Emma Rehnberg Jensen har fått en drömstart i karriären. Förra året blev hon utsedd till en av Sveriges 33 hållbarhetstalanger under 33 år.
– Det kom som en glad överraskning och är ett kvitto på min kompetens. Att få den uppmärksamheten och synas på en större arena är bara positivt. Inte nog med det. Några dagar in på det nya året mitt under pandemin fick hon jobbet som vice vd på konsultföretaget Husstainability.
– Jag kan inte tänka mig att vara på en bättre arbetsplats. Uppdraget är att hjälpa olika verksamheter att ställa om och integrera hållbarhet i affärsstrategin.
Varm i kläderna
Vägen dit gick via praktik under utbildningen, vilket gjorde att hon var varm i kläderna efter att under en termin ha prövat på jobbet som hållbarhetskonsult.
Det var i höstas som företaget blommade upp och uppdragen strömmade in.
– Allt fler verksamheter vill bli hållbara och bidra till den gröna omställningen i samhället. På köpet blir de ofta mer lönsamma, då både kunder och främst unga anställda allt oftare ställer krav på hållbarhet och det finns pengar att tjäna på att till exempel minska energiförbrukningen.
Vill skaka om och förmedla hopp
Ett typiskt uppdrag är att arrangera en kickoff eller en hållbarhetsdag för ett företag.
– Vi gör en lägesbeskrivning av klimatet för att få dem att inse allvaret, dock utan att komma med domedagsprofetior. Vi vill skaka om och samtidigt förmedla hopp.
Emma förklarar att det ofta skapar engagemang och vilja att förändra utifrån företagets förutsättningar. Det kan handla om allt från att byta ut material i produktionen till att ställa krav på leverantörer och att börja arbeta efter en hållbarhetspolicy. I samtliga företag finns mycket att vinna på att se över beteende, resande och användningen av energi.
– Inspiration är ett nyckelord för oss, där vi lyfter goda exempel i branschen, som visar att det är möjligt att ställa om.
Finns fällor att gå i
I nästa steg ger Emma och kollegan Erik Huss vägledning i att kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt sätt.
– Här finns det fällor att gå i. En av de värre är att insatserna överdrivs eller att man inte lever som man lär. Det kan uppfattas som greenwashing och är svårt att ta sig ur. Att bygga upp nytt förtroende tar tid, därför är det så viktigt att lyckas med en ärlig och trovärdig kommunikation.
I dag ligger fokus på miljö- och klimatpåverkan, men även social hållbarhet vävs in. Social hållbarhet ingår i de tre pelarna, där också ekonomi är en bärande del. Det rimmar bra med Emmas bakgrund med en kandidatexamen i miljö och utveckling, där även global hälsa, ekonomi och politik ingick.
Det var när hon hade gått ungefär halva utbildningen som pandemin slog till.
– Högskolan ställde om snabbt till digital undervisning med plugg hemifrån. Det gick bra, även om jag saknade att bolla tankar och idéer med kursarna. Att plugga ihop med andra är en viktig del av utbildningen.
Att få utmärkelsen ”hållbarhetstalang” i ett sådant läge ger den ett högre värde.
Hur gick det till?
– Det var Erik Huss, vd för Husstainability, som nominerade mig. Det följdes av intervjuer, där juryn, som bland annat består av Aktuell Hållbarhets läsare, tyckte att jag förtjänade utmärkelsen, säger hon på sitt självklara sätt.
Palle Liljebäck
chefredaktör