Frågor & svar
Nyheter
Bild på Monika Jensen i klassrummet
Att ha jobbat med naturvetenskap gör att man har mycket att ge, anser Monika Jensen som går Teach for Swedens ledarskapsprogram..

”Jag vill inspirera fler att bli naturvetare”

Många elever går ut högstadiet utan gymnasiebehörighet och möjlighet att kunna välja sin egen framtid. Det vill Teach for Sweden ändra på, genom en snabbare väg in i läraryrket.

Publicerad:

Monika Jensen är en av Naturvetarnas medlemmar som nu förverkligar sin dröm på detta sätt.

– Jag vill inspirera andra till att bli naturvetare, säger hon.

Möjligheten att läsa in en lärarexamen på två år fick henne att ta steget. Under den tiden gör man också praktik på en högstadieskola som har ett stort behov av lärare. På så vis vill Teach for Sweden få fram fler behöriga lärare, som dessutom är varma i kläderna på en gång.

Verklighetsförankringen lyfter

Att ha jobbat med naturvetenskap gör att man har mycket att ge, anser Monika. Erfarenhet från verkligheten lyfter undervisningen – det gillar eleverna. En lektion handlade bland annat om blödarsjuka, och Monika berättade att läkemedlet tillverkas bara några kvarter bort. Genast blev det hela mycket mer spännande.
– Jag vill lära ut till unga människor, och högstadieelever är i en lagom ålder, säger hon.

Monika är kemist i grunden. De senaste åren har hon har jobbat administrativt som utbildningsledare på Frans Schartaus Handelsinstitut. Men hon kände hela tiden att det var i klassrummet hon ville vara.

Vad fick dig att till sist söka till utbildningen?

– Jag är uppvuxen i lärarfamilj och tänkte ALDRIG bli lärare. Men så har jag ändå funderat på det några år. För ett par år sedan gick en kompis utbildningen och då blev jag verkligen sugen.

Varvar studier och praktik

Hur går det till?

– Från måndag till torsdag är det praktik. Jag fick min tjänst på en högstadieskola i Stockholms stad och tanken är att praktiken ska ske på samma skola under hela studietiden. Fredagen är pluggdag. Jag tycker det är jättebra, det jag lär mig under studierna kan jag direkt använda i undervisningen. Perfekt att testa nya kunskaper och det är lättare att förstå eleverna.

Monikas utbildning började med några seminarier redan under sommaren och sedan på heltid. Föreläsningarna sker med lärare från Luleå tekniska universitet. Totalt pågår den i två år. Hon trivs väldigt bra på skolan hon praktiserar på, och hoppas kunna fortsätta jobba kvar där sedan.

Hur är gemenskapen med de andra lärarkandidaterna nu under pandemin?

– Vi är 60 stycken som började i höstas. Nätverket och gemenskapen finns även om vi inte har träffats. I somras hade vi en lära-känna-aktivitet. Vi jobbar i olika konstellationer och har en chattgrupp. I den bollar vi idéer om lektioner, stöttar varann och ger tips om det är något man behöver i studierna.

Kommentarer

Kommentera