor: Vilka resekostnader ersätts av arbetsgivaren? Vilka traktamenten med beloppsnivåer gäller för dina resor inom och utanför Sverige? Vilka bilersättningar gäller för dina tjänsteresor inom Sverige? Har du rätt till restidsersättning?
- Konkurrensklausul: Konkurrensklausuler kan få stora konsekvenser om du väljer att avsluta din anställning. Om din arbetsgivare vill ha en konkurrensklausul bör du kontakta medlemsrådgivningen.
- Övrigt: Du bör se till att övriga anställningsvillkor såsom sjuklön, uppsägningstider, restidsersättning, arbetstider med mera följer något kollektivavtal.
Vi har tagit fram en avtalsmall för anställningar på företag utan kollektivavtal. Läs mer och ladda ner här.