Frågor & svar
Om oss

Validering i högskolan – för tillgodoräknande och livslångt lärande

Naturvetarna har yttrat sig om Validering i högskolan – för tillgodoräknande och livslångt lärande (SOU 2018:29). 

Publicerad:

Detta delbetänkande syftar till att förbättra förutsättningarna för att få erkännanden av tidigare lärande, oberoende av var, när och hur kompetensens har erhållits. Fungerande validering för tillgodoräknande är av avgörande betydelse för att högskolan ska kunna bidra till livslångt lärande för större mobilitet och effektiv kompetensförsörjning. 

Utredningen rekommenderar att lärosätena bör ta fram gemensamma rekommendationer för arbetet med erkännande av tidigare lärande. Naturvetarna anser dock att det behövs nationella riktlinjer för hur arbetet med erkännande av kompetens ska gå till. Riktlinjerna bör arbetas fram i samarbete mellan lärosätena och arbetsmarknadens parter.

Utredningen föreslår att lärosätena bör skapa en central ingång för ansökningar
om tillgodoräknande och en mer centraliserad hantering av beslut om tillgodoräknande, vilket Naturvretarna tillstyrker. Naturvetarna delar även uppfattningen att Universitets- och högskolerådets arbete med att stödja lärosätenas arbete med validering bör vara långsiktigt. Inte minst är förvaltningen och vidareutvecklingen av systemstödet Valda viktigt.

Läs hela remissvaret här. 

Marita Teräs

utredare

Kommentarer

Kommentera