STEM, som står för Science, Technology, Engineering, Mathematics, utgör grunden i Sveriges gröna och digitala omställning. Vår senaste rapport analyserar behovet av dessa kompetenser och de potentiella riskerna med ett växande utbudsgap.
Hur kan vi ta ledartröjan inom den gröna omställningen?
Intresset för naturvetenskap och matematik bland svenska elever i grundskolan är lågt i en internationell jämförelse och allt färre vill läsa naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Risken är hög att färre väljer högskoleutbildningar som krävs för en grön omställning. Nu måste utvecklingen vändas. Se vårt seminarium från den 28 juni i Almedalen!
Medverkande:
Martina Söderström, divisionschef Environment & Planning, Sweco
Ana Andric, näringspolitisk expert, TechSverige
Mats Lundqvist, vicerektor för nyttiggörande och innovation på Chalmers
Elin Norström, gymnasiestudent och skribent, Partikular vetenskaplig ungdomstidning
Nima Farrahi, utredare, Naturvetarna
Petra Malm Danielson, samhällspolitisk chef och moderator, Naturvetarna