Viktigt! Uppdatera dina uppgifter på Mina sidor, som exempelvis aktuell arbetsgivare inför lönerevisionen.

Frågor & svar
Nyheter

Gör matematiken till en lek

För att locka unga till matematikens värld kan berg- och dalbanan bli vägen in. Alla har ett ansvar för att höja mattenivån, som behövs för att klara klimatkrisen och pandemier. Det måste bli ett slut på de som koketterar med sin okunskap om procent och kilowatt, skriver Palle Liljebäck i sin krönika.

Publicerad:

Nöjesparker som Gröna Lund och Liseberg är på väg att öppna igen. Så härligt att känna suget i magen när man i hög fart sitter upp och ner i berg- och dalbanan.

Men hur är det möjligt? Man kan också fundera på hur hög hastigheten måste vara för att man ska hålla sig kvar på banan utan att falla.
Till ett nöjesfält hade jag tagit med mina elever om jag hade varit lärare i matematik. Bästa klassrummet för att räkna på centrifugalkrafter, acceleration och newtons lagar. På köpet får eleverna med sig fysik i bagaget.

Sockervadd och mjukglass slinker lätt ner mellan åkattraktionerna. Vad passar bättre än att låta eleverna räkna på vilken godsak som innehåller mest energi.

Lägg begreppet edutainment på minnet. Det pedagogiska greppet har Vetenskapens hus tagit för att få unga intresserade av matematik, teknik och naturvetenskap. Vid sidan av tivoli finns mycket mer i vår vardag att göra matematiska beräkningar på, som berör mer än vårt logiska sinne.

Sedan behöver man inte gå så långt som min pappa gjorde. När jag i tonåren skulle presentera nya flickvänner satte han dem på prov direkt och höll förhör om Pythagoras sats och integraler. Det var inte alltid så populärt och gav nog motsatt effekt.

Att den matematiska förmågan måste stärkas på alla nivåer är de flesta överens om. Det behövs inte minst för att vi ska klara samhällets utmaningar, som klimatkriser och pandemier. AI och robotiseringen förutsätter spets i matematik om Sverige ska fortsätta att ligga i framkant.

Därför så bra att regeringen förlänger satsningen på pedagogisk utbildning för forskare som vill sadla om och bli lärare i naturvetenskapliga ämnen. Men inspireras också av edutainment. Då lär fler hoppa på tåget och känna att matte är roligt och användbart i vardagen.

Här har vi alla ett ansvar som ambassadörer för matematiken. Låt oss slippa kommentarer om att matte är onödigt, liksom de som koketterar med sin okunskap om procent och kilowatt.

Palle Liljebäck

chefredaktör