Frågor & svar
Nyheter
Foto: Ulrika Campbell

Så pitchar du din forskning

Att presentera sin idé eller forskning kan ibland kännas svårt. I vilken ände ska man börja och hur ska man fånga åhörarna? Det har presentationscoachen Anders Sahlman svaret på. Han lämnade biotekniken bakom sig och satsade på att få forskningen att möta allmänheten genom kommunikation.

Publicerad:

Anders Sahlman arbetar idag inte bara som presentationscoach utan även som skådespelare och stand-up komiker. Något han kombinerar när han jobbar med forskare och ingenjörer.

– Jag kan närma mig presentationstekniken för forskare och ingenjörer eftersom jag förstår deras synsätt i och med min egen bakgrund. Jag kan med deras ord förklara hur de ska presentera sin forskning för att nå en viss effekt, säger Anders.

Att ha lätt att sätta sig in i deras värld är en tillgång. Det handlar om att lyfta fram det viktigaste i deras forskning. Utan att det behöver vara belagt med en referens.

– Som forskare uttrycker man sig främst med vetenskapliga artiklar och där måste varje sak som man påstår vara belagt med en referens. Men när man presenterar något för en intresserad allmänhet måste man kommunicera på ett annat sätt. Presentationen ska i stället ses som början på ett samtal, säger Anders.

Men hur gör man då för att lyckas skapa det där samtalet som fångar allmänhetens intresse? Ta del av Anders 6 tips på hur du kan lyckas med en bra presentation.

 

1. Berätta det viktigaste men inte allt

Det är ett samtal med publiken du vill skapa. En aha-upplevelse som fångar deras intresse. Därför ska du berätta det viktigaste i din forskning men det betyder inte att du ska berätta allt. Det gäller att hitta delarna som når bäst effekt hos åhörarna.

Ställ dig därför frågan: Om publiken ska komma ihåg en sak, vad ska det vara då?

När du har svarat på den frågan så har du ditt huvudbudskap klart. Därefter handlar det om att förenkla och skapa nyfikenhet.

2. Sätt din forskning i ett sammanhang

Presentera din forskning på ett sätt så att alla kan känna en relation till det problem du belyser. Tex så många personer drabbas varje år av xxx. Genom att berätta om det övergripande problemet du vill lösa med din forskning skapar du ett intresse som får åhörarna att känna någonting.

3. Testa på en kompis

Om du kör din presentation för någon som inte har en aning om vad din forskning handlar om så får du ett väldigt tydligt kvitto på vad som behövs vässas med din presentation. Ställ hen frågan; Kan du återberätta med egna ord vad du fick med dig av min presentation?

På så sätt får du reda på hur mycket de fick med sig av din forskning, ifall de uppfattade ditt huvudbudskap eller ifall det fanns vissa ord som inte passade alls i din presentation. Därefter kan du göra din presentation tydligare.

4. Berätta med passion

Kanske är det inte alltid tiden du lägger ned i labbet som är den största passionen bakom din forskning. Ibland kan det vara något helt annat. För att kunna tala om din forskning med passion behöver du utstråla engagemang.
Ställ dig därför frågorna; Varför har jag valt just det här området? Vilka vill jag hjälpa med min forskning? Och, vad är det som gör mig engagerad när jag berättar om min forskning för andra?

Har du svar på det och tar med dig den känslan under presentationen så fångar du publiken. Det syns på dig när du är engagerad och då blir automatiskt publiken engagerad.

5. Våga vara dig själv

Ofta tänker man att man behöver vara någon annan än sig själv när man presenterar. Kanske upplever man det som att man måste gå in i en roll och helt lämna personen man är bakom sig. Men så är det inte. Du ska våga vara dig själv, det handlar bara om att du ska känna dig avslappnad när du pratar om din forskning. Det är inte knepigare än så.

6. Din röst är viktig!

Varför ska vi som forskare hålla på med det här? Svaret är enkelt. För att folk är intresserade av vad ni forskare har att säga, men det är ni som måste bjuda in dom till den möjligheten.

Att se din presentation som ett samtal där åhörarna får ställa frågor öppnar upp för nya frågeställningar till din forskning. Att bemöta dessa olika frågeställningar och perspektiv från olika intressenter och aktörer ger dig möjlighet att beakta dessa frågeställningar. Det i sin tur kan ge dig nya infallsvinklar och att kommunicera med andra ger bättre kvalitet på forskningen i slutändan.

Nikita Zeiloth

Journalist & digital innehållsproducent

Kommentarer

Kommentera